• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Norwegian vurderer å gi bort billetter

Re: Norwegian vurderer å gi bort billetter

Samferdselsdepartementet og myndighetene har bestemt det i henhold til utlysningen av anbudet

Det var mange sitater, uten å gi spesielt mye mer enn et hint om hvor denne retten hjemlet.

Det ser ut til å være rådsforordning 2408/92 som er sentral her. Den regulerer markedsadgang for flyselskapene. Fra punkt 4.1.d (http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31992R2408:EN:HTML, min utheving):

If no air carrier has commenced or is about the commence scheduled air services on a route in accordance with the public service obligation which has been imposed on that route, then the Member State may limit access to that route to only one air carrier for a period of up to three years, after which the situation shall be reviewed. The right to operate such services shall be offered by public tender either singly or for a group of such routes to any Community air carrier entitled to operate such air services. The invitation to tender shall be published in the Official Journal of the European Communities and the deadline for submission of tenders not be earlier than one month after the day of publication. The submissions made by air carriers shall forthwith be communicated to the other Member States concerned and to the Commission.

Dette ble gjort til norsk lov i forbindelse med Ot.prp. nr. 28 2000/2001, og i luftfartslovens 14-23a står det:

Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder straffes den som forsettlig eller uaktsomt
...
2. Bryter EØS-avtalen vedlegg XIII nr. 64 a Rådsforordning (EØF) nr. 2408/92 om EF-luftfartsselskapers adgang til flyruter innenfor EØS-området ved å utføre lufttransport på en rute eller i et ruteområde der et annet lufttransportforetak gjennom anbud er meddelt enerett i samsvar med artikkel 4 i forordningen, ...

Hvorfor må disse rutene slås sammen?

Ikke noe hokus pokus egentlig. Kirkenes er ikke store stedet, det å fylle en 737 i dødperioder kan nok være en utfordring.

Morsomt forresten at Norwegian har gått fra null transittruter til å prøve seg både her og der.

En av hovedårsakene til at DY ikke legger ned KKN denne vinteren også, vil jeg tro er på grunn av kontrakten med Forsvaret, hvor de har forpliktet seg til en viss produksjon.

Jeg mener at jeg fløy med enten SAS eller Braathens på ruta OSL-ALF-KKN for noen år siden? Det kan ha vært rundt år 2000, men da fløy kanskje ikke WF der.

da var velikke KKN-ALF en FOT-rute?
FOT-ruter er, som Gustav viser til reglene for, ikke åpne for andre enn de som har fått anbudet. Da undergraves jo hele konseptet. At man "gir bort" billettene gjør det jo på ingen måte mer spiselig. Alternativet måtte være at Samferdselsdepartementet tok ALF-KKN ut av FOT-ordningen, men jeg tviler på at det tilbudet DY kan gi her tilfredstiller politikerne, publikum og næringsliv i Finnmarka. Heldigvis! Dette utspillet fra DY setter jeg på kontoen for "markedsstunt"

Nå har jeg ikke stålkontroll på jusen, men under har jeg sakset et avsnitt fra anbudsutlyssingen. Og slik jeg tolker dette, kan NAS få staten til å droppe å ha en FOT rute på denne strekningen.

Samferdselsdepartementet kan avlyse konkurransen dersom eit EØS-luftfartsselskap som
kan få løyve til å utøve trafikkrettar på eitt eller fleire av dei utlyste områda,
dokumenterer at det vil starte flygingar utan tildeling av einerett som omtalt i artikkel 4
nr. 1 d) i rådsforordning (EØF) nr. 2408/92, før ein av tilbydarane blir tildelt kontrakt

Som i teorien kan føre til at det blir dyrere for staten å beholde noen andre tilstøtende FOT ruter vil jeg tro

Problemet er at andbudet er lagt opp til at man skal fly ruten jevnlig hele året, med et krav om en for frekvens. Da blir det også feil at et selskap kommer inn å skummer fløten på denne måten da det sparker bena under hele andbudssystemet.

Da får man evt legge ut anbud for deler av året, da!

Nå har jeg ikke stålkontroll på jusen, men under har jeg sakset et avsnitt fra anbudsutlyssingen. Og slik jeg tolker dette, kan NAS få staten til å droppe å ha en FOT rute på denne strekningen.

Samferdselsdepartementet kan avlyse konkurransen dersom eit EØS-luftfartsselskap som
kan få løyve til å utøve trafikkrettar på eitt eller fleire av dei utlyste områda,
dokumenterer at det vil starte flygingar utan tildeling av einerett som omtalt i artikkel 4
nr. 1 d) i rådsforordning (EØF) nr. 2408/92, før ein av tilbydarane blir tildelt kontrakt

Ja, men det kan først skje når FOT-kontrakten utløper og man må si ifra til samferdselsdepartementet før ny avtale undertegnes. Man kan ikke komme i ettertid og si at vi vil fly allikevel. Så skal Norwegian begynne å fly på markedsbasis uten støtte på den ruten kan de først begynne når dagens anbudskontrakt utløper

Da får man evt legge ut anbud for deler av året, da!

Rent teoretisk er det ingen umulighet for at en anbudskontrakt kan være sesongbetinget, men da må det i så fall komme en ny kontrakt. Og siden dagens kontrakt er gyldig til 2010 så må begge parter (Widerøe og Staten) følge kontraktsbetingelsene inntil da. Skulle DY få lov til å fly strekningen før det, vil da Staten ha brutt sine betingelser.

Men jeg tviler sterk på at tilbudet blir noe bedre ved at Norwegian får lov til å melke markedet gjennom på noen få turer om sommeren

Samaritanen Skjeldam skal hjelpe finnmarkingene. Da kan han heller soeke paa dette anbudet og stasjonere en 737 i Alta og ta seg av den frekvensen som trenges der oppe. Ikke aktuelt for Skjeldam?? Trodde ikke det, nei :rolleyes

Dustete FRP aktig PR stunt.

Men jeg tviler sterk på at tilbudet blir noe bedre ved at Norwegian får lov til å melke markedet gjennom på noen få turer om sommeren

Det er jo faktisk ikke melking av sommermarkedet de snakker om. Planen er å fly Oslo-Alta-Kirkenes i de mest trafikksvake periodene.

Ellers er det vel ganske opplagt at reglene rundt anbudsruter må overholdes strengt dersom systemet skal fungere. Det er jo nettopp ikke de frie markedskreftene som skal regulere rutetider og tilbud.

Samaritanen Skjeldam skal hjelpe finnmarkingene. Da kan han heller soeke paa dette anbudet og stasjonere en 737 i Alta og ta seg av den frekvensen som trenges der oppe. Ikke aktuelt for Skjeldam?? Trodde ikke det, nei :rolleyes

Dustete FRP aktig PR stunt.

Det er et stunt ja, ikke noe annet. Å tro at det skulle være lov å gi bort billetter virker useriøst. Når et selskap har konsession så kan ingen andre tilby billetter på samme rute. Jeg kan vanskelig se for meg at det er gjort forskjel på om billetter er gratis eller ikke.

Back