Norwegian tappet Lenes konto uten samtykke

barca, det samme gjorde de til meg. Ble belastet dobbelt for en oppgradering. I følge kundeservice har de opp til 4 ukers behandlingstid. Send gjerne en hendvendelse til "Rick" https://www.facebook.com/rick.kleinsma (Social Media Service Agent for KLM). Alltid fått gode og raske svar fra "Rick" :)

Dette er jo fullstendig håpløst av DY! Jeg kan ikke helt få meg til å tro at dette er bevisste handlinger (altså ikke landeveisrøveri) - det må vel være en feil et eller annet sted i systemet? Det er jo også hevet over enhver tvil at DY uansett på ingen måte har autorisasjon til å belaste folks kort uten at kunden går god for dette (men hvorfor i all verden bruker folk debetkort til slikt...?).

Det må jo være feil minst 2 steder i Norwegians System for at dette skal kunne skje:
  • Kort informasjonen lagres på en måte som gjør at den gjenbrukes uten Kortinnehavers samtykke, underskrift eller authorisasjon.
  • Endring av billett som skulle være kostnadfritt resulterer i merkostnad.

Punkt nummer 1 er jo også en sikkerhets risiko - en lagrer alltså all informasjon som er nødvendig for en transaksjon - som dermed kan bli benyttet om udvedkommende tilegner seg adgang til DY sine systemer.

En ting jeg merker meg er at Norwegian aldri "tar feil" - når slike ting som dette avdekkes - blir skylden skjøvet over på handlingselskap etc. Dermed lærer aldri Norwegian av sine feil.

Hoteller lagrer vel kortinformasjon når man sjekker inn, men man må naturligvis signere og uten signatur så sliter vel hotellet med å få pengene om man bestrider transaksjonen. Jeg vil vel tro det samme gjelder i disse tilfellene. Jeg ville gått til egen bank/kredittkortselskap og bestridt transaksjonen i første omgang.

I forhold til å lagre kredittkortdetaljer så vet jeg derfor ikke om det er spesielt unikt, og vi har muligens ikke alle relevante detaljer om denne saken heller? Kanskje har de reisende dratt kortet hvis reservasjonen var knyttet til kortet (jeg husker ikke i farten om DY organiserer dette på den måten)? Dette er på ingen måte for å unnskyld DY, for jeg synes disse eksemplene vitner om særs dårlige systemer, men fordi media sjelden er en objektiv fremstiller av virkeligheten.

Hoteller lagrer vel kortinformasjon når man sjekker inn, men man må naturligvis signere og uten signatur så sliter vel hotellet med å få pengene om man bestrider transaksjonen. Jeg vil vel tro det samme gjelder i disse tilfellene. Jeg ville gått til egen bank/kredittkortselskap og bestridt transaksjonen i første omgang.

I forhold til å lagre kredittkortdetaljer så vet jeg derfor ikke om det er spesielt unikt, og vi har muligens ikke alle relevante detaljer om denne saken heller? Kanskje har de reisende dratt kortet hvis reservasjonen var knyttet til kortet (jeg husker ikke i farten om DY organiserer dette på den måten)? Dette er på ingen måte for å unnskyld DY, for jeg synes disse eksemplene vitner om særs dårlige systemer, men fordi media sjelden er en objektiv fremstiller av virkeligheten.

Nei hotellene behøver ikke å lagre Kortinformasjon, de reservere et beløp (som normalt er større enn hva rommet koster) - de mottar da et "Reservered Reference" og når kunden sjekker ut så henter opp denne "Reference" (Som ikke viser hele kortnummeret) og er total regningen mindre - sender hotellet en "Comit Transaction" på det aktuelle beløpet - uten å måtte bruke kundens kort (det mellomliggende kan bli "hengende" i opptil 14 dager - normalt 3-5 dager). Er total regningen større enn det reserverte må kunden frem med kortet igjen.

Etter å ha jobbet med begge sider (bygget en betalingsløsning for et flyselskap her i Europa med 3D Secure), jobbet for Nets med deres løsninger og med en meget god kontakt i et Kredittkortselskap kjenner jeg mekanismene rimelig godt - jeg lagde i sin tid også "Involuntary Rerouting" modulen i Amadeus Fares - så jeg er ikke helt media basert^_^

Dette er dårlig håndverk av Norwegian (og jeg sier ingenting om DY's clearinghouse)

Back