Norwegian tappet Lenes konto uten samtykke

TOS_EBG

ScanFlyer Silver
Dette er kanskje forklaringen på gode resultater fra DY, ser ut til at de har innført en ny hemmelig policy, og du får ikke pengene igjen om du ikke oppdager det selv:

Norwegian tappet Lenes konto

Lene Wisth og venninnene Elisabeth Følvik og Kirsten Linn Falch var på jentetur til København forrige helg.

På grunn av tett tåke på Gardermoen rakk de ikke returflyene hjem til henholdsvis Bodø, Stavanger og Trondheim. Flyselskapet booket dem automatisk inn på senere fly samme kveld, slik at alle kom seg hjem til slutt.

;)
 
Last edited:
Re: Den egentlige grunnen til DY gode 1. kvartal

wow! Det store beløpet på 5000 kroner (ca 1600 hver) må da absolutt ha bidratt til den gode omsetningen!
 
Re: Den egentlige grunnen til DY gode 1. kvartal

Det er ikke summene som er det mest skremmende - men at Norwegian lagrer Kortnummer. Det er skikkelig dårlige rutiner.
 
Re: Den egentlige grunnen til DY gode 1. kvartal

Det er ganske vanlig at et selskap lagrer kortnummer i en viss periode, det er Norwegian absolutt ikke alene om. At de derimot belaster kortet uten samtykke er selvfølgelig ikke lovlig. Har skjedd med meg også, da med et vesentlig større beløp (15000 kr) som jeg fikk tilbake noen dager etterpå.
 
Re: Den egentlige grunnen til DY gode 1. kvartal

Det er ganske vanlig at et selskap lagrer kortnummer i en viss periode, det er Norwegian absolutt ikke alene om. At de derimot belaster kortet uten samtykke er selvfølgelig ikke lovlig. Har skjedd med meg også, da med et vesentlig større beløp (15000 kr) som jeg fikk tilbake noen dager etterpå.

Ja det finnes noen selskaper som lagrer kortnummer, men det er ikke "Best Practice" og det oppfyller ikke kravene til Sertfisering, og der ikke lenger "ganske vanlig" . Det er heller ikke noe behov for a lagre mere enn de 4-5 siste Sifferene. Det er dårlig håndverk og en stor unødvendig risko.
 
Re: Den egentlige grunnen til DY gode 1. kvartal

wow! Det store beløpet på 5000 kroner (ca 1600 hver) må da absolutt ha bidratt til den gode omsetningen!

Det er jo bare de vi vet om, for alt vi vet kan jo dette ha hendt med alle de som ble rebooket pga forsinkelser, men som ikke har sjekket kontoutskriftene sine nøye etterpå.;)
 
Re: Den egentlige grunnen til DY gode 1. kvartal

Det er jo bare de vi vet om, for alt vi vet kan jo dette ha hendt med alle de som ble rebooket pga forsinkelser, men som ikke har sjekket kontoutskriftene sine nøye etterpå.;)
Hehe :) Kanskje det :8:

Ja det finnes noen selskaper som lagrer kortnummer, men det er ikke "Best Practice" og det oppfyller ikke kravene til Sertfisering, og der ikke lenger "ganske vanlig" . Det er heller ikke noe behov for a lagre mere enn de 4-5 siste Sifferene. Det er dårlig håndverk og en stor unødvendig risko.
Er klar over det, og mener på ingen måte at Norwegians praksis - og alle andre bedriftene som gjør dette - er bra.
 
Det lagres vel i en profil som en godtar, tror ikke selve transaksjonene lagrer mer enn de 4 siste siffer - dog kan det muligens variere med korttype
 
Dette har også jeg opplevd. Ble trukket 1300 kroner som plutselig dukket opp igjen 2 uker senere. Regner med de ble satt inn på en av Norwegians høyrentekontoer i løpet av den tiden.
 
Norwegian har hatt den samme praksisen i flere år http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.7107085

I tillegg til de som blir belastet uten lov ved booking og får pengene tilbake etter en måned om de oppdager det er det også endel som blir belastet 3 ganger for samme beløp om de kjøper noe ombord. Jeg kjenner til flere tilfeller her og da nekter faktisk Norwegian å betale tilbake til tross for at de får all dokumentasjon de spør etter.

Kan ikke se at det er andre norske selskaper i denne størrelsen som driver på på samme måten.
 
Nei, dette er noe annet. Det du beskriver er banken som reserverer kjøpsbeløpet så det ser ut som dobbel belastning. Dette beløpet forsvinner etter noen dager,

Artikkelen handler om at kunder blir merbelastet for 'endret' billettpris når man reroutes i forbindelse med en uregelmessighet. Antagelig belaster man kunden når man booker om i en høyere bookingklasse. Dette er rent landeveisrøveri.
 
Artikkelen handler om at kunder blir merbelastet for 'endret' billettpris når man reroutes i forbindelse med en uregelmessighet. Antagelig belaster man kunden når man booker om i en høyere bookingklasse. Dette er rent landeveisrøveri.

Dette er jo fullstendig håpløst av DY! Jeg kan ikke helt få meg til å tro at dette er bevisste handlinger (altså ikke landeveisrøveri) - det må vel være en feil et eller annet sted i systemet? Det er jo også hevet over enhver tvil at DY uansett på ingen måte har autorisasjon til å belaste folks kort uten at kunden går god for dette (men hvorfor i all verden bruker folk debetkort til slikt...?).
 
Last edited:
Nei, det er sikkert ikke bevisst. Det er bare 'urutinert' og tyder på at IRR-prosedyrene deres ikke er helt på stell ... Forhåpendtligvis fører dette til at man går igjennom dette og får orden på det en gang for alle.
 
(men hvorfor i all verden bruker folk debetkort til slikt...?).

Tja, mange som ikke har kredittkort (djevelens kort i manges øyne).
Dessuten er det jo ikke akkurat gratis/inkludert å betale med kredittkort hos DY
 
KLM trakk 523 ekstra kr fra kredittkortet mitt for 2 uker siden. Har klaget til dem 3 ganger og de har lovet å returnere pengene veldig raskt. MEn har enda ikke fått de pengene tilbake igjen.
 
KLM trakk 523 ekstra kr fra kredittkortet mitt for 2 uker siden. Har klaget til dem 3 ganger og de har lovet å returnere pengene veldig raskt. MEn har enda ikke fått de pengene tilbake igjen.

Vil anbefale deg å ta kontakt med transportklagenemda
 
Back
Top