Norwegian til Rygge!

Originally posted by JohnnyEagle

Men seriøst, er det flere bevegelser i sektor OS sør enn SV+BD? :wow:

Jeg husker jeg så en trafikkstatistikk en gang ifjor, og da hadde OS Syd klart flest bevegelser av alle sektorene på OS, samt at når man la tallene i SV og BO sammen, så var de lavere enn OS Syd. Det går unna på Syd om dagen....:cool:

Hehe....Kurt, jeg tar av meg hatten for innlegget ditt...
Makan til statistiker du er a?

Bare for nyskjerrigheten;

Fører du logg på alle flybevegelser du gjør?

Og jeg er helt enig med deg - gi meg en lekker Airbus any given day istedet for 737'ere!

:colgate:

Kjos tror Torp vil slite, men Rygge vil klare seg.

Mer info her;

http://www.f-b.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20060906/NYHET/60906002/1108

Originally posted by P.A. VIKING

De som operere fra OSL i dag vet jo hvor kundene bor, og hvor de skal, så mulig DY har gjort hjemmeleksa si her , da må man forvente at f.eks WF kommer og feeder cph/arn ?

Rygge kommer til å bli alt for stort for WF. Skal SAS-gruppen svare (og det må de!) er de nødt til å satse med SAS Braathens. Og satse stort. SAS må legge ruter til de største byene i Norge samt STO og CPH og flytte en god slump chartertrafikk til Rygge.

Den beste måten å gjøre dette på er å åpne base på Rygge. Det finnes hauger og lass med både piloter og kabinansatte i SKBU som bor i området, og det burde være null problem å lage fleksible ordninger med base Rygge med mulighet for innsjekk OSL når behovet måtte være der.

SAS kan ikke sitte å se på det markedet som kommer til å bygges opp rundt Rygge uten å ta del i det. Og skal man først inn på Rygge er det én ting som gjelder og det er å kapre så mye som mulig av markedet så fort som mulig, og dermed skape det rette kundegrunnlaget for SAS.

Så får vi bare håpe at SAS og SKBU ikke er så handlingslammet i mangelen på CEO og direktør i Norge at man ikke klarer å få ut fingeren.

Eller så kan man jo håpe på det, om man er "SAS-hater" :)

Originally posted by Herlov

Mer info her;

http://www.f-b.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20060906/NYHET/60906002/1108

Rygge har meg bekjent et tak på 750 000 pax pr. år. Torp har ingen "limits". Har Kjoser'n kalkulert med at denne begrensningen oppheves?

Originally posted by Herlov

Nåja, det var kanskje en litt vel kjapp konklusjon? Torp betjener i hovedsak Vestfold, Telemark og nedre Buskerud (pluss noen Oslofolk som skal fly FR - de kommer uansett), og jeg ser ikke helt hvordan Moss Airport skal utkonkurrere Torp på deres nedslagsfelt.

Jeg ser svært lite vits i og satse på Rygge for SK. Kanskje noen få ruter hit og dit (som f.eks Malaga og alicante en gang i uken)og litt charter, men noe annet vil være tull. Husk at Rygge ikke blir noen storflyplass men ett middels kjøpesenter med rullebane. Dessuten er ikke markedet for Rygge så stort siden de fleste i Oslo og Akerhus er det lettere og komme seg til OSL, og Østfold alene ikke forvarer en minihub. Lavpris aktører kan sikkert få noe vettugt ut av RSL, men tror markedet for de store nettverksselkapene er minimal. Selv noen stor DY suksess utifra Rygge tror jeg ikke på før jeg ser det, men de skal ha lykke til med forsøket sitt.

Og som andre er inne på tror jeg ikke Torp kommer til å lide noe særlig for Torp er faktisk hovedflyplassen til Oslo selv om enkelte nesten virker og være av den oppfatningen

En ting til som streifet meg ang. Rygge og DY, Kjos antyder at det skal "stasjoneres" 3 fly på RSL. Hvor mange har Ryanair "stasjonert" på Torp til sammenlikning?

Originally posted by ENGM RAMP
Bare for nyskjerrigheten;
Fører du logg på alle flybevegelser du gjør?

Nei, jeg fører ikke logg over innenlandsflygninger.

Når det gjelder utenlandsflygninger, så er det en annen sak. På boardingcardtagen noteres setenummer og flyets registreringsnummer sammen med kanskje noe stikkord om service, forsinkelser og andre spesialiteter. Denne tagen går inn i en scrapbok, og det er da en enkel sak å finne frem opplysningene. I tillegg til dette har jeg hatt med mine Canoner. Men det viktigste er å ha en husk som en elefant :cool:

Originally posted by Trety

En ting til som streifet meg ang. Rygge og DY, Kjos antyder at det skal "stasjoneres" 3 fly på RSL. Hvor mange har Ryanair "stasjonert" på Torp til sammenlikning?

Jeg kan ikke tro at Ryanair ville bruke ordet "stasjonere fly" om sine operasjoner på Torp i det hele tatt. Det gjør de bare når det er snakk om en base - som jo fortsatt lar vente på seg :(

Men hvis man tenker Ryanair-aktiviteten på Torp omgjort til antall fly, blir det kanskje et sted mellom 2 og 3:question:

Originally posted by GF1
Jeg kan ikke tro at Ryanair ville bruke ordet "stasjonere fly" om sine operasjoner på Torp i det hele tatt.

Ergo bruken av " ;). Det gjenstår å se om DY faktisk stasjonerer et eller flere fly på RSL også.

Dette kan jo bli virkelig spennende! Kanskje de går på samme smell som BU med Audun Tjomsland i spissen ..da de en gang i tiden satset fra TRF med 737.

Originally posted by LN-BIZ

Kanskje de går på samme smell som BU med Audun Tjomsland i spissen ..da de en gang i tiden satset fra TRF med 737.

Ikke usannsynlig.... Det var aldri marked for så store fly til vestlandet fra Torp, og jeg har vanskelig for å tro at Rygge stiller så mye bedre i den sammenheng... BU's satsing på Torp viser med klare ordelag at flyselskap kan ta alvorlig feil i sine vurderinger...

...og hva skal Norwegian gjøre om Ryanair kommer til Rygge? Norwegian har da ikke evne til å konkurere med Ryanair...

Nei, det skal jaggu bli spennende å se hva som skjer på Rygge fremover... ^_^

Originally posted by KennethGS

Originally posted by LN-BIZ

Kanskje de går på samme smell som BU med Audun Tjomsland i spissen ..da de en gang i tiden satset fra TRF med 737.

Ikke usannsynlig.... Det var aldri marked for så store fly til vestlandet fra Torp, og jeg har vanskelig for å tro at Rygge stiller så mye bedre i den sammenheng... BU's satsing på Torp viser med klare ordelag at flyselskap kan ta alvorlig feil i sine vurderinger...

...og hva skal Norwegian gjøre om Ryanair kommer til Rygge? Norwegian har da ikke evne til å konkurere med Ryanair...

Nei, det skal jaggu bli spennende å se hva som skjer på Rygge fremover... ^_^

Nå skal en ikke glemme at den gang BU satset fra Torp så gjorde dem dette i hard konkurranse med SAS-gruppen.
BU opprettet vel rutene for å kunne virke troverdige når dem la inn anbud på reiser for de store selskapene...som jeg tror SAS hadde grepet om den gang.
Flyprisene var vel også ganske mye høyere den gang enn nå, så en skal ikke se bort fra at resultatet hadde vært noe annerledes om dette hadde skjedd i dag - med dagens priser etc. Om Norwegian evt satser på Rygge - Flesland med et par avganger daglig så kan det jo hende dette lar seg gjennomføre. Kostnadsnivået nå, og i Audun Tjomslands tid er vel ikke helt det samme.

Bare en tanke....

Originally posted by LN-KGL

LCH - du får få dette med fransk plastikk ut av hodet en gang for alltid. A319 og A321 er bygget i Tyskland!!! Det er A319 som er tilbudt Norwegian - altså tysk kvalitet.

(...)

Min konklusjon:
A32X overgår 737CL/737NG i alle sammenhenger når det gjelder kvalitet i kabinen
- støynivåer er klart lavere enn for 737
- flyet er tilpasset min skulderbredde, den ene tommen ekstra kommer godt med
- noe som de fleste har unngått å nevne her er forskjellen i bevegelser - A32X er mye roligere enn 737ene - mye mindre oscillering under autopiloten og ingen abrupte yaw-bevegelser som spesielt smågrisen er kjent for. Enkelte ganger kan man ikke prise nok Airbus' fly-by-wire-system, de har vært fordømt gode de som programmert - de har skjønt sin PID.

A320 er fortsatt fransk...

Tar av meg hatten for elefanthukommelsen, men er fortsatt ikke enig. A320 familien leveres med flere forskjellige bredder på setene, lavprisselskapene velger ofte de smaleste, som kan sammenlignes med de på 737NG. Skulderbredden blir selvsagt bedre uansett, men dette er ikke noe issue for meg, så jeg reagerer ikke på det. Og seteavstanden har da ingenting med flytype å gjøre. Når det derimot gjelder plastikkknirk og vibrasjoner, så overgikk A319 fra Frontier selv den værste 733 fra DY. Det var ihvertfall et eller annet issue ved høyre bakdør. Men potato, potato...¨

Du har ikke en tegning av E-190 i DY design vel?

Du har ikke en tegning av E-190 i DY design vel?

Den støtter jeg LCH, KGL, få se en e-190 i DY farger a?

Det mååå jo bare bli lekkert!

Forresten litt mere teknisk, hvordan er det med range på en E-190 kontra f.eks en 733 ?

Anyone`??

Back