Norwegians 737-flåte

Re: Norwegians 737-flåte

Etter hva jeg skjønner skal totalt 6 av de solgte maskinene til Turkish. Så det spørs jo om dette er et salg som MAX problemene muliggjorde?

Hvilke andre en LN-NGO skal dit?
 
Last edited:
Re: Norwegians 737-flåte

Basert på en investorpresentasjon Norwegian holdt i januar, så planlegges det følgende fly shorthaul basene sommeren 2020:

OSL: 40 (+1)
ARN: 14 (-3)
CPH: 12
LGW: 7 (-4)
HEL: 7 (-2)
Spania: 20 (-6) (PMI og MAD legges ned. AGP, ALC, BCN, LPA og TFS beholdes)
DUB: 2 (-5)

EDI (-1) og FCO (-3) legges ned
 
Re: Norwegians 737-flåte

Basert på en investorpresentasjon Norwegian holdt i januar, så planlegges det følgende fly shorthaul basene sommeren 2020:

OSL: 40 (+1)
ARN: 14 (-3)
CPH: 12
LGW: 7 (-4)
HEL: 7 (-2)
Spania: 20 (-6) (PMI og MAD legges ned. AGP, ALC, BCN, LPA og TFS beholdes)
DUB: 2 (-5)

EDI (-1) og FCO (-3) legges ned

De 40 maskinene er ikke bare basert på OSL, da det fortsatt er baser på SVG, BGO og TRD, så det er 40 totalt for Norge. Har heller ikke vært snakk om noe nedleggelse av norske baser utad ihvertfall. De norske fagforeningene har jo heller ikke sagt et pip i media etter restruktureringsprosessen startet, så her har det tydeligvis gått rolig og proffersjonelt for seg.

Hyggelig at Norge er det som det satses på, og som en del av restruktureringen tror jeg nok at Norge kommer til å bli vinneren på sikt med flere ruter og baserte fly her til lands.
 
Re: Norwegians 737-flåte

De 40 maskinene er ikke bare basert på OSL, da det fortsatt er baser på SVG, BGO og TRD, så det er 40 totalt for Norge. Har heller ikke vært snakk om noe nedleggelse av norske baser utad ihvertfall. De norske fagforeningene har jo heller ikke sagt et pip i media etter restruktureringsprosessen startet, så her har det tydeligvis gått rolig og proffersjonelt for seg.



Hyggelig at Norge er det som det satses på, og som en del av restruktureringen tror jeg nok at Norge kommer til å bli vinneren på sikt med flere ruter og baserte fly her til lands.



Ja, strengt tatt er det vel Norges baserte. For CPH er det vel også ett fly på BLL?
 
Re: Norwegians 737-flåte

Basert på en investorpresentasjon Norwegian holdt i januar, så planlegges det følgende fly shorthaul basene sommeren 2020:

OSL: 40 (+1)
ARN: 14 (-3)
CPH: 12
LGW: 7 (-4)
HEL: 7 (-2)
Spania: 20 (-6) (PMI og MAD legges ned. AGP, ALC, BCN, LPA og TFS beholdes)
DUB: 2 (-5)

EDI (-1) og FCO (-3) legges ned

Samlet planlægger Norwegian med 102 shorthaul fly i produktion. Dags dato har Norwegian totalt 94 737-800 til rådighed (kilde: planespoters.net).

Så der planlægges altså med wet lease af mindst 8 fly i sommeren 2020. Dette tal stiger hvis der er flere 737-800 som er planlagt udfaset.
 
Re: Norwegians 737-flåte

Ja, strengt tatt er det vel Norges baserte. For CPH er det vel også ett fly på BLL?

Godt mulig.
GOT hadde jo også på et tidspunkt 2 baserte maskiner, ser på Wikipedia at de flyr til en god håndfull destinasjoner derfra (og to nye destinasjoner kommer også), deriblant mye uten base i andre enden. Med kun en daglig fra ARN, blir det nok fortsatt en liten base der.
 
Re: Norwegians 737-flåte

Godt mulig.
GOT hadde jo også på et tidspunkt 2 baserte maskiner, ser på Wikipedia at de flyr til en god håndfull destinasjoner derfra (og to nye destinasjoner kommer også), deriblant mye uten base i andre enden. Med kun en daglig fra ARN, blir det nok fortsatt en liten base der.
Husk at base = crewbase. Det overnatter fly mange steder uten at de har "basefly". Dermed er verken GOT, BLL, AAL, GOT, UME eller LLA å betegne som baser. Eller KRS, HAU, AES, MOL, BOO og TOS for den del.
 
Re: Norwegians 737-flåte

Kan det hende DY tenker på å selge alle de
18 maxene? Sikkert stort behov i markedet å få tak i slike fly i august/september, så det burde vært mulig å få gode priser. Så begynne på nytt igjen med de 16 ferdigproduserte maxene når de dukker opp utover høsten. Husk at de strengt tatt ikke trenges før i slutten av OKT når Dubai starter opp igjen og vintersesongen Kanari/Nord-Norge starter opp igjen. På den måten vil en unngå opphoping av -800s, mindre press på utsjekk av flygere, bare bruke «nye» maskiner og oppnå fin cash flow på høsten før vinteren 20/21. Kan dette være noe for DY?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Norwegians 737-flåte

Kan det hende DY tenker på å selge alle de
18 maxene? Sikkert stort behov i markedet å få tak i slike fly i august/september, så det burde vært mulig å få gode priser. Så begynne på nytt igjen med de 16 ferdigproduserte maxene når de dukker opp utover høsten. Husk at de strengt tatt ikke trenges før i slutten av OKT når Dubai starter opp igjen og vintersesongen Kanari/Nord-Norge starter opp igjen. På den måten vil en unngå opphoping av -800s, mindre press på utsjekk av flygere, bare bruke «nye» maskiner og oppnå fin cash flow på høsten før vinteren 20/21. Kan dette være noe for DY?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg tror ingen vil for tida kjöpe disse MAX flyene. Selv om MAX flyr igjen, vil trolig mange ikke ha lyst å betale den bokverdi som Norwegian sikkert vil ha. De 16 ferdig-produserte, men ikke leverte MAX kommer ikke alle i høst. Boeing har uttalt at det kan ta opp til 1,5 år før alle disse stored undelivered MAX er leverert. Iblant de stored MAX (delivered & undelivered) er også exJetAirways og exAirItaly flyene, som trenger nye operatører. Det er det rent finansielle fra en bean-counter...

DY vil holde de 737-800 så lenge det går og leasing-avtalene tillatter dette. Med dette pluss ca. 10 wetlease fly vil man klare So20.

Nok en ting kommer til hodet. Forsetter dette med Corona-virus i lengre tid, så far vi snart en flom av pent brukte A320 og B737NG fra Kina og Thailand som trenger nye hjem. Skjer dette, så vil flyverdier faller helt til bunn.
 
Norwegians flyflåte før og nå

Norwegian hadde i følge sin egen kvartalsrapport 156 fly ved utgangen av 2019.
Nå har flåten krympet til 140 i følge en oversikt E24 har laget:
Selskapet skisserer en fremtid der de går fra en opprinnelig plan på 168 fly i 2020 før krisen, til mellom 110 og 120 fly etter krisen. Altså skal omtrent hvert tredje fly ut av flåten.
I oversikten kan man klikke på hvert enkelt flyindivid for å sjekke status:

https://e24.no/naeringsliv/i/pLzqXj/norwegianflaaten
 
Re: Norwegians 737-flåte

Denne er registrert i postjournalen:
LN-DYY, -DYX, -DYJ, -DYM, -DYK, -DYR, -NOD Forespørsel om nye registreringer i Luftfartøyregisteret - Norwegian Air Shuttle AOC AS (NN2)
Da ser det ''dessverre'' ut som LN-NOD sniker seg med tilbake, så blir det fortsatt mulighet for å få Legacy-cabin, og ikke kun SkyInterior som det nå så ut som det kun skulle bli - men det spørs hvor lenge LN-NOD henger med da.
 
Re: Norwegians 737-flåte

Denne er registrert i postjournalen:

Da ser det ''dessverre'' ut som LN-NOD sniker seg med tilbake, så blir det fortsatt mulighet for å få Legacy-cabin, og ikke kun SkyInterior som det nå så ut som det kun skulle bli - men det spørs hvor lenge LN-NOD henger med da.

Er vel noen av de tidlige LN-DY*-maskinene igjen og, første med sky var jo DYF, SE-RRB (gamle DYB) fløy CPH-OSL i rutetrafikken i går etter sjekk i BUD.

Litt nostalgisk at flere av disse beholdes i grunn. NOD har vel også kanskje de gamle tykke setene?
 
Last edited:
Re: Norwegians 737-flåte

Forøvrig så blir flere EI-FVx-fly overført til det nye flyselskapet Norwegian Air Shuttle AOC AS, da under LN-ENx-registrering.
Ikke helt oversikt enda, men ser ut som kanskje alle fly på LN-reg blir overført til det nye AOC’et. Men det er bare noe jeg har tolket ut fra de dokumentene jeg har sett i postjournalen.
 
Back
Top