Norwegian starter Oslo - Kristiansund

Ser ut som dette var kortvarig. Ikke mulig å booke etter 1 mars. Samtidig øker SAS fra 1 til 2 daglige, så tyder kanskje på at Norwegian her har tapt minimumsanbudet de neste 2 månedene?
 
Det ser ut til at Norwegian legger inn årene på Molde også. Bare sporadiske flyvninger. SAS har gått inn på rutene etter Norwegian
 
Det ser ut til at Norwegian legger inn årene på Molde også. Bare sporadiske flyvninger. SAS har gått inn på rutene etter Norwegian

Ville ikke lest så mye inn i dette. MOL er nok planlagt fremover. Det er ikke bare på MOL DY har skrudd ned på volumet... Sånne ruter kan også bli viktige for DY når de nye konkurrentene (WiZZ, Flyr) primært satser på større ruter. DY har et tak på markedet og det er vanskelig å komme inn på mindre steder uten tilsvarende frekvens.

Skal heller ikke glemme at DY plukker en del passasjerer langt nord for Molde med MOL-ruten sin også, gjerne i konkurranse med SAS på KSU -- slik at flyvninger fra både KSU og MOL nok hadde kannibalisert hverandre i for stor grad.
 
Ser at DY har redusert OSL-Haugesund til fire dager i uken i mars og april, og kun en`avgang disse dagene.
 
Dette er konsekvensen av SAS sitt <nei> til rutekjøp. Da kan den sterkeste aktøren styre markedet selv.

Ringte det ingen bjeller hos staten når de fikk et "null-anbud"?
 
Dette er konsekvensen av SAS sitt <nei> til rutekjøp. Da kan den sterkeste aktøren styre markedet selv.

Ringte det ingen bjeller hos staten når de fikk et "null-anbud"?

Men kva skulle staten gjort då? Tvinge fram eit anbod trass i at det var selskap som ville flyge der utan tilskot?
 
Dette er konsekvensen av SAS sitt <nei> til rutekjøp. Da kan den sterkeste aktøren styre markedet selv.

Ringte det ingen bjeller hos staten når de fikk et "null-anbud"?
Som skattebetaler synes det er flott når svenske og danske skattebetalere ønsker å subsidiere norsk innenriks. Det regner jeg med den norske stat også synes :)
 
Dette er konsekvensen av SAS sitt <nei> til rutekjøp. Da kan den sterkeste aktøren styre markedet selv.

Ringte det ingen bjeller hos staten når de fikk et "null-anbud"?

Sikter du til KSU? Tydeligvis null interesse fra DY uten sugerør i statskassa.

Øvrige destinasjoner hvor DY faktisk fløy til før så er det helt naturlig med et skrellet program så lenge situasjonen er som den er, det må mer passasjerer til og tiden er ikke inne for det.
 
Flyselskaper er ikke omfattet av den generelle korona kompensasjonsordning.

Derfor ble det innført kjøp av ruter. Pga det er ikke lønnsomt å fly, men regnes som samfunnskritisk.

Det ble gang på gang skytt av Hareide at denne ordningen var så fantastisk og derfor var det ikke nødvendig for flyselskaper å bli omfattet av andre ordninger.

Når da den sterkeste aktør sørger for at denne eneste støtten forsvinner, gir det en uheldig konsekvens for den part som ikke er subsidert av Sverige og Danmark.

SAS er i sin fulle rett til å komme med et slikt forslag, men det skulle ikke blitt akseptert av staten.
 
Flyselskaper er ikke omfattet av den generelle korona kompensasjonsordning.

Derfor ble det innført kjøp av ruter. Pga det er ikke lønnsomt å fly, men regnes som samfunnskritisk.

Det ble gang på gang skytt av Hareide at denne ordningen var så fantastisk og derfor var det ikke nødvendig for flyselskaper å bli omfattet av andre ordninger.

Når da den sterkeste aktør sørger for at denne eneste støtten forsvinner, gir det en uheldig konsekvens for den part som ikke er subsidert av Sverige og Danmark.

SAS er i sin fulle rett til å komme med et slikt forslag, men det skulle ikke blitt akseptert av staten.

Nå er det vel ikke som jeg kjenner til noen lov som sier at det ikke er lov!?
Samme med vanlige anbudsruter det, sier en operatør at den ikke trenger noe støtte for å «operere» ruten, kanselleres anbudskonkurransen på gjeldene strekning, og hvem som helst kan operere ruta.

Hva tror du situasjonen hadde vært om situasjonen var motsatt, SAS sleit og NAX hadde det «ok». Da mener du at NAX absolutt ikke ville valgt samme takktikk som SAS gjør nå ... ??? Greier ikke å se at de hadde gjort noe som helst annerledes.
 
Skal bli interessant å følge SAS fremover. Jeg tror nok de skyter seg selv litt i foten her. De brenner cash i et vannvittig tempo, og nå må de opprettholde rutetilbudet til de minste byene når DY kutter ned i ukedagene. DY flytter litt kapasitet over på større flyplasser. Hvis SAS gjør det samme så kommer de å øke tempoet i tapene i ukene fremover før korona slipper taket. Hmm..
De hadde 12-13 friske mrd fra Sverige og Danmark. Ikke nå lenger.
Blir spennende å følge med på kontantbeholdningen fremover!
Regner med at de er utålmodige for å få tak i «kompensasjon til luftfarten» fra Hareide & co


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Regner med at de er utålmodige for å få tak i «kompensasjon til luftfarten» fra Hareide & co

De trenger vel ikke kompensasjon noen steder fra når de mener de kan drive uten tilskudd som nevnt over. Staten må jo kunne forutsette at de mener dette er kommersielt drivbart uten statlig kjøp, så da faller kompensasjon bort.

Joda, de har skutt seg selv i foten, det er det ingen tvil om.
 
Back
Top