Norwegian til Moskva er klart

Jeg tror nok DY gjerne skulle sett at de kunne selge billigere billetter enn de for lov til å gjøre på Moskva ruta. Prisen som er satt av russiske myndigheter bidrar vel ikke til den helt store kabinfaktoren... Men ja, her er det nok Norwegian som ufrivillig får "høye" snittpriser...:)

Originally posted by FlightDeck

Jeg søkte opp noen tilfeldige datoer til høsten hos Aeroflot, og det kostet rundt 300 EUR t/r., altså ca. 2500 kr. t/r. Vil nordmenn velge Norwegian og russere Aeroflot??

Prøv deg på enveisbilletter FlightDeck - da vil du få en overraskelse hos Aeroflot. Grunnen til at jeg gjorde en sjekk var selvsagt å se på muligheten å kombinere Norwegian ene veien og så Aeroflot andre veien. Med det hadde det blitt flere fluer i et klaps - to nye flyplasser (Domodedovo og Sheremetyevo), enda en første DY-flight til en ny destinasjon, fly Tu154 som ville blitt en ny flytype for meg.

For å få til dette vil to løsninger aktuelle - enten å ta Aeroflot et par dager før 16. august til Moskva eller ta Aeroflot et par dager etter 16. august tilbake til Oslo.

Så får vi se på regnestykket for de to:

16. august DY1094 OSL-DME NOK 1048
18. august SU211 SVO-OSL EUR 405 = NOK 3312
Totalpris NOK 4360

14. august SU212 OSL-SVO EUR 168,49 = NOK 1374
16. august DY1095 DME-OSL NOK 1437
Totalpris NOK 2811

Som en liten kontroll så jeg på en T/R med Aeroflot til Moskva ut 14. august og hjem 16. august. Resultatet ble EUR 708,49 = NOK 5790

Så en liten kontroll for å se om dette med natten mellom lør/søn virker inn - da ble det tur 16. august og retur 19. august. Og riktig, Aeroflot praktiserer gamleregelen og prisen ble EUR 253,49 = NOK 2069

Til slutt sjekket jeg hos Widerøe.no og der kom billigste T/R-reise 14. og 16. august på NOK 2745 inkl de NOK 50 som WIAS tar. Da var det Air Baltic ut og SAS hjem igjen.

Med andre ord ser det ut som det blir lett match for Norwegian i dette selskapet - bra priser og ikke minst direkte flighter.

Til slutt, blir det noen tur ... nææh tror'ke det

Blir vel hakket mer utfordrende mht turisme med en gang det kreves visum. Ikke like lett å bestille en weekendtur da. Vet dog ikke hvilket marked DY egentlig prøvde å treffe.

Norwegian har ihvertfall gitt denne ruten god tid, men Moskva er ikke noe å satse på før de eventuellt fjerner Visum reglene.
Aeroflot sliter nok også på Oslo ruten. Pleier ikke akkurat være så folksomt rund Moskva gatene!
St. Petersburg er det kun Norwegian som flyr direkte og det er en langt mer populær destinasjon.

SU har vel fortsatt godt med cargo....

St. Petersburg er vel litt mer turistisk - Moskva er jo meg bekjent også enormt dyr i forhold til hotel etc.

Det er vel ingen hemmelighet at det er cargo som er greia med SU sin rute.
Forsto det slik at det også var grunnen til at man beholdt Tupoloven så lenge.

Cargo maskin med pax mulighet

Tja, de ny-rike Russer har mye gjeld. De facto er det ca 360 Mrd Euro som de fa oligarker alene skylder bankene. Bare til forlik, Russlands statsbank har like mye penge som pengereserve.

I tillegg kommer de lave oljepriser.
Russlands budsjett er bygged opp pa en pris av 60 $/fat. Na ser vi tydelig lavere priser. Dette betyr at den ökonomiske oppblomstring, som vi har sett de siste arene, stopper. Store bygge-prosjekter legges pa is, ökning av pensjoner etc er utsatt. I tillegg har den russiske staten en stor defisit i budsjett.

All dette bremser den store fest som Moskva har blitt inne i de siste arene. Ogsa middelsklassen i Russland merker effekten. Dette betyr mindre reiser, mindre luksus-shopping. Dermed bortfaller en stor marked.

For utenlandske turister er Moskva bare en: Svindyr. Pröv a finne deg en hotell og du vet hva jeg snakker om.

Av de som flyr SU til Moskva har sikkert mange også videreforbindelser til f.eks. Asia med SU. Ingen som flyr DY til Moskva har naturlige conncetions videre, så da får de bare den trafikken som skal til selve Moskva. Moskva som turistmål er vel ikke spesielt utbredt?

BF:cool2

Om dere visste hvilket H##### det er å skaffe seg visum til Russland, så er det utrolig at de i det hale tatt har flydd i snart to år!

I den forrige jobben min var jeg med på å behandle og videreforsende langt over 100 visum søknader ved den Russiske ambassaden i Oslo. Makan til byrokrati, trynefaktor, fire spisse kanter, lattelig service og dårlig kommunikasjon tør jeg garantere at ikke finnes noe annet sted i hele Norge!

Nå har jeg bare skumlest raskt over innleggene. Er det ikke slik at Putin & Co beskytter SU med prising på flyreiser til Oligarkland?

Det jeg lurer på er hvorfor går det så bra på ARN og CPH ?
De har to ganger daglig avganger. Er det så mye dyrere fra OSL?

Det jeg lurer på er hvorfor går det så bra på ARN og CPH ?
De har to ganger daglig avganger. Er det så mye dyrere fra OSL?

Det er vel rett og slett så enkelt som at markedet fra Norge er mindre enn fra Sverige og Danmark. (Sverige er dessuten dobbelt så stort som Norge og har tettere forbindelser til Russland enn Norge). Dessuten skjer en del av business-trafikken fra Norge med SAS via CPH/ARN.

Jeg har reist en del til Russland de siste årene, både Peterburg og Moskva. Med BGO som startsted har prisene med DY via OSL aldri vært konkurransedyktige i forhold til SAS (via CPH) eller LH via FRA (det siste året). Med SAS har jeg sågar fått billetter jeg nesten vil karakterisere som billige.

Klart at visum er en ekstra stress- og ikke minst kostnadsfaktor for russlandsreiser, men etterhvert er også det blitt en vane. Å være nøye med å fylle ut papireren er imidlertid en dyd.

For de som er vant med at utlandet skal være billigere enn Norge, så er Moskva en dyr by med priser som i Paris og London på en del tjenester.

Moskva har uendelig mye å by på for en turist, men litt god research på forhånd og aller helst evne til å lese det kyrilliske alfabetet er nødvendig. PECTOPAH blir da plutselig RESTAURANT.

eg er enig i dere det er stress med visumgreia... spesielt med ordning av invitasjon... uten den, får man aldri visum...

flere tidligere sovjetlandene har kuttet ut invitasjonskravet.. som feks ukraina og kazakstan... så jeg håper russland følger etter .. snart..

eg har klart å få så billige billeter til Sibir.. eg betalte kun totalt med S7 og LH via frankfurt og moskva med prisen på ca over 5000 kr tur-retur

Har alltid trodd at det ble RESTORAN jeg da - og da passer det kanskje med bedre med prisen også ;)

Ja, hvis du er så fin og filologisk på det, så har du jo rett i at ord skal trankriberes korrekt ;)

Minner meg for øvrig om en historie på 1980-tallet da det var ganske vanlig blant finner å reise på fylleturer til Leningrad, og jeg spurte en hvordan det var med mat og drikke der borte: No problem, kom det med tung finsk aksent - just look for a place called pestopah. There you can eat and drink.

Men tilbake til tema: For meg var det også en svakhet med DY's rute at det kun var en daglig avgang, og som sådan ingen alternative klokkeslett.

På den andre siden ser jeg også at Finnairs nye sommerrute fra BGO åpner for mange interessante russiske destinasjoner, og prisene er høyst interessante av det jeg har forsket på så langt.

Av de som flyr SU til Moskva har sikkert mange også videreforbindelser til f.eks. Asia med SU. Ingen som flyr DY til Moskva har naturlige conncetions videre, så da får de bare den trafikken som skal til selve Moskva. Moskva som turistmål er vel ikke spesielt utbredt?

BF:cool2

Jeg tror ikke det er spesielt mange som velger Aeroflot til Asia fra Norge. For det første er det helt håpløst lenge mellom ankomst og ny avgang, for det andre er flyplassen et høl uten like(egen observasjon). Jeg fløy jo til Japan i fjor høst med Aeroflot, trip report ligger jo ute. Observerte kanskje 5-6 pax som skulle videre til Asia fra Oslo.

Back