• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Norwegian trafikktall desember 2019

Sikkert bra tall tall, men hvordan hadde de vært med Max i drift, og hva vil skje når den kommer tilbake. Ser Elnes glatt ignorerer å ta opp dette når han skryter over tallene til e24
 
Sikkert bra tall tall, men hvordan hadde de vært med Max i drift, og hva vil skje når den kommer tilbake. Ser Elnes glatt ignorerer å ta opp dette når han skryter over tallene til e24
Vanskelig å vurdere den kontrafaktiske situasjonen i det du skisserer ettersom vi ikke vet hva slags justeringer Norwegian hadde gjort med MAX på vingene, og slike hvisomatte dersomatte tviler jeg faktisk på om E24 gidder å skrive om.
 
Ganske heftig passasjerernedgang, hver femte passasjer, vanskelig å vite hvor mye som kan forklares med Max og hva som kan forklares av ulønnsromme ruter. Men ser man på de andre tallene, må jo en betydelig andel være ulønnsomme ruter.
 
Hvor høje er enhedsomkostninger hos Norwegian. Mener at have læst tidligere et de ligger på knap 0,45kr. I så fald går de stadig med underskud på driften, når enhedsindtægterne er på 0,36kr. Eller tager jeg fejl? Uanset hvad er en forbedring på 21% et stort skridt i den rigtige retning.
 
Hvor høje er enhedsomkostninger hos Norwegian. Mener at have læst tidligere et de ligger på knap 0,45kr. I så fald går de stadig med underskud på driften, når enhedsindtægterne er på 0,36kr. Eller tager jeg fejl? Uanset hvad er en forbedring på 21% et stort skridt i den rigtige retning.



Bortimot ingen selskap i Skandinavia som vel tjener penger i desember såvidt jeg vet
 
Men ser man på de andre tallene, må jo en betydelig andel være ulønnsomme ruter.

De har hatt fokus på å bedre tilpassningen til sesongene. En rute/kapasitet kan være lønnsom i sommerhalvåret men ikke om vinteren.
DY er mer utsatt for sesongsvingninger enn f.eks SAS. Så at de har kuttet 20% kapasitet i lavsesong er bevisst og bra.

Så får vi håpe at MAX blir friskmeldt før høysesongen, og ikke lavsesongen
 
Fint at man klarer å kutte ut det som dro ned heile selskap. Legg merke til at det ble først og fremst langruter fra Norden som ble kutted. -25% ASK er ganske heftig kutt og trolig skulle man har kutted enda mere...

Ser man på ASK og RASK utvikling, så gir dette -10% Revenue i forhold til 2018.
Pax-nedgangen og synkende stage-length biter enda mere, fordi begge tar Ancillary Revenue på sitt vis ned. Summerer man alt tilsammen, så kan man godt tro at DY sitter med 15% mindre Total Revenue for DES19.

Vi fa se hvor mye har skjedd på kostnads-siden... Revenue-siden begynner å komme tilbake til normale niveåer da man tar ut denne harakiri-vekst-ASK's.
 
Sikkert bra tall tall, men hvordan hadde de vært med Max i drift, og hva vil skje når den kommer tilbake. Ser Elnes glatt ignorerer å ta opp dette når han skryter over tallene til e24
«Skryter over tallene». Han kommmenterer vel tallene, på en måte som han mener er korrekt. Som en nøytral analytiker?
 
Back
Top