Norwegian vil fly Bodø-London

  • Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date

CK

ScanFlyer Mile High Club
Norwegian vil fly Bodø-London

fra Avisa Nordland:
Norwegian-eier Bjørn Kjos håper han kan åpne direkteruter fra Bodø til London, Praha, eller baltiske land alt neste sommer.
– Det er Nord-Norge sin tur nå, og Bodø ligger midt i smørøyet, sier Kjos.

http://www.an.no/nyheter/article1801174.ece
 
Replying to Topic 'Norwegian vil fly Bodø-London'

Her har de jo bommet totalt spør du meg. Det er jo Evenes som ligger midt i smørøyet. Det desidert største befolkningsgrunnlaget finner du her og man kan attpåtil ta bilen fatt fra Tromsø hvis man ikke ønsker å fly uten at det er alt for langt. Bodø derimot blir for langt unna Troms og Hålogalandsregionen (bl.a. Harstad og Narvik) hvis man tenker annen transport enn fly dit. Da reiser man liksågodt til Oslo og flyr videre derifra både med tanke på pris og tidsforbruk.
 
Replying to Topic 'Norwegian vil fly Bodø-London'

og EVE er jo også en av de flyplassene med reduserte avgifter for utenlandstrafikk, n'est pas?? Kjsoern har vel hørt på Olebnos påstander om at BOO er "Norges luftfartshovedstad" (dattera hans er like ille....:spin: )
 
Replying to Topic 'Norwegian vil fly Bodø-London'

THS, hvordan kan du si at det er det desidert største befolkningsgrunnlaget ut i fra Evenes? regner du med Tromsø som har 27 mil til Evenes, så kan du ta med området mellom Rana, Nesna og Hamarøy med i beregningene til Bodø! Mo i Rana er den tredje største byen med ca 25000 innb. den "knuser" Narvik og slår såvidt Harstad og det er "bare" 3 timer med bil eller tog fra Bodø.
Man rekker ikke fra Svolvær på 3 timer heller og Vestvågøy er enda lengre bort.
 
Replying to Topic 'Norwegian vil fly Bodø-London'

Fordi det er fakta. Området rundt Evenes har ca. 100 000 innbyggere (da er Hamarøy, Lofoten, Vesterålen og Sør-Troms regnet med) og er det området i Nord-Norge med størst befolkningstetthet. Det er ikke jeg som har funnet på tallene, men dette er tall som har vært brukt mange ganger av myndigheter og næringsliv. Lofoten vil jo dessuten komme enda "nærmere" når Lofast åpner om ikke alt for lenge. Tromsø er ikke medregnet i dette men jeg tok det med fordi det kun tar ca. 3 timer å kjøre derifra til Evenes og dermed er det potensiale for enda flere passasjerer i de 60000 som bor der. De er nesten helt utelukket med Bodø som utgangspunkt. Da kan man liksågodt fly via Oslo. Og skal jeg trekke det helt ut kan man også ta med Kiruna som ligger 2-3 timer unna selv om Sverige er gode på billige billetter.
 
Replying to Topic 'Norwegian vil fly Bodø-London'

Tar du med Hamarøy må jo de med en ferge for å komme på riktig side. Sjekker du med SSB sine befolkningssider så er området Rana til og med nord Salten befolket med ca. 100.000, "Stor byene" i Nordland som ligger i det aktuelle området; Bodø 45000, Mo i Rana 25000, Fauske ca 10000. Narvik har vel ca 10000 og Harstad ca.22000.Jeg tror at mange i Lofoten vill valgt Bodø.
Uansett hvordan du vrir og vender på det så er områdene nesten helt like i befolkningsmengde.
 
Replying to Topic 'Norwegian vil fly Bodø-London'

Og også nevnt i artikkelen, Norwegian har fått tilatelse tol å fly til russland. Jeg skal vedde mye på at St.Petersburg er rett rundt hjørnet!
 
Replying to Topic 'Norwegian vil fly Bodø-London'

Vel, mitt poeng er uansett at det største kundegrunnlaget vil du finne i tilknytning til Evenes. Lofoten vil komme mye nærmere Evenes med Lofast og man forventer at flere Lofotværinger velger Evenes fremfor Bodø når den nye veiforbindelsen er åpnet fordi man da sparer penger ved å slippe en fordyrende flyreise til Bodø. Og som jeg sier har man muligheten til å trekke kunder fra Tromsø og Kiruna i ytterste konsekvens, noe man har i mye mindre grad i Bodø fordi det ligger for langt unna.

Apropos; det er vel ikke helt uten grunn at IKEA vurderer denne regionen som et av de mest aktuelle stedene å plassere et evt. fremtidig Nord-Norsk varehus i fordi det ligger sentralt til i forhold til resten av befolkningen i Nord-Norge. Bodø anses som uaktuell i den sammenhengen fordi det ligger for usentralt til i landsdelen.

Enda et poeng som CK allerede har nevnt er lavere avgifter for de selskapene som måtte starte nye utenlandsruter fra Evenes. Det er svært viktig i en oppstartsfase av en ny rute.
 
Replying to Topic 'Norwegian vil fly Bodø-London'

Jeg synes nå at DY burde begynne å fly fra Tromsø til London!!:D

Greit, så har Bodø-regionen og Harstad/Narvik-regionen 100.000 innbyggere. Tromsø har vel drøyt 60.000 innbyggere i kommunen. Tar vi med de 4-5 nærmeste kommunene (som alle ligger innen 2 timers kjøring) kan vi vel plusse på ca. 25.000.

Det er vel heller ikke bare antallet mennesker som bor i en region som er av betydning. Inntektsnivå, reisemønster osv. vil vel også spille en rolle (tradisjonelt har man vel sagt at tilbøyeligheten til å reise øker når inntektsnivået øker). Gjennomsnittsinntekten i Bodø kontra Tromsø er vel omtrent lik, men det er flere som bor i Tromsø. Gjennomsnittsinntekten i Troms fylke er høyere enn i Nordland, selv om det er små forskjeller. Men det er rimelig å forvente at gjennomsnittsinntekten i "dei omliggande strøka" er en god del lavere enn i byene. Det slår mer negativt ut for Bodø og Harstad/Narvik enn for Tromsø.

...men så kan man sikkert finne mye annen statistikk som gjør at man kan argumentere for Bodø og/eller Harstad/Narvik...;)
 
Replying to Topic 'Norwegian vil fly Bodø-London'

Jeg gir meg ikke, det største kundegrunnlaget finner du ikke rundt Evenes, regionene er like store befolknigsmessig!
Vil du dra den så langt at du inkluderer Kiruna, så kan jeg dra den like langt som til Arjeplog... det er bare 3 timer til Bodø med bil.

Bodø er en større flyplass med mye mer trafikk og vil av den grunn tiltrekke seg flere enn Evenes, tror jeg.
 
Replying to Topic 'Norwegian vil fly Bodø-London'

Naar kommer Oslo - Bremerton International ?:devot:
 
Replying to Topic 'Norwegian vil fly Bodø-London'

Enig med Kjos jeg... Han har vel sett at trafikken på BOO er over det dobbelte av EVE (ant pax altså). Samtidig har han sikkert sett et reisemønster som viser at det nok er endel som reiser mellom Bodø og London hver dag.
 
Replying to Topic 'Norwegian vil fly Bodø-London'

Originally posted by spitfire


Jeg gir meg ikke, det største kundegrunnlaget finner du ikke rundt Evenes, regionene er like store befolknigsmessig!
Vil du dra den så langt at du inkluderer Kiruna, så kan jeg dra den like langt som til Arjeplog... det er bare 3 timer til Bodø med bil.

Bodø er en større flyplass med mye mer trafikk og vil av den grunn tiltrekke seg flere enn Evenes, tror jeg.

Da er vi i hvertfall enige om å være uenige. Slik jeg ser det er det er det ingen tvil om hvilken flyplass som har størst befolkningsgrunnlag for en rute til utlandet. Det er uten tvil Evenes. Det er her man når flest mennesker på kortest mulig tid, så enkelt er det bare og det kan ingen argumentere mot.
 
Replying to Topic 'Norwegian vil fly Bodø-London'

Originally posted by enml


Enig med Kjos jeg... Han har vel sett at trafikken på BOO er over det dobbelte av EVE (ant pax altså). Samtidig har han sikkert sett et reisemønster som viser at det nok er endel som reiser mellom Bodø og London hver dag.

Å måle antall pax blir alt for enkelt. Selvsagt har Bodø flere pax enn Evenes fordi WF flyr sine kunder fra Helgeland, Lofoten og Vesterålen via Bodø og ut til resten av landet. I tillegg er byen fylkeshovedstad, noe som genererer mere trafikk. Men det betyr derimot ikke at grunnlaget for en utenlandsrute er større enn det er på Evenes. Fakta er at det er flere mennesker som bor nærmere Evenes lufthavn enn Bodø og det kan man ikke komme unna uansett hvor mye man ønsker. Derfor mener jeg at Norwegian bør satse på en utelandsrute fra Evenes fremfor Bodø.
 
Replying to Topic 'Norwegian vil fly Bodø-London'

Jeg ser hva du mener THS og du har et poeng, absolutt. Jeg er ikke lokalkjent akkurat i Nordnorge, men jeg antar at Norwegian ser et reisemønster mellom Bodø og London som de ikke ser på noen annen flyplass "nordpå". Så er det nettop som du sier, at WF har ruter fra flyplasser i distriktet som du ser på som Evenes sitt omland, inn til BOO. Antar at DY her ser det slik at folk da feks. heller vil fly i 50 min fra Svolvær til BOO for så å ta fly videre direkte til London, enn å kjøre 3 timer i bil til EVE for så å fly derfra til London....? Kanskje...? Bare mine tanker.

Men at det også finnes et grunnlag fra EVE skal jeg ikke motstride. Bare det at jeg tror at det er større fra BOO.
 
Replying to Topic 'Norwegian vil fly Bodø-London'

Originally posted by enml


Jeg ser hva du mener THS og du har et poeng, absolutt. Jeg er ikke lokalkjent akkurat i Nordnorge, men jeg antar at Norwegian ser et reisemønster mellom Bodø og London som de ikke ser på noen annen flyplass "nordpå". Så er det nettop som du sier, at WF har ruter fra flyplasser i distriktet som du ser på som Evenes sitt omland, inn til BOO. Antar at DY her ser det slik at folk da feks. heller vil fly i 50 min fra Svolvær til BOO for så å ta fly videre direkte til London, enn å kjøre 3 timer i bil til EVE for så å fly derfra til London....? Kanskje...? Bare mine tanker.

Men at det også finnes et grunnlag fra EVE skal jeg ikke motstride. Bare det at jeg tror at det er større fra BOO.

Vel, jeg tror faktisk prisen er avgjørende for hva folk velger å gjøre, og ikke akkurat reisetiden. For folk i Lofoten og Vesterålen vil det faktisk være ganske mye dyrere å reise med Widerøe til Bodø og videre derirfra enn å kjøre til Evenes og reise direkte til f.eks. London. Og når Lofast åpner er det faktisk ikke 3 timer fra Svolvær til Evenes, men heller snakk om halvannen time. Da blir det mye billigere og mye tid å spare på å reise via Evenes kontra Bodø for de fleste fra Lofoten. Man må ikke se seg blind på at Bodø har flere passasjerer enn Evenes. Man må heller se hva som skjuler seg bak tallene.
 
Replying to Topic 'Norwegian vil fly Bodø-London'

THS, er ikke du litt inhabil i denne saken? Siden du holder til i Narvik!
 
Back
Top