Norwegian søker nå 787-piloter

Re: Norwegian søker nå 787-piloter

Flyets registreringsland har vel lite å gjøre med hvor man skatter?

Hvilke vilkår snakker man om her (jeg ser ikke noe annet i annonsen enn kravene til søkerne)?

Är det BKK baserad personal som ska flyga till USA/JFK också?

Jeg er ikke pilot, og synes at lønningen har vært latterlig høye for å kjøre buss i lufta, men ærlig talt ansette i Bangkok og kreve stasborgerskap i et EU-land? Den blir for kjukk for meg.
M

Herregud! Ikke pilot, men VET at det er like enkelt som å kjøre buss, og hvor latterlig høye lønningene er...? Off topic, men gå heller inn i et bussforum!

Herregud! Ikke pilot, men VET at det er like enkelt som å kjøre buss, og hvor latterlig høye lønningene er...? Off topic, men gå heller inn i et bussforum!

lol. Ja det innebaerer sikkert mer enn aa sette paa P4 dersom passasjerene oensker det.

Naa er det vel ingen som helt foelger med hva loenningene egentlig er siden dette er ett moving target for tiden, men det aa tjene 280K USD i aaret for aa fly 8-10 long haul flighter i maaneden (som en bekjent av meg som flyr for UA gjoer), eller 1,3 mill NOK i aaret (som en bekjent hos meg i SAS gjoer) er jo ikke akkurat daarlig betalt. Personlig, synes jeg det er HELT ok at folk tjener gode penger, sikkerheten er selvsagt mye viktigere for meg.

MEN, det er jo ikke det vi snakker om her.

Overrasker meg ikke at Norwegian velger denne approachen. Det er dessverre realiteten og fremtiden for bransjen dersom selskapet man jobber i skal vaere konkurransedyktig.

For meg som ikkje arbeider i flybransjen, men i anna konkuranseutsett verksemd, så verker det som ein del har litt vanskar med å sjå konsekvensane av at verda vert mindre og mindre.

I alle bransjar så er det slik at det er den med det lågaste kostnadsnivået som vinn over tid. Du kan utsetje dette ved å levere eit produkt som er litt annaleis, men det held som oftast ikkje så lenge, fordi den med lågast kostnadsnivå også kan levere dette rimelegare.
Enten ein likar det eller ei, så vert konsekvensen, at kostnadsnivået i ein bransje som dette vert styrt av andre land enn Norge.

Eg er derfor heilt sikker på at dersom DY skal lukkast med longhaul, så må dei bruke mest mogeleg mannskap frå lavkostland, og kjøpe mest mogeleg tenester der det til ei kvar tid er billegast. Alternativet er at eit anna flyselskap konkurerar dei ut.
Vi kan sjå kva som er situasjonen i feks shipping, for å sjå kva som vert biletet om nokre år.

Så mi trøyst til de som bor i Norge og jobbar som flygande personell, er at det vil vere gode jobbar for dei beste, men at gamle funksjonar og haldningar står for fall. Så får vi like det eller ei, men slik verker marknadskreftene i ei lita og krympande verd.

Det ekstra paradokset når det gjeld flyging, er at det er den som er det sterkaste verkemiddelet for å krympe verda, og som derfor skapar mange arbeidsplassar, men få i Norge.
Eg synest at det er kjempeflott om ei norsk verksemd kan bite seg fast i dette, og dermed skape norske arbeidsplasser innanfor bransjen, sjølv om det blir få som er flygande. Lykke til!

Vet ikke helt hvorfor jeg kom til å tenke på denne.

There is hardly anything in the world that some man cannot make a little worse and sell a little cheaper, and the people who consider price only are this man's lawful prey.

John Ruskin

Jeg fikk høre følgende vilkår:
-Interne er velkomne til å søke på kontraktene. De vil evt da få permisjon fra sitt eksisterende ansettelsesforhold i DY.
-Lønn som definert i kontrakt via bemanningsselskapet.
-Ingen pensjon eller forsikring
-Base Bangkok
-8 fridager pr mnd som avholdes i Bangkok eller Skandinavia

Interessant - en uforbeholden permisjonsordning? Selv i offtentlig virksomhet - som regnes å ha den beste permisjonordningen - finnes ikke rett til å komme tilbake, og iallfall ikke i samme jobb og lønnsplassering.

For meg som ikkje arbeider i flybransjen, men i anna konkuranseutsett verksemd, så verker det som ein del har litt vanskar med å sjå konsekvensane av at verda vert mindre og mindre.

I alle bransjar så er det slik at det er den med det lågaste kostnadsnivået som vinn over tid. Du kan utsetje dette ved å levere eit produkt som er litt annaleis, men det held som oftast ikkje så lenge, fordi den med lågast kostnadsnivå også kan levere dette rimelegare.
Enten ein likar det eller ei, så vert konsekvensen, at kostnadsnivået i ein bransje som dette vert styrt av andre land enn Norge.

Eg er derfor heilt sikker på at dersom DY skal lukkast med longhaul, så må dei bruke mest mogeleg mannskap frå lavkostland, og kjøpe mest mogeleg tenester der det til ei kvar tid er billegast. Alternativet er at eit anna flyselskap konkurerar dei ut.
Vi kan sjå kva som er situasjonen i feks shipping, for å sjå kva som vert biletet om nokre år.

Så mi trøyst til de som bor i Norge og jobbar som flygande personell, er at det vil vere gode jobbar for dei beste, men at gamle funksjonar og haldningar står for fall. Så får vi like det eller ei, men slik verker marknadskreftene i ei lita og krympande verd.

Det ekstra paradokset når det gjeld flyging, er at det er den som er det sterkaste verkemiddelet for å krympe verda, og som derfor skapar mange arbeidsplassar, men få i Norge.
Eg synest at det er kjempeflott om ei norsk verksemd kan bite seg fast i dette, og dermed skape norske arbeidsplasser innanfor bransjen, sjølv om det blir få som er flygande. Lykke til!

Her var det endelig en som har forstått hva det dreier som om!
Det kan sies så enkelt som dette: Vinn eller forsvinn.

Det er mange her inne som er veldig negative til utviklingen i bransjen, men dette er framtiden uansett om vi liker det eller ikke!
Det er ingen vits å ansette mange hundre crew på like vilkår som selskapene som sliter i dag har.
Konkurransen er for hard, og skal man ha den minste mulighet til å lykkes i framtiden. må man være av de beste på kostnadskontroll.

Så da er det bare å legge seg på rygg og akseptere dårligere betingelser sånn helt uten videre mener du? Ikke yte noen motstand eller være uenig?

Så da er det bare å legge seg på rygg og akseptere dårligere betingelser sånn helt uten videre mener du? Ikke yte noen motstand eller være uenig?

Ja, så lenge det ikke er en egens bransje og arbeidsplass det er snakk om. ;)

Er det ikke mulig å ha mer enn en tanke i hodet av gangen?

Det er det ikkje, men å tru at slaget står i DY sine kontorer er heilt feil.
Vi er verdas dyraste personar å ha i arbeid, fordi vi lever i verdas dyraste land. På eit område er vi konkuransedyktige, og det er i dei mest avanserte og "seniore" posisjonane. Det skuldast at vi lever i eit lite samfunn som historisk sett har hatt lite klasseskilje.
Samanliknar vi med shipping (veit godt at ikkje alt er overførbart), så ser vi at kapteinen gjerne er norsk, medan mannskapet er filipinsk eller polsk.

Vi som bor i dette landet har to alternativ: innrette oss best mogeleg etter tilhøva slik dei er og prøve å finne alle dei mogelegheitene som er, eller stikke hovudet i sanden og leve i ei nostalgisk tru til både arbeidsgiver og jobbtype har forsvunne.

Valet må kvar og ein ta, men ein bedriftsleiar bør sjå kva som gagnar på lang sikt.

Akseptere dårligere betingelser? Det er faktisk ikke opp til oss, men opp til de som jobber i det markedet stillingene er tiltenkt.
Et selskap med base i Thailand kan ikke baseres på norske lønninger og sosiale goder. Det er ikke vanskelig å regne ut at et slikt selskap ikke vil overleve lenge.

Å være uenig er en menneskerett, og det kan jeg ikke ta fra deg, men å yte motstand overfor et selskap med utenlandsk AOC og innleid crew i Thailand anser jeg som bortkastet tid...

Nei, man står selvsagt fritt til å stå rakrygget og kjempe i mot, men så lenge noen er villige til å yte samme tjeneste med dårligere betingelser, så vil man på sikt tape uansett.

Det er jo bare å se rundt seg. Shipping er nevnt som eksempel.
Hva med produkter generellt? Stadig flere produsenter velger å outsourcing til lavkostland, for å kunne konkurere på pris.
Dette har pågått i mange år, og fortsetter stadig, og luftfarten er intet unntak.

Mange nyutdannede piloter, som har brukt masse penger på jakten på drømmejobben, selger seg til enhver som kan tilby dem en smak av drømmen sin, og dette undergraver selvsagt de som allerede har fått seg en jobb med gode betingelser.

To aktører som har vært hyppig debatert her inne i den sammenheng er jo Ryanair og i senere tid Norwegian.

Så lenge noen er villige til å legge seg på ryggen og selge seg for mindre, så bør man følge nøye med på fundamentet man hviler stoltheten sin på, for det kan gå i oppløsning fra innsiden.
Selskap som ikke klarer å holde tritt med konkuransen faller fra på sikt, og det samme gjør arbeidsplassene disse hadde.

Om man ikke lå på rygg før, så gjør man iallefall det da..

Dette handler jo i bunn og grunn ikke om lønn, men evne til omstilling.

Man kan si hva man vil om fagforeninger, men:

- troen på at ingen skal ta et skritt tilbake,
- kompensasjon for jbben alltid skal gå opp,
- man skal få lov til å beholde den jobben man alltid har hatt

er tre ting som står i sterk kontrast til det man finner i mange bransjer: enten må man være omstillingsdyktig, eller så må man finne seg en annen jobb.

Jeg tror det er mange i luftfarten som har mistet litt synet og ikke vært villig nok til å tenke langsiktig. Mens man i mange av de store legacy-selskapene ser innbitte posisjoner rundt forhandlingsbord der man forhandler om i praksis småting, men har helt mistet synet på at den holdningen bare har gjort det enklere for arbeidsgivere å tenke radikalt nytt.

Skal man styre formen fremtiden tar, så må man være aktivt med og ikke bare stikke hodet i sanden.

Når det gjelder frykten fro fremmed konkurransem, enten det er polske rørleggere, asiatiske mannskap på fly eller tomater fra Spania, så endrer det ikke det fundamentale: kan du ikke konkurrere på pris, da må man ha andre fordeler om varen skal bli foretrukket av kundene.

-A

Back