Norwegian vil kutte lønningene

Re: Norwegian vil kutte lønningene

Først skvatt jeg litt, så leser jeg ".....for ledene ansatte". Begynte å lure på om de skulle lure alle sammen trill rundt eller om det stod veldig dårlig til. Da blir vel Kjos litt politisk ukorrekt i enkeltes øyne etter opsjonsdebatter rundt om kring.

Kan ikke helt se at opsjoner er så ille - i det selskapet der min kone arbeider deles det ut opsjoner til alle, noe som det blir en del penger av ettersom selskapet (i motsetning til der jeg jobber) går godt, og aksjekursen stiger. Vi betaler en del skatt for opsjonene, men det har også vært en pen fortjeneste på de fleste.

Da NAS først gikk på børs hadde de vel også en runde med opsjoner mot lavere lønn. Det er jo en smart løsning på å få ned lønningene på, gitt at de ansatte har tro på at aksjekursen skal opp

Opsjoner kan være bra og kan være mindre bra. Dersom opsjoner undergraver lønn (erstatter lønn) for folk som ikke har fet lønn så tror jeg man fort kan skyte seg i foten. Har man en lønn man kan tåle å gå litt ned på ifht. kompensasjon mot opsjoner så er saken noe annet. En del personer ofte har forpliktelser man ikke kan betale med "fremtidig mulig inntekt". Av overskriften kunne det virke som alle skulle ned i lønn og over på opsjoner (men så var ikke tlfelle).

Skal bli gøy å se den dagen (hvis/når den kommer) noen i NAS cacher ut store penger pga opsjonene, om tabloidpressen og politikere er like krasse i tonen som de har vært mot andre opsjonsordninger.

- Gjelder nok alle

Markedssjef Åsta Braathen i Norwegian ønsker ikke å gi mange flere detaljer om opsjonsprgrammet før den ekstraordinære generalforsamlingen 3. august.

- Vi holder på et større kostnadsbesparelsesprogram og dette er en del av det, sier Braathen til E24.

- Gjelder det alle ansatte i Norwegian?

- Det gjelder nok alle, men det må opp på generalforsamling først

http://e24.no/boers-og-finans/article2539901.ece

Leste overskriften med vanntro. Skal de tvinge folk til å gå ned i lønn og gi aksjer tilbake? Men etter å ha lest artikkelen har jeg snud. Så lenge det er en frivillig sak så ser jeg ikke noe gærnt i dette. Og hvis mann ikke med ned i lønn så veldig mye så er det jo litt artig selv om kanskje ikke blir rik av det?

Blir det minste å vise hvorvidt de ansatte har tro på selskapet sitt eller ei......

Nå trodde jeg det gikk rykter om at store deler av ledelsen/management funksjoner har sagt opp, og bare venter på at karenstiden skal gå over...

Nå trodde jeg det gikk rykter om at store deler av ledelsen/management funksjoner har sagt opp, og bare venter på at karenstiden skal gå over...

??????

hvordan kom du frem til det?

Har ikke de fleste ansatte i NAS hatt tilgang på det samme lenge? Bra tiltak for å få de ansatte til å stå på for arbeidsplassen/formuen sin. Jeg etterlyste et lignende tiltak i SAS for noen år siden her på forumet.

Balle: Jeg er helt enig. Noe slikt skulle man ha prøvd i SAS-konsernet også. Problemet der er at de statlige eierne ikke vil ha sine andeler vannet ut. Nok en god grunn til at staten selger seg ut!

Swissair hadde også et opsjonsprogram for sine ansatte...

??????

hvordan kom du frem til det?

De jeg kjenner til i type mellomledelse og hakket over, er visst ikke helt fornøyde om dagen, og mange skal visstnok ha levert sine oppsigelser. Men vi får se på det som rykter, og det er det jo som kjent mange av i denne bransjen her...

Vil lokke ansatte 10 prosent ned i lønn
Ansatte i Norwegian kan få tilbud om å satse deler av sin egen lønn på at aksjekursen i flyselskapet stiger...

http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article1457263.ece?jgo=dne

Flyselskapet Norwegian (NAS) ønsker å gi sine ansatte opsjonsavtaler om de går med på å reduseringene lønningene sine.

På en ekstraordinær generalforsamling tirsdag skal aksjonærene ta stilling til et forslag som gir styret fullmakt til å redusere de ansattes lønn.

http://e24.no/boers-og-finans/article2574051.ece

Last edited:

Opsjoner gir hverken pensjonspoeng, eller grunnlag for å søke lån.
Hørte det nevnt at kabinansatte i DY har bedre betalt en tilsvarende i SK , noen som har noe facts ?

Opsjoner gir hverken pensjonspoeng, eller grunnlag for å søke lån.
Hørte det nevnt at kabinansatte i DY har bedre betalt en tilsvarende i SK , noen som har noe facts ?

Et opsjonsprosjekt som dette krever at de ansatte har tro på ledelsen. Ganske stor tro vil jeg si. Noe som til de grader mangler hos oss i SK. Opsjonsavtaler betaler ikke lån og renter. Jeg er ganske sikker på at Viggo i min lokale Joker-butikk ville le hvis jeg viste mine opsjonsavtaler som betaling.

De norske kabinansatte har kommet ut med det korteste strået i de seneste avtaleforhandlingene, og det er ingen hemmelighet at DY tjener mer, med unntak av SK pursere. Vi har nyansatte (vel, alt er relativt. La oss si blant de sist ansatte) som har sluttet og begynt i DY pga. lønn og andre forhold.

What? Er lønnsnivået virkelig høyere i DY enn SK for kabinansatte?

What? Er lønnsnivået virkelig høyere i DY enn SK for kabinansatte?
Hva i alle dager er det som er rart med dette? Med de nye lønnstabellene kommer nok forholdet til å gå i DYs favør for pilotene også, hvis SAS noensinne ansetter fler.

Hva i alle dager er det som er rart med dette? Med de nye lønnstabellene kommer nok forholdet til å gå i DYs favør for pilotene også, hvis SAS noensinne ansetter fler.

For all del, det gleder meg å høre. Jeg var bare ikke klar over at man tjente mer hos DY.

Alt er vel relativt. Dersom du velger aa ta en jobb etter "laerlingtiden", skal du jobbe en del aar for aa tjene inn det tapte. SAS laerer nemlig opp sine ansatte med full loenn og bruker ikke 2 aar aa laere disse om, men noen faa maaneder.

SAS bestaar jo av veldig mange ansatte med sinnsyk ansenitet. Derfor er gjennomsnittsloennen baade foran og bak i flyet mye hoeyere hos SAS

Back