Norwegian starter Oslo - Amsterdam

Det neste som vil skje med DY den dagen man ser at CPH går dårlig, er at DY kommer til feede all trafikk fra Norge og Sverige via CPH. Så får man en fin kopi av SAS :)

Kjempeflott!
Denne har jeg ventet på en stund. Å komme seg til Amtserdam har vært altfor dyrt etter at Sterling sluttet.
Nå blir det iallefall en langhelg dit for meg snart.

Det neste som vil skje med DY den dagen man ser at CPH går dårlig, er at DY kommer til feede all trafikk fra Norge og Sverige via CPH. Så får man en fin kopi av SAS :)

Tanken har faktisk streifet meg.......

Hvorfor dog det?

Tollerne(de har vel med seg en politimann i sivil for å ha hjemmel til dette rettslig) får vel tips/ønsker å ha ta en ekstra titt på noen av de som kommer fra AMS og står ofte og har en halvhjertet ID-kontroll i broen. Skjer også med andre destinasjoner, men AMS utmerker seg...

Det gjør Norwegian allerede gjennom reiser via Stockholm - og om kort tid legges det ut gjennomgående reiser via København også.

KLM tjener fett på ruten OSL-AMS pga cargo mengden. Ikke uvanlig at Cargo må stå igjen pga kapasitetsproblemer. 75 % av alle reisende med KLM til AMS er transittpassasjerer som skal videre. Sterling hadde vel denne destinasjonen, og det var skjelden fulle fly med dem, men ofte fulle fly med KLM. Så ikke sikkert at ruten går så godt som mange ville tro.

Amsterdam er jo en turist-destinasjon som burde ha stort potensiale for DY.
En avgang daglig er jeg ganske sikker på de skal klare å fylle bra opp.
KL har vel 5 daglige til OSL, så hvis 25% av disse har AMS som endelig destinasjon, er jo det et stort antall pax.

Det får man si! Dette tyder vel på at responsen har vært god fra CPH og at bortfallet av Sterling på ruten fra Osl gir nye muligheter. Sterling fløy vel 2 ganger pr dag fra Osl?

Sterling havde vel aldrig mere end 1 daglig flyvning fra OSL til AMS - og gik den alle dage. AMS blev i længere perioder fløjet 2x daglig fra CPH af Sterling, men det var destination som man tilsyneladende havde lidt problemer med - blev reduceret til 1x daglig men blev vist nok betjent 8-9 gange ugentlig da Sterling gav op i oktober.

Forvent flere annonseringer! AAL-LGW er alrede inne hos DY for salg, mens ble det egentlig annonsert alrede?

AAL-LGW er annonceret i den danske presse af Norwegian - skete samtidig med at man annoncerede frekvensstigning på CPH-AAL fra 4x til 5x dagligt.

Så venter vi bare på CPH-BCN og CPH-FCO som blev nævnt tidligere af Norwegian - men med den nuværende konkurrence situation på disse destinationer tvivler jeg på at vi ser DY metal på disse ruter lige med det samme.

Last edited:

Det lyder da ellers som en formuftig tanke ;) Nej spøg til side så slemt går det nok ikke.

Men under alle omstændigheder forventer jeg at Norwegian vil tilbyde gennemgående biletter via CPH - også fra OSL og ARN. Det vil jo være en godt supplement i forhold til ruter der flyves med anden frekvens eller tider fra OSL og ARN. Med andre ord større fleksiblitet for den rejsende, selvom det til tider vil betyde flyskift på vejen.

Sterling hadde vel denne destinasjonen, og det var skjelden fulle fly med dem, men ofte fulle fly med KLM.

Reiste hjem med Sterling fra AMS uka før de gikk konkurs, og da var det smekkfullt fly hjem selv på en tirsdag.

Amsterdam er jo en turist-destinasjon som burde ha stort potensiale for DY.
En avgang daglig er jeg ganske sikker på de skal klare å fylle bra opp.
KL har vel 5 daglige til OSL, så hvis 25% av disse har AMS som endelig destinasjon, er jo det et stort antall pax.

Flyene til Sterling hadde bra belegg. Jeg fløy opp og ned i oktober og det var så å si fult på begge fly. Jeg tviler ikke et sekund at Norwegian vil klare å fylle opp et fly daglig. Om det er rom for 2 fly er jeg ikke like sikker på men det hadde vært fint.
Jeg er veldig nyskjerrig på hvordan det vil slå ut for SAS, de tror jeg sliter på ruta.

Billettene ligger nå ute for salg. Utreisebillettene starter på 299 kr., mens hjemreisebillettene starter på 605 kr. Rutestart: 2. april.

"Rutetabellen egner seg godt for fritidsreisende som ønsker å få maksimalt ut av en langhelg, men med en daglig kveldsavgang vil dette også være et attraktivt tilbud til forretningsreisende, sier Skjeldam"

Eh...her er Norwegian rimelig optimistisk - det er mulig dette blir ok for norske weekendkunder, men for hollandske kunder er det neppe särlig interessant å lande på Gardermoen etter 23 på kvelden.

"Attraktivt tilbud til forretningsreisende"??? - de fleste möter slutter mellom 16-18, så å sitte på Schiphol fram til 21 er ikke akkurat attraktivt. Men for all del - hvis Norwegian tror på dette... :drunk:

http://www.norwegian.no/sw38427.asp

Denne tråden framkaller ellers behovet for å repetere: Fulle fly er ikke nödvendigvis det samme som lönnsomme fly - det gjelder også Norwegian...

Vel, det kan virke.

DY har samme rutertide til en del byer hvor de etablerte seg suksessfult. SXF started med det samme oppleg: Kveldsrute X6. De klarte a skape de volumer de trenger.

Jeg tror her ligger nökkelen. A skape + kapre nok volum slik at man kan fylle flyene.

Back