Norwegian vurderer drivstoffavgift

Jeg synes nå heller at de kan justere billettprisene sine så de tjener penger selv med dagens høyere drivstoffpriser. Så får de heller justere ned billettprisene igjen om det viser seg at oljeprisen skulle stupe. Justering av billettpriser er vel ikke så utrolig vanskelig å utføre?

Jeg har nok en misstanke om at oljeprisen kommer til å stige til forbruket avtar, og det betyr ganske mye stigning, eller en kraftig økonomisk nedgangstid. Mulighetene for å øke produksjonen er minimale og det er relativt lite ny produksjonskapasitet på vei inn. Jeg tror man skal være fornøyd om det som kommer til av ny produksjon greier å dekke opp for redusert produksjon i gamle eksisterende felt som er på vei ned.

Alle skjønner at selskapene må ta inn utgiftene i form av inntekter.

Så lenge parafin er en uunngåelig del av det å drive flyselskap, og prisen på denne går opp, så må de gjerne ta seg betalt for det. Men det er da fordømdrade meg en del av det billettprisen, ikke noe "ekstraordinært".

(Nå skal det vel sies at Norwegian har vært flinke til å oppgi "totalpriser", men heller påpekt på den høyremenyen sin at "av dette utgjør drivstofftillegget..." - til forskjell til en del utenlandske selskap som legger til dette etterhvert i bestillingsprosessen)

Om DY innfører drivstoffavgift som en spesifisert eller uspesifisert del av billettprisen spiller jo liten rolle. Eneste sted det evt. spiller roller er vel de avtaler der man har rabatt/kickback som en prosent av billettpris minus avgifter. (Det gjør større utslag på de selskapene som har bonsureiser man må betale fuel-tillegget på)

Og da var det en realitet:
Norwegian innfører drivstofftillegg
2011-01-18 17:22
Norwegian ser seg nødt til å innføre drivstofftillegg på flybilletter som følge av høy oljepris. Drivstofftillegget innføres fra og med 25. januar.

Drivstofftillegget innføres som et resultat av vedvarende høy oljepris. Tillegget vil ligge mellom 50 og 150 kroner. Innenriks og på storbyruter i Europa vil tillegget utgjøre 50 kroner. Ellers i Europa vil tillegget utgjøre 80 eller 100 kroner, mens den lengste ruten til Dubai får et oljepristillegg på 150 kroner.

http://www.mynewsdesk.com/no/pressr...w/norwegian-innfoerer-drivstofftillegg-566077

Hva med oss som har bestilt og betalt tur i juni /2011. ( Sola -Dubrovnik )

Dere slipper selvsagt å betale den.

Hvis flyselskapene kunne tilføye avgifter etter at billettene er bestilt og betalt hadde det nok blitt litt av et spetakel ;)

Last edited:
Har ikke fått med meg at SAS har tatt bort drivstoff avgiften..
Prövde å bestille en billet til Evenes. SaS tar en Fuel and Security Surcharge avgift på 172 kr. Hvor stor de ulike delene er framgår ikke

Last edited:
Hørte intervju med representanter for både DY og SK på NRK mandag morgen denne uken. Det lå klart i kortene at begge selskaper kommer til å innføre dette...

Hadde det ikke hvert bedre om selskapene justerer opp prisene i forholde til avgiftene på drivstoff? Noen som har en foklaring på det her inne, sikkert hvert diskutert mange ganger før men har ikke fått det med meg.

Hadde det ikke hvert bedre om selskapene justerer opp prisene i forholde til avgiftene på drivstoff? Noen som har en foklaring på det her inne, sikkert hvert diskutert mange ganger før men har ikke fått det med meg.

Nei, siden det ser bedre ut å skrive 199,- pluss drivstoff-avgifter, enn 299,- Husk at Ola Nordmann går å husker på at biletten kostet 199kr

Nei, siden det ser bedre ut å skrive 199,- pluss drivstoff-avgifter, enn 299,- Husk at Ola Nordmann går å husker på at biletten kostet 199kr

Nå er det vel ikke lov å markedsføre priser uten skatter og (egendefinerte) avgifter i Norge, noe alle flyselskaper ser ut til å være flinke til. Når så du sist en synlig pris fra et flyselskap i Norge uten av alle avgifter var inkludert?

Dette ser jo ut til å være noe selv Ryanair følger, for de prisene de annonserer.

Nå er det vel ikke lov å markedsføre priser uten skatter og (egendefinerte) avgifter i Norge, noe alle flyselskaper ser ut til å være flinke til. Når så du sist en synlig pris fra et flyselskap i Norge uten av alle avgifter var inkludert?

Dette ser jo ut til å være noe selv Ryanair følger, for de prisene de annonserer.

Jojo, greit det, men kunne de ikke lagt det inn i bilettprisen slik som jeg antar alle de andre gjør?

Pareto mener DY tar mer i drivstoffavgift enn faktiske kostnader:

"Våre beregninger viser at Norwegian overkompenserer heftig sammenlignet med faktiske kostnader", heter det i analysen, som har tittelen "Greed is good and it may work". Meglerhuset påpeker at overkompensasjonen ventes å øke selskapets resultat.

...og på grunn av dette hever de kursmålet fra 62 kr til 136 kr, for det er vel det samme hvordan de tjener pengene sine? :)

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2063988.ece

Så kan man jo diskutere om det er å lure kundene å la drivstofftillegget være høyere enn de økte kostnadene i oljeprisen. Det er jo ikke drivstoffgebyr hvis det dekker mer enn drivstoffet. Enda et argument for at det burde bakes inn i billettprisene?

Så kan man jo diskutere om det er å lure kundene å la drivstofftillegget være høyere enn de økte kostnadene i oljeprisen. Det er jo ikke drivstoffgebyr hvis det dekker mer enn drivstoffet. Enda et argument for at det burde bakes inn i billettprisene?

Tja, hva vet vi om kostnadene til DY i forhold til prisene de setter (jeg antar at Pareto snakker om merkostnaden når prisen på fuel øker, men vet vi om DY har tatt seg godt nok betalt for dette tidligere)? Når det er sagt så er jo fuel en essensiell kostnad for å frakte passasjerer fra A til B, så de burde vel være en del av billettprisen. Problemet er vel at prisen på fuel fluktuerer så mye, at det vil være lite hensiktsmessig å drive å endre billettprisen i takt med fuelprisen.

Om DY innfører drivstoffavgift som en spesifisert eller uspesifisert del av billettprisen spiller jo liten rolle. Eneste sted det evt. spiller roller er vel de avtaler der man har rabatt/kickback som en prosent av billettpris minus avgifter. (Det gjør større utslag på de selskapene som har bonsureiser man må betale fuel-tillegget på)

Og da har jeg kjapt regnet ut at Cach Points fra DY regnes ut fra billettprisen (dvs. excl. taxes and fuel) så hvis de øker fueltillegget i stedenfor bilettprisen så sparer de bittelittegranne på det.

Står også i vilkårene:
CashPoints beregnes av nettoprisen på flybilletten. Det betyr at du ikke kan tjene opp CashPoints på mva, skatter og avgifter eller gebyrer.
Så kan jo evt. juristene diskutere om "Drivstofftillegg" er en skatt, avgift, gebyr eller noe annet.

Back