• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Norwegian starter TOS-KKN fra 30. oktober

Marked var det for denne ruta tidligere da SAS fløy KKN-TOS-OSL / FBU og KKN-ALF-TOS-OSL / FBU.

Det virker kanskje tynt, men det er mye trafikk mellom småbyene i Finnmark og Tromsø. Uten et klart definert sentrum (Vadsø er fylkeshovedstad, Alta er størst, Hammerfest og Kirkenes har viktige funksjoner) er Tromsø også veldig tydelig et sentrum for Finnmark. Som regel går også kommunikasjonene heller direkte til Tromsø enn på kryss og tvers i Finnmark. Norwegian vil garantert også komme til å generere mer trafikk på strekninga gjennom denne ruta og trekke passasjerer fra nordsida av Varangerfjoerden, der de bare har kortbane.

Det ligger også et klart potensial i å fly russere ut av KKN. Det har vært tatt opp tidligere at det ligger et potensial i å markedsføre Høybuktmoen i Russland, ettersom det bor mye folk i grenseområdene og russere er ikke bortskjemt med billige flyreiser.

Det ligger også et klart potensial i å fly russere ut av KKN. Det har vært tatt opp tidligere at det ligger et potensial i å markedsføre Høybuktmoen i Russland, ettersom det bor mye folk i grenseområdene og russere er ikke bortskjemt med billige flyreiser.

Widerøe prøvde seg vel på MMK-KKN for tre (?) år siden, men la ned. Det spørs også om kjøpekraften til folk i grenseområdene på den russiske sida: husk at den store byen Murmansk er ca 4 timer med buss fra Kirkenes by + Høybuktmoen er ikke akkurat i sentrum, mens byer som Nikel og Zapolyarnyj kanskje ikke danner allverdens trafikkgrunnlag. Og hvor skal de egentlig? Skal de ut i Europa så har (hadde) de BT. Russiske LCC er også tilstede på MMK.

Det blir vel OT, men jeg har snarere tro på en WF eller til og med SK-rute TOS-MMK om få år. Med Sjtokman-utbyggingen vil det bli en del forretningstrafikk, og det er mye enklere å sende den via TOS enn via KKN

Widerøe prøvde seg vel på MMK-KKN for tre (?) år siden, men la ned. Det spørs også om kjøpekraften til folk i grenseområdene på den russiske sida: husk at den store byen Murmansk er ca 4 timer med buss fra Kirkenes by + Høybuktmoen er ikke akkurat i sentrum, mens byer som Nikel og Zapolyarnyj kanskje ikke danner allverdens trafikkgrunnlag. Og hvor skal de egentlig? Skal de ut i Europa så har (hadde) de BT. Russiske LCC er også tilstede på MMK.

Det blir vel OT, men jeg har snarere tro på en WF eller til og med SK-rute TOS-MMK om få år. Med Sjtokman-utbyggingen vil det bli en del forretningstrafikk, og det er mye enklere å sende den via TOS enn via KKN

De siste jeg husker fløy den ruta var vel ArcticAir, men husker jeg rett blei de tvunget til nedleggelse pga russiske regler for flyhøyde i det aktuelle området.

Høybuktmoen er bare 12km fra Kirkenes sentrum. Skal vi gå inn i smådetaljer er det omtrent like langt fra krysset E6/E105(til Russland) til Kirkenes som til Høybuktmoen.

Høybuktmoen er bare 12km fra Kirkenes sentrum. Skal vi gå inn i smådetaljer er det omtrent like langt fra krysset E6/E105(til Russland) til Kirkenes som til Høybuktmoen.

Joda, men noen "flybuss" til og fra lufthavnen fra Russland er det neppe å forvente, man stikker sikkert innom byen, altså Storskog - Hesseng - Kirkenes - Hesseng - Høybuktmoen i beste fall. Idag går det to busser per dag, begge to midt på dagen (altså den verste tiden mtp flyavgangene). Jeg tviler sterkt på at det finnes noen god løsning på problematikken. Men kanskje jeg tar feil, da ;)

Back