• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

DY Norwegians 737-flåte

Norwegian sendte nylig ut en børsmelding om at de nå hadde bestilt ytterligere 30 MAX og at totalt antall "firm orders" nå hadde nådd 80. Noen som vet hvor mange av disse som er levert ? Hvordan er da fordelingen mellom MAX og NG ? Gjerne også per AOC. Eventuelt hva er beste nettsted å finne en slik oversikt ?
 
Norwegian sendte nylig ut en børsmelding om at de nå hadde bestilt ytterligere 30 MAX og at totalt antall "firm orders" nå hadde nådd 80. Noen som vet hvor mange av disse som er levert ? Hvordan er da fordelingen mellom MAX og NG ? Gjerne også per AOC. Eventuelt hva er beste nettsted å finne en slik oversikt ?
Ingen av disse 80 bestilte er levert ennå.
 
Geir Karlsen utelukker ikke at noen av opsjonene/bestillingene som er gjort på MAX8 fremover i tid kan bli konvertert til MAX10 om/når denne blir sertifisert.
 
Ser nu ut som att alla 7st ex Flyr maskinerna är baserad på OSL och flyger för DY istället för D8. (LN-FGG kommer in ikväll).
Dessa har ju mer eller mindre haft bas på CPH & Spanien för D8 sedan leverans. Kanske är dags att dessa kommer flyga från Norge nu?
 
Ser nu ut som att alla 7st ex Flyr maskinerna är baserad på OSL och flyger för DY istället för D8. (LN-FGG kommer in ikväll).
Dessa har ju mer eller mindre haft bas på CPH & Spanien för D8 sedan leverans. Kanske är dags att dessa kommer flyga från Norge nu?
Hvis jeg ikke husker feil så ble vel disse basert i utlandet pga at de har svakere motorer enn DY sine direkte leverte, og at de dermed passer dårligere for norske vinterforhold…?

Litt snodig de da nå vil ha dem i Norge.
 
Hvis jeg ikke husker feil så ble vel disse basert i utlandet pga at de har svakere motorer enn DY sine direkte leverte, og at de dermed passer dårligere for norske vinterforhold…?

Litt snodig de da nå vil ha dem i Norge.
Nei , det tror jeg ikke var grunnen til at MAX'ene ble basert til D8
 
De ex Flyr max’ene er etter det jeg har forstått ikke helt ideelle på de mindre plassene rundt om i Norge med litt snuppete rullebane når maskinene er fulle og full kraft trengs. Så det er ikke helt uten grunn at de ikke har vært på OSL.
 
De ex Flyr max’ene er etter det jeg har forstått ikke helt ideelle på de mindre plassene rundt om i Norge med litt snuppete rullebane når maskinene er fulle og full kraft trengs. Så det er ikke helt uten grunn at de ikke har vært på OSL.
Hva har endret seg nå da, siden de er flyttet til OSL? Motorene kan vel programmeres til å yte mer effekt mot betaling til produsenten, eller har jeg misforstått?
 
Hva har endret seg nå da, siden de er flyttet til OSL? Motorene kan vel programmeres til å yte mer effekt mot betaling til produsenten, eller har jeg misforstått?
Ja det var sånn jeg også forstod det. Om DY har bladd opp noe spenn på det vet jeg ikke, men sikkert noen her som vet eller har hørt noe.
 
Ja det var sånn jeg også forstod det. Om DY har bladd opp noe spenn på det vet jeg ikke, men sikkert noen her som vet eller har hørt noe.
Låter ju lite onödigt isåfall, då hade man ju lika gärna kunnat fortsätta att enbart använda D8´s Maxar i Norge och låta dessa flyga vidare i CPH/Spanien.
 
Låter ju lite onödigt isåfall, då hade man ju lika gärna kunnat fortsätta att enbart använda D8´s Maxar i Norge och låta dessa flyga vidare i CPH/Spanien.
Sikkert enklere å forholde seg til en mer enhetlig flåte med tanke på reservedeler og vedlikeholdsprogram, samt for fleksibilitet ved snags osv.
 
Noen som vet hvilken effekt motorene på MAXene til Norwegian har? 23,000-28,000 lbs er vel minimum/maximum på typen.

Noen som vet om ex Flyr maskine faktisk har fått samme oppsett som resterende MAXer fra D8?
 
Back
Top