Norwegian vil kutte lønningene

Re: Norwegian vil kutte lønningene

Saa spoers det hvor mange fler emisjoner han trenger naar neste batch med fly skal leveres...

, men også DY har fått inn endel med mange års erfaring og regner med at de ikke
begynner nederst på lønnstigen, f.eks folk fra både SAS og WF.

MD11... , hvordan ligger dere ann ?....

Alt er vel relativt. Dersom du velger aa ta en jobb etter "laerlingtiden", skal du jobbe en del aar for aa tjene inn det tapte. SAS laerer nemlig opp sine ansatte med full loenn og bruker ikke 2 aar aa laere disse om, men noen faa maaneder.

SAS bestaar jo av veldig mange ansatte med sinnsyk ansenitet. Derfor er gjennomsnittsloennen baade foran og bak i flyet mye hoeyere hos SAS

Tommy777, hvor har de dette i fra at alle i kabinen i DY har vært/er lærlinger?
Det er jo direkte feil. Det er et meget lite antall i dag som er lærlinger. DY har ansatt mange kabinansatte og kjørt 5 ukers initial kurs pluss linetraining i henhold til gjeldende regelverk og akkurat som bla SAS gjør sin opplæring. I tillegg er mange ansatt fra andre selskaper som WF, SK, NB, DK, BLX, EK etc og alle disse har gått 3-4 ukers conversion kurs pluss linetraining i etterkant. Jeg tilhører den kategorien ettersom jeg kom fra WF. Mange av de som har flydd i andre selskap har så flydd 3 mnd. i DY før man da kan søke på stilling som CC (Cabin Chief ). Med andre ord har DY fått veldig mye god og solid kompetanse i kabinen. De som har flydd i andre selskap ( mange ) går selvsagt inn på høyere lønnstrinn enn de som begynner på scratch. Hvor høyt man begynner avhenger selvsagt av hvor mange års erfaring man har.

Last edited:

I en ekstraordinær generalforsamling i ettermiddag la styret i Norwegian Air Shuttle frem et forslag om å innføre et frivillig opsjonsprogram for ansatte, mot reduksjon i lønn.

Dette ble vedtatt.

- Opsjonsprogrammet for ansatte er en frivillig ordning der man går ned 5-10 prosent i lønn mot at man får aksjeopsjoner i stedet, sier informasjonssjef Anne Grete Ellingsen i Norwegian til DN.no.

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1458109.ece?jgo=c1_re_left_1

- De nye flyene ble forskuddsfinansiert for lenge siden, men det har hele tiden vært meningen å hente inne dette gjennom en emisjon, fortsetter Kjos.
? Ja well ?

http://e24.no/boers-og-finans/article2576597.ece

Last edited:

Tommy777, hvor har de dette i fra at alle i kabinen i DY har vært/er lærlinger?

Hvor sa jeg at det gjaldt alle? Gaar man paa hjemmesiden til DY ligger det soeknad for piloter og laerlinger. That's it. Saa det tyder vel paa at DY helst vil ha laerlinger inn for aa spare penger? http://www.norwegian.no/sw175.asp

Dersom de ville ha erfarne folk foerst og fremst hadde vel soeknaden for FA ligget paa denne siden. Eller??

Uansett, det forandrer vel ikke fakta at snittloennen i kabinen hos DY er mye lavere enn hos f.eks. SAS? Regner man inn polske ansatte og laerlinger inn sier vel det seg selv?

Hva er fastlønn for en kabinansatt på 100% stilling, med 10 år's erfaring (ikke cabinsjef/purser) , uten dietter osv, men med evt faste tillegg. ?

Det er fordi man ikke ansetter kabinansatte for tiden, det er ikke behov i henhold til produksjonen, enkelt og greit. Hadde du tittet for noen måneder siden ville du sett søknad for kabinansatte til alle basene i Norge. Alt er fyllt opp og det er bla ventetid for kabinansatte som ønsker base TRD. Lærlinger tas inn men det er kun en begrenset tid de er i kabinen.

Polske ansatte tjener godt i henhold til nivået generellt i Polen og flere har kommer fra bla LOT, Wizz og Centralwings. Hvorfor det tror du? DY er mer attraktiv. Jeg kjenner ikke til lønnstabellene i SAS Norge og kan ikke uttale meg om forholdene der. Det jeg vet er at grunnlønnen på lønnstrinn 1 er omtrent det samme, jeg har også hørt at den faktisk er lavere i SK.

Alt er vel relativt. Dersom du velger aa ta en jobb etter "laerlingtiden", skal du jobbe en del aar for aa tjene inn det tapte. SAS laerer nemlig opp sine ansatte med full loenn og bruker ikke 2 aar aa laere disse om, men noen faa maaneder.

Det er det rene vissvass! Hvor i all verden har du dette fra?

Norwegian har en REISESERVICE utdannelse hvor du senere får en mulighet til å jobbe i selskapet. Ikke alle velger å ende opp i kabinen. Dette er en utdannelse som tar for seg alt fra økonomi, markedsføring, kundebehandling og kabin utdannelse. Norwegian er faktisk et offentlig godkjent lærested for dette. Det er ikke et krav at kabinansatte i Norwegian må gjennom et 2 år langt kurs.

Dessuten, hva tror du? At en utdannelse på 2 måneder/2 år med tyngde på forskjellig faglig retning kan sammenlignes?

Det er det rene vissvass! Hvor i all verden har du dette fra?

Norwegian har en REISESERVICE utdannelse hvor du senere får en mulighet til å jobbe i selskapet. Ikke alle velger å ende opp i kabinen. Dette er en utdannelse som tar for seg alt fra økonomi, markedsføring, kundebehandling og kabin utdannelse. Norwegian er faktisk et offentlig godkjent lærested for dette. Det er ikke et krav at kabinansatte i Norwegian må gjennom et 2 år langt kurs.

Dessuten, hva tror du? At en utdannelse på 2 måneder/2 år med tyngde på forskjellig faglig retning kan sammenlignes?

Vet ikke hvem som kommer med vissvass... Tror det er alment kjent at DY har denne "laerling" ordningen kun for aa spare penger. Vet ikke om du fikk med deg hva som ble skrevet i avisene for en tid tilbake:

http://e24.no/selskap/NAS/article1537743.ece

Og der er mange fler

Og hvilken utdannelse er det du faar her papirmessig, bortsett fra sertifikat for aa jobbe i kabinen?? Nada

Vissvass - det er hva jeg kaller denne ordningen som lurer folk til aa tjene skitt og ingenting mens at skattebetalerne i tillegg finansierer oppbyggingen av DY

Vet ikke hvem som kommer med vissvass... Tror det er alment kjent at DY har denne "laerling" ordningen kun for aa spare penger. Vet ikke om du fikk med deg hva som ble skrevet i avisene for en tid tilbake:

Og der er mange fler

Og hvilken utdannelse er det du faar her papirmessig, bortsett fra sertifikat for aa jobbe i kabinen?? Nada

Vissvass - det er hva jeg kaller denne ordningen som lurer folk til aa tjene skitt og ingenting mens at skattebetalerne i tillegg finansierer oppbyggingen av DY

Nå går du for langt Tommy777, dette blir for useriøst. At skattebetalerne finansierer oppbyggingen av DY...de som tar denne utdanningen er strålende fornøyd og meg bekjent er det ingen andre i reiselivsbransjen i Norge som tilbyr noe lignende. Her har man funnet en genial måte og utdanne folk på samtidig som de får arbeidserfaring på mange felt. Kabinen er kun en liten modul. Du får det til og høres ut som om hele kompaniet er bygd opp på flygende lærlinger. Noe som er langt i fra sannheten. Men nå er det vel strengt tatt ikke lærlinger som skal diskuteres i denne tråden!

Last edited:

Og der er mange fler

Dette er så respekt løst av deg at jeg ikke gidder å la meg provosere videre.
Har du kanskje noen gang tenkt at noen av dine ytringer virker svært nedlatende på andre?

Dette er et forum for rom for meninger og diskusjon, ikke nedlatende holdninger til alt man er uenig i!

Det finnes flere på forumet her som er ansatte i DY og ikke minst er inne i deres lærling program. Av respekt for disse synes jeg du virkelig skal begynne å tenke deg om før du poster enkelte av dine innlegg!

Saa fort man glemmer, MD11... Kanskje paa tide med en litt oppfriskning i denne traaden?

http://forum.scanair.no/showthread.php?t=15774&highlight=norwegian+l%E6rling
Nå er det vel snart nok Tommy777, en diskusjon fra 2006 som oppfriskning? Egentlig er jeg dum som i det hele tatt gidder å bry meg om hva du sier, men kansje du burde oppdatere deg litt på saker og ting.

JA det er ikke tvil om at lærlingordningen ikke holdt mål, dette er ting som nå har blitt ordnet på, den er sikkert ikke 100% men jeg har hatt mange jobber med lærlinger og der er noe overalt, tror ikke DY er noe værre nå en mange andre lærlingbedrifter. Vil man diskutere bruk av lærlinger generelt blir det faktisk en helt annen diskusjon.

Å det kommer jo bare sure oppstøt fra deg hver eneste gang du poster noe. Kansje på tide å finne noe annet å gjøre, eller bedre fortsette å være aktiv her men starte å oppføre deg som et normalt anstendig menneske!

Bare så Norwegian/SAS diskusjonen ikke kommer, jeg føler vi trenger begge, hvert sitt bruk og nedslagsfelt og der er nok rusk i begge selskap som i alle andre selskaper i hele verden, vi lever desverre ikke i en perfekt verden!

Dette er så respekt løst av deg at jeg ikke gidder å la meg provosere videre.
Har du kanskje noen gang tenkt at noen av dine ytringer virker svært nedlatende på andre?

Dette er et forum for rom for meninger og diskusjon, ikke nedlatende holdninger til alt man er uenig i!

Det finnes flere på forumet her som er ansatte i DY og ikke minst er inne i deres lærling program. Av respekt for disse synes jeg du virkelig skal begynne å tenke deg om før du poster enkelte av dine innlegg!

At jeg synes at man kan stille spoersmaal med laerlingeordningen til Norwegian er respektloest i forhold til ansatte i DY??

Hjelpe meg...

Holder helt med goaul og Martin her!!
Tommy, jeg har ALDRI sett annet enn negative og provoserende innlegg fra deg, og det er en av grunnene til at jeg ikke orker være med aktivt her. Er stort sett inne flere ganger om dagen og leser, men orker ikke poste nettopp pga sånne som deg. En "besservisser" av dimensjoner som kanskje ikke burde uttale deg så bastant om ting du ikke har peiling på!
Personangrep? Ja, kall det gjerne det, men du har jo angrepet absolut alt
som både kan fly og gå i hele bransjen, så dette må du tåle.
Til info har jeg selv jobbet 23 år i bransjen i operative stillinger, både på bakken og i luften. Dette til info før du begynner å rakke ned på min habilitet...

Kommenter gjerne innlegget mitt, men jeg gidder ikke svar, livet er for kort.

tomy fikk vel ikke jobb i dy verken som lærling eller crew eler pilot! derfor sur på dy og alt som følgrt med dem

Holder helt med goaul og Martin her!!
Tommy, jeg har ALDRI sett annet enn negative og provoserende innlegg fra deg, og det er en av grunnene til at jeg ikke orker være med aktivt her. Er stort sett inne flere ganger om dagen og leser, men orker ikke poste nettopp pga sånne som deg. En "besservisser" av dimensjoner som kanskje ikke burde uttale deg så bastant om ting du ikke har peiling på!
Personangrep? Ja, kall det gjerne det, men du har jo angrepet absolut alt
som både kan fly og gå i hele bransjen, så dette må du tåle.
Til info har jeg selv jobbet 23 år i bransjen i operative stillinger, både på bakken og i luften. Dette til info før du begynner å rakke ned på min habilitet...

Kommenter gjerne innlegget mitt, men jeg gidder ikke svar, livet er for kort.

Det var da voldsomt.. Det er lenge siden vi debatterte akkurat dette temaet, det var i ettertid kanskje dumt aa ta dette opp paa nytt. I slutten av 2006 var det ganske mange paa forumet som stilte spoersmaal med denne ordningen for helt aapenbare grunner. Det er jo bare aa gaa igjennom historien saa ser du det. Jeg mener det jeg mente sist gang vi diskuterte dette og jeg var ikke den som var mest stor i kjeften sist gang dette ble debattert.

Naar det gjelder hva jeg uttaler meg om og hvor store kunnskaper jeg har om ting, blir det selvsagt opp til deg og andre aa bedoemme. Jeg uttaler meg paa bakgrunn av det jeg selv oppfatter som en som reiste med fly i jobben flere ganger i uke da jeg bodde i Norge, mer enn de aller fleste. Jeg reiser fortsatt mye her borte og selv om jeg ikke jobber i bransjen, er det vel kanskje litt relevant aa vite hvordan folka som faktisk bruker hundretusen via jobb og privat oppfatter ting? Eller? Vi plukker ogsaa opp mange erfaringer underveis baade via venner i bransjen og ting man laerer underveis.

Jeg beklager at du oppfatter mine innlegg som angrep, det er overhodet ikke meningen. Skal man ha et DEBATT forum, boer det vaere takhoeyde for alles meninger og jeg kan love deg at jeg faar masse positive tilbakemeldinger via PM a'la det du her poster offentlig "flott at noen svarer, flott det du skriver".

Naar det gjelder aa vaere negativ, er jeg negativ naar det er paa sin plass, noe som gjelder de fleste. Skulle jeg skrevet ja og ha i alle poster (eller enig eller god morgen) hadde det blitt lite balansert og interessant her inne.

Last edited:

Saa fort man glemmer, MD11... Kanskje paa tide med en litt oppfriskning i denne traaden?

http://forum.scanair.no/showthread.php?t=15774&highlight=norwegian+l%E6rling

Som påpeket, tråden du viser til her er fra 2006 og meget har endret seg siden den gang, til det positive. Og man kan faktisk ikke sammenligne 2006 kontra nåværende drift. På den tiden hadde DY også ca 100 kabinsansatte fra Proffice Sverige med base ARN. I dag har selskapet kun faste kabinansatte på OSL, RSL, SVG, BGO og TRD i tillegg til basen i WAW. I sommer har det i tillegg vært ansatt endel "sommerfugler" som har kontrakt til utpå høsten. Det var forøvrig første gang i DY historie at sommerfugler har blitt ansatt. Virker ikke som du er helt oppdatert på DY fronten.....

Back