Norwegian

Tikkaani

Newcomer
Er ny på dette, men hiver meg ut idet. Er ofte inne å leser på dette forumet men har ikke registrert meg før nå. Prøver med en artikkel

http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article1057780.ece?WT.svl=nederstbors

Velkommen på forumet :smile2
Aksjekursen hos NAS er uendret, så markedet har nok hverken sett på dette som negativt eller positivt.

Ja, det beløpet de ønsker å hente inn dekker vel 2stk 5-7år gamle maskiner eller 3stk 9-14år gamle maskiner avhengig av teknisk tilstand sån omtrent.

Jeg fikk med meg oppgangen fra 71 pr aksje til 107 for en stund siden og er rimelig godt fornøyd med det..

Concorde:
Jeg kjøpte på 17.50 før de ble børsnotert. Solgte på 32 den dagen de gikk på børs. Sånn i ettertid så var jo det litt i tidligste laget.......:cry: Men nesten en dobling på ca 1 år er jo allikevel ikke så ille.

Men hvordan hadde det vært med prisene dersom SAS hadd fått monopol??? Hadde nok vært ganske dyrt dersom dagens nei-til-konkurranse-regjering hadde avgjort saken.

Originally posted by LN-FOC

Men hvordan hadde det vært med prisene dersom SAS hadd fått monopol??? Hadde nok vært ganske dyrt dersom dagens nei-til-konkurranse-regjering hadde avgjort saken.

Mest sannsynlig hadde vi hatt et annet selskap enn DY innenlands. Eller at DY hadde startet opp likevel.

Originally posted by Balle Chlorin

Concorde:
Jeg kjøpte på 17.50 før de ble børsnotert. Solgte på 32 den dagen de gikk på børs. Sånn i ettertid så var jo det litt i tidligste laget.......:cry: Men nesten en dobling på ca 1 år er jo allikevel ikke så ille.

Pris før børsnotering var 32. Jobber du i Nas? Jeg kjøpte på 18.47 og ennå ikke solgt!

Jobber ikke i NAS nei. Jobber laaaangt unna flybransjen. Men det kan jo hjelpe å kjenne noen som jobber der eller være gift med noen som jobber der.......... ;) Hadde heller ikke tenkt å selge, men så var det dette med penger da.... Noen ganger må man bare ha dem, vettu :colgate:

Ettersom jeg skal begynne å jobbe der, bør jeg være forsiktig med hva jeg kjøper av aksjer i selskapet?
Man hører jo veldig mye rykter, hører det nesten daglig fra min kjæreste...

Originally posted by ThomAAs

Ettersom jeg skal begynne å jobbe der, bør jeg være forsiktig med hva jeg kjøper av aksjer i selskapet?

Det kommer an på om du blir klassifisert som innsider eller ikke. Tror ikke flyvene personell kommer under det og da bør det ikke være noe problem

Originally posted by Someone

Originally posted by ThomAAs

Det kommer an på om du blir klassifisert som innsider eller ikke. Tror ikke flyvene personell kommer under det og da bør det ikke være noe problem

Jeg tror nok Someone har rett - folk flest i en bedrift vil nok ikke bli klassifisert som en insider.

På den annen side så bør du vel ikke basere pensjonssparingen din på aksjer i samme bedrift som du jobber - det er litt vel mye egg i samme kurv....

Originally posted by TOS

På den annen side så bør du vel ikke basere pensjonssparingen din på aksjer i samme bedrift som du jobber - det er litt vel mye egg i samme kurv....

En pensjonssparing bør heller ikke kun legges i 1 aksje med mindre det er snakk om en betydelig og kontrollernde eierandel

Originally posted by Balle Chlorin

Kjøp aksjer i SAS og jobb i NAS. Det må jo være det ultimate opplegget. Går jobben til skogs vil aksjene stige kraftig :cool:

Feil, nå har jeg ikke tall, men jeg tipper NAS og SAS aksjen har nok positiv korrelasjon, da faktorer som oljepris og tilstanden i økonomien har mer å si for selskapet enn hva konkurenten måtte finne på av sprell

Selvfølgelig ville det ha noe å si for SAS aksjen på kort sikt hvis NAS plutselig ble borte. Man trenger ikke å være rakettforsker for å skjønne at SAS ville fått vannvittig etterspørsel etter billetter, før en ny aktør eventuelt kommer på banen. Se bare hvordan NAS aksjen gikk når pilotene i SAS plutselig følte seg dårlige og SAS sine fly sto på bakken. Og når etterspørselen er større enn tilbudet går billettprisene opp. Høyere belegg og høyere pris gir MYE mer penger i kassa. Men på lang sikt kan det kanskje være negativt, hvis det fører til at f. eks. Ryanair finner på å etablere seg her. Det er det som er så gøy med aksjemarkedet, ingen vet hva morgendagen bringer :wow:

Back