Norwegian starter Oslo - Kristiansund

Re: Norwegian med OSL-KSU

Norwegian startar opp med ein rundtur OSL-KSU frå 01. januar:

Tidens Krav (+-sak)

ser ut til å være ein avgang frå OSL klokka 08, med retur frå KSU klokka 09:30

Hmm... Merkelig -- dette er også nøyaktig samme tidspunkt de flyr til MOL på. Og DY har vel uttalt tidligere at de to flyplassene kanabaliserer hverandre. (Med en del tilsig til Molde-ruten fra KSU-området). Lukter det at DY trekker seg fra MOL?

Det kan også være en respons på sas sine utrolig dårlige rutetider. Første flight er jo kvart på seks på kvelden. Sas fløy kl 0800 fra Osl tidligere. Morgenflight til sas er bookbar fra slutten av februar.

Last edited:

De ser vel også nå at mange offshorearbeidere flys inn/ut fra KSU hver dag. Møre og Romsdal er det nest største oljefylket i Noreg, etter Rogaland. Om lag 17 prosent av sysselsetjinga i næringslivet i fylket er relatert til olje- og gass-sektoren.
CHC Helikopter Service har mange daglige flyginger fra KSU til de mange forskjellige plattformene der ute i havet.

Nordlys melder også om at BDU gjenåpnes. Samt at OSL-BOO-TOS er ny rute.

Så er det store spørsmålet: hvorfor?

Posisjonering med tanke på økt konkurranse på norsk innenriks? Mistenker at noen prøver å komme WZZ i forkjøpet.

Hadde jeg vært Wizz hadde jeg med all respekt holdt meg langt unna KSU. For lite belegg.

Det eneste jeg kan tenke på er om DY gjør dette med tanke på avtale med oljeselskaper -- f.eks. om oljeselskaper (eller andre) har betalt dem/gitt dem garantier for å komme og dekke hullet i tidstabellen...

Møre og Romsdal er det nest største oljefylket i Noreg, etter Rogaland.

Kan det stemme, da? Vestland med BGO og FRO har da en ikke ubetydelig oljetrafikk begge to.

Kan det henge sammen med støttekjøp av flyruter, eller er ikke det klart for 2021 ennå?

Kan det stemme, da? Vestland med BGO og FRO har da en ikke ubetydelig oljetrafikk begge to.

Overrasket hvis det stemmer. Både med tanke på operatør/ service kontor og antall avganger. Det meste på Haltenbanken styres uansett fra Trøndelag og Rogaland.

Rutetider:
Oslo - Kristiansund - Oslo kun 01JAN21
DY440 OSL1225 - 1325KSU 738 5
DY441 KSU1355 - 1455OSL 738 5

Oslo - Kristiansund - Oslo fra 03JAN21
DY440 OSL0800 - 0900KSU 738 x67
DY440 OSL1000 - 1100KSU 738 7

DY441 KSU0930 - 1030OSL 738 x67
DY441 KSU1130 - 1230OSL 738 7

Kan det henge sammen med støttekjøp av flyruter, eller er ikke det klart for 2021 ennå?

Det stemmer. Må innrømme jeg synes det er merkelig å få støtte for å fly på en rute de ikke flyr til vanlig...

Det stemmer. Må innrømme jeg synes det er merkelig å få støtte for å fly på en rute de ikke flyr til vanlig...

Det er veldig spekulativt, ruten er satt opp 1 x daglig kun frem til 28. februar så antar DY har fått kapret en dag de to daglige som støttes av staten.

SAS reduserer samtidig til 1 daglig avgang (fra 2).

Vi kan bare anta at om statlig kjøp av flyreiser utgår fra 1. mars så er Norwegian på Kvernberget historie. Merkelig at staten tillater dette.

SAS pre-coronoa hadde forøvrig 4 daglige til Oslo men det var aldri grunnlag for Norwegian å starte opp da.

Det er vel litt slik at disse rutenekjøpene tildeles for 2 måneder om gangen?

Å splitte Norge ca 50:50 mellom de to, gir en slags mening, da de pre-Korona var omtrent jevnbyrdige. Men det høres litt rart ut Norwegian skal få støtte for å fly ruter de ikke fløy tidligere?

Det virker som en del om-rotering i schedule av de 6 flyene de har. Med bare 3 daglige turer på OSL-BGO/SVG/TRD blir det mye plass i schedule.

Tipper man ønsker å unngå en situasjon i JAN/FEB hvor man må annonsere enda mindre antall fly i Ops og samtidlig som man søker etter ferske penger ved kapitalmarket.

Back