Norwegian søker nå 787-piloter

Re: Norwegian søker nå 787-piloter

Har beställt, skall bli intressant att läsa.

Fikk kopi på e-post i dag etter å ha bestilt innsyn før helgen, men fikk bare selve søknaden på 3 sider. De interessante sakene står i vedleggene som jeg ikke fikk - ikke uoppfordret iallefall.

Det jeg imidlertid kan si etter å ha skummet søknaden er at jeg håper antallet skrivefeil i denne ikke kan tas som noe signal om hvordan situasjonen mht. kvalitetsskontroll er generelt i butikken Kjos driver - for da står det skikkelig dårlig til. :)
 
Re: Norwegian søker nå 787-piloter

Fikk kopi på e-post i dag etter å ha bestilt innsyn før helgen, men fikk bare selve søknaden på 3 sider. De interessante sakene står i vedleggene som jeg ikke fikk - ikke uoppfordret iallefall.

Det jeg imidlertid kan si etter å ha skummet søknaden er at jeg håper antallet skrivefeil i denne ikke kan tas som noe signal om hvordan situasjonen mht. kvalitetsskontroll er generelt i butikken Kjos driver - for da står det skikkelig dårlig til. :)

Det er nok ikke skrivefeil ... om du tenker på dette med 787-8 og 737-800 ...?

Det står : " Norwegian Long Haul AS flåte vil bestå av primært 787-8, men vil også i en oppstart operere Boeing 737-800,første Boeing 787-8 er planlagt levert april 2013."
 
Re: Norwegian søker nå 787-piloter

Han tenker nok på den tidvis konsekvente feilstavingen av ordene "Helth", "Qualety", "securety", "responce" og "scop". Ikke at det har noe å si, kan godt være en som ikke er så stødig i engelsk som har måttet trå til, og alt er forståelig som sådan.
 
Re: Norwegian søker nå 787-piloter

Begredelig språk, ja .. man burde kunne forvente skikkelig staving og gramatikk i et slikt offisielt dokument. Dette virker slurvete.

Imidlertid, det mest interessante er vel at første 787 nå først skal leveres i april 2013. Dermed blir det nok neppe oppstart for NYC/BKK (eller whatever) før tidligst i juni. Tornadoene i Kansas i går kan dessuten forsinke dette ytterligere.

Det står også at man vil operere 737 (det poengteres at dette kun er i oppstarten) - språket er utydelig men det kan virke som kun en maskin. Dette er nok bare for å 'trimme' organsisasjonen, og jeg tipper denne maskinen vil operere innen DY's regulære nettverk og kun brukes for å 'trimme' organisasjonen.

Tha saga goes on ...
 
Re: Norwegian søker nå 787-piloter

Fikk kopi på e-post i dag etter å ha bestilt innsyn før helgen, men fikk bare selve søknaden på 3 sider. De interessante sakene står i vedleggene som jeg ikke fikk - ikke uoppfordret iallefall.

Det jeg imidlertid kan si etter å ha skummet søknaden er at jeg håper antallet skrivefeil i denne ikke kan tas som noe signal om hvordan situasjonen mht. kvalitetsskontroll er generelt i butikken Kjos driver - for da står det skikkelig dårlig til. :)

Samme her, kun tre sider med dårlig språk mottatt.
 
Re: Norwegian søker nå 787-piloter

Du får bare det du ber om, men hvis dere har saksnummeret er det bare å be om innsyn "i alle dokumenter tilhørende sak xx/xxx-x", eller hvordan Luftfartstilsynet numemrerer sakene sine.

Et eventuelt vedtak om avslag i innsyn må begrunnes i hvert enkelt tilfelle.

/RR
 
Last edited:
Re: Norwegian søker nå 787-piloter

Dette er jo et interessant avsnitt. Lurer på om DY egentlig var klare over dette?

Pilotene er stort sett skandinaviske. Norwegian har gjort denne problemstillingen aktuell siden de skal starte med langruteflygning, sier juridisk direktør Ole Martin Erikstad i Luftfartstilsynet til NTB.

- De flyr med norskregistrerte fly. Hvis de har utlendinger i arbeid der, må de ha arbeids- og oppholdstillatelse i Norge. Til nå har skipsfarten hatt et unntak for disse reglene. Nå skal vi se på om vi kan gjøre det samme unntaket for luftfarten, sier Erikstad.
 
Re: Norwegian søker nå 787-piloter

Gjelder dette EU/EØS innbygere også?

Nei, sannsynligvis kan de ikke diskriminere innad i EØS-området.
Per nå har selskapet base i Malaga i Spania og Helsingfors i Finland, men siden dette er innenfor EØS-området, bryter det ikke med norsk lov. Men skulle Norwegian for eksempel opprette en base i Bangkok med flyvninger til Norge, blir det annerledes.
 
Re: Norwegian søker nå 787-piloter

Dette er jo et interessant avsnitt. Lurer på om DY egentlig var klare over dette?

Mest sannsylig, all den tid søkere må ha EU pass.

Problemstillingen er nok mer aktuell dersom de ikke skulle få nok europeiske søkere.
 
Re: Norwegian søker nå 787-piloter

Spørs om de klarer få nok lokale cabin crew med EU-pass da, hvis det er planen.
 
Re: Norwegian søker nå 787-piloter

Spørs om de klarer få nok lokale cabin crew med EU-pass da, hvis det er planen.

Dette begynner å høres litt lite gjennomtenkt ut fra Norwegians side - har noen sett litt for mye på lønnskostnader og ikke fulgt helt med i timen når det gejlder regelverket - i hvertfall skulket de unna engelsktimen;)
 
Re: Norwegian søker nå 787-piloter

Jag undrar om Kjos ens har tänkt på det..att den ev Thailändska kabinpersonalen även måste ha medborgarskap i ett EU land? Tillåter alla EU länder ens dubbelt medborgarskap? Jag är inte säker på det.
Om Kjos dessutom vill att den BKK baserade kabinpersonalen ska kunna ett skandinaviskt språk lär urvalet av sökande kandidater bli ännu lägre.
 
Re: Norwegian søker nå 787-piloter

Nå har DY jobbet med IC opplegget sitt i en del år, om man skal tro det man har hørt, så det vil vel overraske meg om de ikke kjenner til hvilke krav som påligger personell som jobber på norskregistrerte fly. Jeg kan selvsagt ta feil.

Hva angår muligheten for å rekruttere kabinpersonell så viser det vel seg at de klarer å rekruttere piloter selv til vilkår som en del her synes å mene omtrent er slavekontraktet, så man skal vel ikke se bort fra at det finnes potensielle kandidater til CA'er også. Massen av potensielle kandidater er jo betydelig større enn massen av potensielle piloter.
 
Back
Top