Norwegians 737-flåte

Re: Norwegians 737-flåte

Beklager ignoransen, men hva er egentlig årsaken til at Norwegian ikke gjør noe med alle disse maskinene som rent visuelt fremstår så slitne? Det er forbløffende mange av de! Tenker da primært på det utvendige, og ikke det daglige/rutinemessige vedlikeholdet mellom flyvninger osv.

Har de ikke nok antall fly off duty som kan sendes til lakkering? Planlegger de en større omprofilering, og derfor bevisst venter? Pengemangel? Annet? (Jada, jeg vet at fly tjener penger i luften, og sånn sett er det jo bra at produksjon prioriteres over "lakk og lær" ;), men likevel)

Her er det de selv skriver på sin hjemmeside ifm. den oppdaterte logoen og profilen de lanserte for en tid tilbake:

"With the new visual profile, we build on this, but with a more modern, warmer and clearer expression. In addition to the new logo, we have a richer colour palette, a new font and image style, and an improved layout system. We hope you like the modern version of Norwegian!"

For å si det sånn, og med unntak av de senest leverte MAX'ene, så er det lite med dagens flyflåte som harmoniserer med hvordan de selv prøver å fremstå ref. utklippet over... :fly
 
Re: Norwegians 737-flåte

Beklager ignoransen, men hva er egentlig årsaken til at Norwegian ikke gjør noe med alle disse maskinene som rent visuelt fremstår så slitne? Det er forbløffende mange av de! Tenker da primært på det utvendige, og ikke det daglige/rutinemessige vedlikeholdet mellom flyvninger osv.

Har de ikke nok antall fly off duty som kan sendes til lakkering? Planlegger de en større omprofilering, og derfor bevisst venter? Pengemangel? Annet? (Jada, jeg vet at fly tjener penger i luften, og sånn sett er det jo bra at produksjon prioriteres over "lakk og lær" ;), men likevel)

Her er det de selv skriver på sin hjemmeside ifm. den oppdaterte logoen og profilen de lanserte for en tid tilbake:

"With the new visual profile, we build on this, but with a more modern, warmer and clearer expression. In addition to the new logo, we have a richer colour palette, a new font and image style, and an improved layout system. We hope you like the modern version of Norwegian!"

For å si det sånn, og med unntak av de senest leverte MAX'ene, så er det lite med dagens flyflåte som harmoniserer med hvordan de selv prøver å fremstå ref. utklippet over... :fly

Er nok litt sammensatt,
for en del av 737-800 maskinene er de i utganspunktet på vei ut av flåten i henhold til leiekontraktene, men Norwegian har fått videreført leiekontrakten på en del av dem og de har i utgangspunktet ikke behov (teknisk sett) for ny lakkering med det første. Med tanke på at de siden skal ut på et seinere tidspunkt er det nok ikke hensiktsmessig å bruke penger på dette, da Norwegian er inn i et spareprogram.
Nå virket det som om Norwegian hadde landet på hvordan deres nye folketing av halehelter skulle bli, men dette ser ut til å ha stoppet opp - derfor de nå har begynt å lakkere på fjellformasjon på halene på nye 737-8 MAX fram til deres halehelter kommer på plass på et seinere tidspunkt, ev. om de begynner med noe helt annet.

Men spareprogram er nok et viktig stikkord å ta med seg.
 
Re: Norwegians 737-flåte

Er nok litt sammensatt,
for en del av 737-800 maskinene er de i utganspunktet på vei ut av flåten i henhold til leiekontraktene, men Norwegian har fått videreført leiekontrakten på en del av dem og de har i utgangspunktet ikke behov (teknisk sett) for ny lakkering med det første. Med tanke på at de siden skal ut på et seinere tidspunkt er det nok ikke hensiktsmessig å bruke penger på dette, da Norwegian er inn i et spareprogram.
Nå virket det som om Norwegian hadde landet på hvordan deres nye folketing av halehelter skulle bli, men dette ser ut til å ha stoppet opp - derfor de nå har begynt å lakkere på fjellformasjon på halene på nye 737-8 MAX fram til deres halehelter kommer på plass på et seinere tidspunkt, ev. om de begynner med noe helt annet.

Men spareprogram er nok et viktig stikkord å ta med seg.

Takk for godt svar! :)
 
Re: Norwegians 737-flåte

Norwegian har i dagsläget 28st 737-8 Max (DY - 6st) (D8 - 22st)

De är utplacerad såhär just nu:

ALC: 3 st
AGP: 4 st
ARN: 7 st
CPH: 7 st
HEL: 5 st
OSL: 2 st

SE-RYC har varit baserad på OSL i ca 2 månader, SE-NAA gör sällskap sedan leveransen. Är detta bara tillfälligt nu under sommaren eller har OSL fått MAX permanent nu?
 
Re: Norwegians 737-flåte

Hvordan eier Norwegian flyene egentlig? Eies de via selskaper som Norwegian eier eller er flyene direkte eid av moderselskapet? Arctic Aviation Asset eksisterer kanskje ikke lenger?
 
Re: Norwegians 737-flåte

Hvordan eier Norwegian flyene egentlig? Eies de via selskaper som Norwegian eier eller er flyene direkte eid av moderselskapet? Arctic Aviation Asset eksisterer kanskje ikke lenger?


Det er bortimot ingen flyselskap som har flyene plassert i morselskap. Strengt tatt ikke i andre bransjer heller, da eierskapet eller eiendelen, normalt vil ligge i et eller annet datterselskap.
 
Re: Norwegians 737-flåte

Med det tempoet de har mottatt MAXer den siste tiden, har de noengang fått levert fly i et høyere tempo? Har jo nå kommet 3 stykker på en uke.
 
Re: Norwegians 737-flåte

Det var vel en periode når LN-NGx -serien ble levert at de ble levert to av gangen, det samme gjaldt når de første MAX-maskinene kom. Om de har fått tre av gangen eller på en uke vet jeg derimot ikke.

Hvis ikke mange -800 skal ut nå til høsten så har de vel og stor overkapasitet til vinteren…
 
Re: Norwegians 737-flåte

Når kommer det MAX'er med Norsk registrering igjen? Alt blir jo registrert på det Svenske AOC'et. (Bortsett fra 6 ex. Flyr som uansett opererer for Norwegian Air Sweden AOC.)
 
Re: Norwegians 737-flåte

Når kommer det MAX'er med Norsk registrering igjen? Alt blir jo registrert på det Svenske AOC'et. (Bortsett fra 6 ex. Flyr som uansett opererer for Norwegian Air Sweden AOC.)


Det ryktes at den neste ordren som kommer for levering, (50+30 ordren fra 2022) skal tilfalle det norske AOC’et og på settes LN register. Så får vi se om det stemmer etter hvert, de første maskinene derfra er vel estimert mot slutten av året.
 
Re: Norwegians 737-flåte

Hvor mange fly har de egentlig bassere i det hele taget rundt på deres baser. NG og MAX? Jeg synes ikke jeg har kunne finde et tal på en samlet stationering rundt på baserne deres.
 
Re: Norwegians 737-flåte

Efter leveransen av SE-RTX & SE-RTY samt att SE-RRB lämnade flottan så har nu D8 fler 7M8 i flottan än 738

26x7M8 (+ 1 on order)
24x738
 
Back
Top