Norwegian VS Braathens

Herlov

ScanFlyer Gold
Nowegian har vokst jevnt og trutt de siste årene og etter kjøpet av flyNordic begynner de virkelig å bli store. Norwegian begynner vel å nærme seg gamle Braathens i størrelse. Er det noen som vet hvor mange fly Braathens hadde i sin storhetstid og hvor mange passasjerer de fraktet per år på det meste?

Når tror dere Norwegian vil nå det samme nivået? :rolleyes: ;)
 
Storhetstid eller stormannsgalskap? Var det ikke en forholdsvis kort periode de hadde flere en 30 fly?

Hilsen,
Laurenz
 
Jeg hørte forresten på NRK nettopp at Norwegian nå er Europas fjerde største lavprisselskap .. Ganske imponerende. :)
 
Sier meg enig der! en utrolig god arbeidsplass, med gode kollegaer i bøtter og spann!

Husker enda med glede 50 års jubileumet hvor samtlige ansatte som ville ble fløyet til Oslo med overnatting, show, god mat og drikke! Det ble sagt at hele gildet kostet 12 millioner.

Når SAS streiket og vi hadde et helvete, Fikk vi alltid en eller annen form for oppmerksomhet fra ledelsen! En gang fikk vi hver sin trekasse full av mat:D
 
Gamle BU er en legende i Norge. Endelig fredag med rødvin og burgere kommer nok aldri tilbake, ei heller den gode stemingen som var ombord hos de alltid. Tydet på fornøyde medarbeidere:D

Men ser man på DY og BU så ser man mange likheter, absolutt. Basestruktur, satsning fra distriktene etc.
 
Originally posted by MountainDew

Braathens hadde rundt samme paxantall på sitt største som Norwegian har nå.

Men omsetningsmessig har DY vel litt å jobbe med i forhold til BU??

Jeg savner også BU som passasjer. For et utmerket flyselskap, kan ikke sammelignes overhodet med DY. Alle jeg kjenner som jobbet i Braathens har kun lovord å si om sin tidligere arbeidsgiver. Ikke mye likt lærlingeavhengige DY...
 
Originally posted by Tommy777

Originally posted by MountainDew

Braathens hadde rundt samme paxantall på sitt største som Norwegian har nå.

Men omsetningsmessig har DY vel litt å jobbe med i forhold til BU??

Jeg savner også BU som passasjer. For et utmerket flyselskap, kan ikke sammelignes overhodet med DY. Alle jeg kjenner som jobbet i Braathens har kun lovord å si om sin tidligere arbeidsgiver. Ikke mye likt lærlingeavhengige DY...

Sier meg enig med deg her -777 , men jeg vil gi DY en sjanse. De har tross alt kun drevet som LCC i få år. Braathens hadde tross alt en lang historie før de ble solgt til SK.
I Braathens SAFE's tidlige år var det heller ikke bare dans på roser. Flere tidligere Braathens ansatte kan fortelle om kummerlige kår i oppstarten av selskapet. Min far var ansatt i Braatnes SAFE på slutten på femti-tallet og var ikke så imponert av selskapet den gangen.
Gi DY noen år så kan man bedømme resultatene både finansielt,service og kvalitetsmessig og de ansatte fra sett med deres øyne.
I en oppstartsfase og oppbygging av selskapet vil det være feil å dra for bastante konklusjoner. Denne fasen er preget av entrepenør ånd med oppbrettede skjorteermer.
Jeg synes det er flott å se at noen satser risikovillig kapital i dette landet for å bygge opp en virksomhet som DY.
Det er ikke alle som her like heldige med sin satsing heller. Se på Coast Air for eksempel. Der er ikke livet like lett.
 
Jeg håper at DY kan komme opp på BU sitt gamle nivå. Jeg skal hvertfall gjøre mitt beste for det... Prøve å holde Braathens ånden i livet gjennom Norwegian :up:

Også må de få litt mer tid, BU hadde jo over 50 års erfaring på godt og vondt. Gleder meg at jeg ikke er den eneste som har Braathens i sitt hjerte :cheers:
 
Originally posted by ThomAAs

Jeg håper at DY kan komme opp på BU sitt gamle nivå. Jeg skal hvertfall gjøre mitt beste for det... Prøve å holde Braathens ånden i livet gjennom Norwegian :up:

Skal du gi ut gratis varer fra tralla og hive ut ett par seterader? Og ikke ta betalt for forhåndsvalg av sete og innsjekk av bagasje?:rolleyes:
 
Originally posted by Someone

Originally posted by ThomAAs

Jeg håper at DY kan komme opp på BU sitt gamle nivå. Jeg skal hvertfall gjøre mitt beste for det... Prøve å holde Braathens ånden i livet gjennom Norwegian :up:

Skal du gi ut gratis varer fra tralla og hive ut ett par seterader? Og ikke ta betalt for forhåndsvalg av sete og innsjekk av bagasje?:rolleyes:

Nei, men man kan skru opp prisene til før-konkurransenivå (dvs. når SAS og Braathens "konkurrerte"):wink
 
Originally posted by TOS

Originally posted by Someone

Originally posted by ThomAAs

Jeg håper at DY kan komme opp på BU sitt gamle nivå. Jeg skal hvertfall gjøre mitt beste for det... Prøve å holde Braathens ånden i livet gjennom Norwegian :up:

Skal du gi ut gratis varer fra tralla og hive ut ett par seterader? Og ikke ta betalt for forhåndsvalg av sete og innsjekk av bagasje?:rolleyes:

Nei, men man kan skru opp prisene til før-konkurransenivå (dvs. når SAS og Braathens "konkurrerte"):wink

Det finnes en mellomting.....
 
Men det er kanskje viktig at DY bestemmer seg for en profil og ikke hangler ubestemt mellom profilene, slik SAS har hatt en liten tendens til.....

Skal Ola Nordmann få det helt som han vil så må billetten koste maks et par hundre kroner, ubegrenset bagasje, ubegranset carry on. Sitte ved nødutgangen langt frem og spise gratis mat og drikke mengder med gratis øl.

Og det er ikke alltid vi kan oppfylle alle disse tingene...

Det er vel ingen tvil om at DY har gjort noe riktig så mye de har økt, selv om man diskuterer "drahjelp" og oppgangstider. DY har gjort de riktige tingene på de riktige tidene og har blitt en betydelig aktør. Det som er spennde nå er å se hva de gjør videre med FlyNordic dealen og samarbeid med AY.

Skal man strekke det langt så kan man spekulere i tettere samarbeid med codeshare og hva med medlemskap i OneWorld....

Og da er man ikke lenger en LCC, og hele butikken har andre premisser enn i dag.
Selvsagt spekulasjon, men hva er planen til DY fremover ???
 
Håper de ikke vokser for fort.Dinosaurus syka er veldig farlig.
Se hva som hente i Sverige da Braathens ville ta rotta på SAS.
Hvor mange millioner gikk rett i dass på det eventyret:question: :(
Vell la en håpe får det til for seg.
 
Originally posted by Someone

Originally posted by TOS

Originally posted by Someone

Originally posted by ThomAAs

Jeg håper at DY kan komme opp på BU sitt gamle nivå. Jeg skal hvertfall gjøre mitt beste for det... Prøve å holde Braathens ånden i livet gjennom Norwegian :up:

Skal du gi ut gratis varer fra tralla og hive ut ett par seterader? Og ikke ta betalt for forhåndsvalg av sete og innsjekk av bagasje?:rolleyes:

Nei, men man kan skru opp prisene til før-konkurransenivå (dvs. når SAS og Braathens "konkurrerte"):wink

Det finnes en mellomting.....

Takk, someone... Men man må jo begynne et sted, Rome was not build in one day ;)
 
Back
Top