Norwegian sliter på Sola

sail4fun

ScanFlyer Mile High Club
Norwegian sliter på Sola

Tør ikke satse på flere ruter fra Stavanger
Norwegian tør ikke satse på flere nye flyruter fra Stavanger. Årsaken er svak respons fra næringslivet på den nyoppstartede ruten fra Sola til Bergen.

http://www.boarding.no/art.asp?id=22157
 
Replying to Topic 'Norwegian sliter på Sola'

Norwegian er ute og kaller forretningsreisende dumme igjen. Da kommer sikkert folket løpende, Daniel...
 
Replying to Topic 'Norwegian sliter på Sola'

Hvor er det Norwegian kaller forretningsreisende for DUMME?
 
Replying to Topic 'Norwegian sliter på Sola'

mellom linjene BRK, mellom linjene...
 
Replying to Topic 'Norwegian sliter på Sola'

ja, litt....:D Men, " Det er i hvert fall ikke prisen det står på, sier Skjeldam" til hvorfor det ikke kommer forretningsreisende på ruta hans.
 
Replying to Topic 'Norwegian sliter på Sola'

Det var ikkje lange tida Norwegian har "prøvd" ut markedet på denne ruta før dei konkluderte, syns no eg.
 
Replying to Topic 'Norwegian sliter på Sola'

Når var det de åpnet igjen? Det virker på meg som om de burde gi ruta litt mer tid, men når det er behov for fly på mer umiddelbart lønnsomme ruter, så...
 
Replying to Topic 'Norwegian sliter på Sola'

For Ålesund sin del krever Norwegian at brukerne må forplikte seg til kjøp av 35.000 flyseter mellom Ålesund og Oslo det første driftsåret, om selskapet skal komme tilbake.

De har sendt en henvendelse til 60 firma, og oppfordret dem til å benytte denne muligheten. De første bestillingene begynt å komme inn, men det er fortsatt et stykke igjen til Norwegians krav er oppfylt.

http://www.rbnett.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20060619/LOKALNYTT/106190016
 
Replying to Topic 'Norwegian sliter på Sola'

Originally posted by CK


Norwegian er ute og kaller forretningsreisende dumme igjen. Da kommer sikkert folket løpende, Daniel...

det står vel sikkert like mye om dumme forretningsmenn i denne saken som det stod at DY skulle starte på KRS-LON her for en stund siden....;) . Om det ikke er prisen det står på så er det vel andre grunner til at forretningsfolk velger SAS, og hvordan vet han at de ikke har forretningsfolk ombord? Ingen som betaler full pris?
 
Replying to Topic 'Norwegian sliter på Sola'

Jeg synes i grunnen at det er helt ok at DY stiller krav til næringslivet for at de skal komme. DY brant av mye penger i en "kritisk" fase for å tekkes en gjeng sunnmøringer som fikk grini seg til et tilbud de ikke brukte... :naughty:

*dukke* :spin:
 
Replying to Topic 'Norwegian sliter på Sola'

Originally posted by CK


Norwegian er ute og kaller forretningsreisende dumme igjen. Da kommer sikkert folket løpende, Daniel...

HOST! På seg selv kjenner man andre CK... er det det dere kaller alle som ikke benytter seg av Widerøe?:p
 
Replying to Topic 'Norwegian sliter på Sola'

Jeg tror det er flere årsaker til at Norwegian sliter med Stavanger - Bergen ruten.

For det første er det idag stor konkuranse om kundene på denne kyststrekningen. I tillegg til konkuranse fra SASBraathens kjører både Flaggruten og Kystbussen med hyppige avganger og billige billetter på strekningen.

Det andre momentet er at jeg tror Norwegian begynner her med for store fly. Nå har jo Norwegian allerede bestemt segfor enhetsflåte med 737-300 så da må de leve med overkapasitet den første tiden.
Personlig tror jeg det hadde vært smart å begynne med F50 som de jo hadde tidligere.
Dette er en billig maskin å operere og gunstig til oppstart av nye korte ruter. Markedet hadde akseptert å fly F50 på denne korte ruten så lenge prisen er konkuransedyktig.

Braathens brukte NAS sine F50 på denne strekningen tidligere på lørdager og for en del år tilbake på ukedager også. Jeg reiste med NAS F50 på strekningen SVG-BGO-SVG og det var helt kurant.

SAS fløy også regelmessig 5-6 ganger daglig strekningen med DC-9-21/41 for 10-12 år tilbake . Etter en stund ble SAS Norlink F50 satt inn i de 5 daglige slyngene på strekningen fordi DC-9 var for store til markedet.
Helt OK for denne strekningen og jeg brukte dem mye.
På slutten på 90-tallet ble somt kjent Norlink maskinene sendt norover for å trafikkere rutene i NordNorge. SAS fortsatte med 3 avganger på strekningen i hver retning hvorav 2 var gjennomgående BGO-SVG-LHR og retur. Her ble det brukt DC- materiell i alle størrelser.
Etterhvert ble ruten lagt ned av SAS hovedsaklig fordi selskapet trengte materiellet andre steder i systemet og for få avganger sammenlignet med Braathens. Widerøe gikk inn isteden med godt resultat.
Med samme eier er jo nå ruten konsolidert slik at det er kun SASBraathens som trafikkerer ruten.

Et annet faktum er nok at Braathens historisk har trafikkert Vestlandsruten SVG til TRD siden denne ble tildelt som konsesjon mens SAS fikk hovedrutene innenlands. Det ligger nok fortsatt mye lojalitet fra næringslivet til grunn for at reisemønsteret er som det er av denne grunn. Distrikts-Norge har/hadde nok mer lojalitet til Braathens og Widerøe enn til SAS og dette henger igjen enda slik jeg ser det og er undervurdert av mange.

Det er nok ingen tvil om at næringslivet ønsker Norwegian inn på markedet på strekningen SVG-BGO-SVG , men de må også sette inn avgangene når næringslivet har mest behov.
Altså morgen og ettermiddagsavganger.
 
Replying to Topic 'Norwegian sliter på Sola'

Norwegian burde heller satse på ruter til f.eks Berlin, Praha, Warszawa osv fra Stavanger i stedet for til Bergen 5 ganger daglig. Norwegian har minimalt med utenlandsruter fra Stavanger sammenliknet med Bergen/Trondheim.
 
Replying to Topic 'Norwegian sliter på Sola'

Originally posted by TOS


Originally posted by CK


Norwegian er ute og kaller forretningsreisende dumme igjen. Da kommer sikkert folket løpende, Daniel...

det står vel sikkert like mye om dumme forretningsmenn i denne saken som det stod at DY skulle starte på KRS-LON her for en stund siden....;) . Om det ikke er prisen det står på så er det vel andre grunner til at forretningsfolk velger SAS, og hvordan vet han at de ikke har forretningsfolk ombord? Ingen som betaler full pris?

Jeg lurte også litt på det. Og hvordan definere en forretningsreise? Her er det glidende overganger. Jeg har vært på ganske mange turer jeg ikke vet om jeg skal definere som forretningsreise. Mener også at BGO-SVG ikke er egnet for DY på den måten de driver nå.
 
Replying to Topic 'Norwegian sliter på Sola'

Originally posted by Trety


Jeg synes i grunnen at det er helt ok at DY stiller krav til næringslivet for at de skal komme. DY brant av mye penger i en "kritisk" fase for å tekkes en gjeng sunnmøringer som fikk grini seg til et tilbud de ikke brukte... :naughty:

*dukke* :spin:

Godt oppsummert! :p
 
Replying to Topic 'Norwegian sliter på Sola'

Jeg skal T/R Sola-Flesland i midten av juli, og betaler totalt NOK 390,98 for å fly med Norwegian. Det er så billig at jeg får dårlig samvittighet. Hvordan kan de tjene penger på noe sånt? Etter det omtalte lønnsoppgjøret burde jeg vel egentlig kjøpt full fleks-billett fremfor lavpris, for å støtte norsk luftfart. :)
 
Replying to Topic 'Norwegian sliter på Sola'

Originally posted by LN-ATC


burde jeg vel egentlig kjøpt full fleks-billett fremfor lavpris, for å støtte norsk luftfart. :)

Støtter du ikke norsk luftfart allerede med din innsats i tårnet ? :nor :lol
 
Replying to Topic 'Norwegian sliter på Sola'

Jeg vil påstå at det er to hovedgrunner til at Norwegian sliter på BGO-SVG:

1: Ingen seating (Dette er egentlig generelt for DY, og gjelder ikke Stavanger spesielt)
Forretningsreisende har mye mer imot å bli herdet som sauer inn på et fly enn fritidsreisende. Som oftest er man tvunget ut på reise, og ønsker ikke å stå i kø ved gate en halvtime før flyet går, bare så man skal slippe å måtte sitte på den aller bakerste raden uten mulighet for å lene setet bakover.

2: Avgangstidene
Reiser man fra Bergen, må man enten reise lenge før solen står opp (06:45), eller etter at møtet har begynt (08:35). SASBraathens har mye mer passende avganger mellom disse to. Det er nok en viktig grunn til at SASBraathens fremdeles velges for ofte.


Prisene er det ingenting å si på, de er som tidligere nevnt egentlig _for_ lave.
195 kroner hver vei er jo faktisk billigere enn kystbussen og flaggruten.
 
Back
Top