Norwegian Trafikktall mars2005

  • Thread starter Thread starter LN-HAT
  • Start date Start date
og, klarer DY å holde kostnadene under 60 øre per ASK blir det overskudd også (men jeg er ikke helt sikker på den yielden på 81 øre - den virker noe optimistisk med tanke på alle kapmanjene)
 
Gratulere Norwegian

Jeg er overrasket og imponert. Sterk økning i kapasiteten samtidig som kabinfaktoren øker vesentlig. Internett andelen er også imponerende.

http://pub.tv2.no/nettavisen/reiseliv/article372544.ece
:up:
 
Originally posted by tosfreight
Disse gode tallene kan vel sikkert ses i sammenheng med SK's nedgang i mars også.
Tja - ikke sikkert. Norwegian har redusert antall avganger i påsken, med påfølgende økning i belegget. Dessuten er andelen av flyvninger som Norwegian har til utlandet større enn SAS har (fordelingen i selskapene internt selvsagt).

Men kjempegode tall for Norwegian.
 
Og samarbeidspartneren Sterling..........

Sterling hadde en passasjerøkning på 30 prosent i mars og en samlet vekst på i underkant av 27 prosent i årets tre første måneder. Lavprisselskapet fraktet over 160.000 passasjerer, mens kabinfaktoren var på over 85 prosent i mars. - Fremgangen viser at Sterling har evnen til å selge reiser til destinasjoner og priser som er attraktive for passasjerene, sier Sterlings kommersielle direktør Stefan Vilner.

http://www.boarding.no/art.asp?id=16060
 
Merkelig det med Sterling at de selger sommerbillettene til halv pris! Et selskap som Sterling burde vel heller ha litt is i magen. Halv pris for et typisk turist selskap i høysesongen virker nesten litt desperat. Jeg er ikke god på dette, som sikkert noen allerede har oppfattet, men lurer på hvordan de forretningsmessig tenker? :sarc
 
Originally posted by Klippe
Merkelig det med Sterling at de selger sommerbillettene til halv pris! Et selskap som Sterling burde vel heller ha litt is i magen. Halv pris for et typisk turist selskap i høysesongen virker nesten litt desperat. Jeg er ikke god på dette, som sikkert noen allerede har oppfattet, men lurer på hvordan de forretningsmessig tenker? :sarc
Det er en "blank" periode i skoleferien hvor en ikke kan fly for 50%. Ellers så synes jeg det virker mistenkelig høye utgangspriser på flyreisene....og som derigjen gis 50% på.....
 
Originally posted by Klippe
Merkelig det med Sterling at de selger sommerbillettene til halv pris! Et selskap som Sterling burde vel heller ha litt is i magen. Halv pris for et typisk turist selskap i høysesongen virker nesten litt desperat. Jeg er ikke god på dette, som sikkert noen allerede har oppfattet, men lurer på hvordan de forretningsmessig tenker? :sarc

Enig i ditt resonnement ... kanskje de (desperat) trenger cash ... ???

Men tilbake til topic: Imponerende av DY - hvis de klarer aa holde en noegenlunde stoedig yield, burde det kunne vaere penger aa tjene med belegg paa over 70%.
 
Originally posted by LN-MOW
Originally posted by Klippe
Merkelig det med Sterling at de selger sommerbillettene til halv pris! Et selskap som Sterling burde vel heller ha litt is i magen. Halv pris for et typisk turist selskap i høysesongen virker nesten litt desperat. Jeg er ikke god på dette, som sikkert noen allerede har oppfattet, men lurer på hvordan de forretningsmessig tenker? :sarc

Enig i ditt resonnement ... kanskje de (desperat) trenger cash ... ???

Men tilbake til topic: Imponerende av DY - hvis de klarer aa holde en noegenlunde stoedig yield, burde det kunne vaere penger aa tjene med belegg paa over 70%.
Og kabinfaktoren til Sterling er på imponerende 85%
 
Men tilbake til topic: Imponerende av DY - hvis de klarer aa holde en noegenlunde stoedig yield, burde det kunne vaere penger aa tjene med belegg paa over 70%.
Ikke nødvendigvis om en ser på resonnementet over.....men skjønner hva du mener;)
 
Originally posted by tosfreight
Disse gode tallene kan vel sikkert ses i sammenheng med SK's nedgang i mars også.


Ikke nødvendigvis. SAS Braathens har store volumer på de store businessrutene, trafikk som mer eller mindre forsvinner i påsken. Norwegian har vært åpnet nye utenlandsruter og tjener godt på mye turisttrafikk i påsken. Om du ser på trafikktallene kommer det tydelig frem at det er på utlandet de store volumene ligger - utenlandstrafikken er opp nesten 40.000 pax (eller 220% om man skal bruke prosent, som blir latterlig når produksjonen har økt så mye.

Nå er det nok sikkert mulig at DY har tatt noe fra SK på innenriks også, etter at de dumpet ut en masse seter gjennom å øke antallet frekvenser på BGO og TRD, men hoedgrunnen til at de gjør det bra i en måned med påske og SK gjør det mindre bra er nettopp forskjellen i passasjerer: SK har mye business, DY har mye leisure.

Det interessante blir å se resultatene for Q1, med 100% av fuelkostnadene u-hedget snakker vi om MANGE tusenlapper ekstra per flight....
 
Norwegian sier jo selv de ikke kommer i pluss i første kvaratl i år så det er jo ikke mye å lure på.
At Norwegian har klart å få flere til å reise med dem er kjempebra......nå gjenstår trinn 2 - få prisene såpass opp at selskapet også tjener penger.;)
 
Back
Top