Norwegian skal hente nordmenn

Rart SAS ikke gjør denne jobben for UD. De har tros alt hentet inn 11 milliarder fra skandinaviske skattebetalere og da er det vel rimelig at de stiller opp for disse når det gjelder. Men, det er vel muligens ikke sånn det henger sammen, ikke vet jeg!
 
SAS flyr vel også NRT-Bkk-NRT for .se og .dk , regner med at det er en "kommersiel" charter. Altså ikke MEDEVAC.
 
For å få trafikkopplegget til å henge sammen med de fly som finnes tilgjengelig, flyr SAS luftbro mellom Tokyo og Bangkok, og så flys passasjerene hjem den veien med våre regulære rutefly. Dette er den løsningen som svenske myndigheter har valgt. Norske myndigheter ønsket ikke denne løsningen, og har valgt annerledes. Dem om det.

SAS laver luftbro ud af Tokyo
SAS har ændret afgangene mellem Tokyo og København for at få så mange skandinaver ud af Japan som muligt.
Af Louise Lyck Dreehsen
17. marts 2011, 23:12
De svenske myndigheder har anmodet SAS om at hjælpe med at få så mange svenskere ud af Japan som muligt, og derfor har SAS her til aften besluttet at ændre sine flyruter ud af Japan.
Det oplyser kommunikationschef i SAS Danmark Mikkel Thrane til B.dk.
Det SAS-fly, der har fløjet mellem København og Japan (med mellemlanding i Beijing de sidste par dage), vil nu flyve mellem Tokyo og Bangkok nonstop for at få så mange skandinaver ud af Japan som muligt.
Skal finde forbindelse i Bangkok
Skandinaver, der befinder sig i Tokyo, bliver dermed alle fløjet til Bangkok, hvor SAS vil hjælpe med at finde forbindelse til Skandinavien.
Samtidig går der ikke længere SAS-fly ud af København mod Tokyo, men de passagerer, der har en billet til Tokyo vil blive ombooket til andre flyselskaber.
»Det er den måde, trafikprogrammet kan hænge sammen,« forklarer Mikkel Thrane.

og, for the record - SAS har ikke "hentet 10 milliarder fra skandinaviske skattebetalere"
SAS' eiere - statlige og private - har bidratt med 10 milliarder i ny kapital til selskapet på kommersielle vilkår.
 
Sier bare stakkars mennesker som skal fly Norwegian i så mange timer. Proppfull 737-800 i så mange timer. Men alternativet med å bli er vel verre.
 
Umiddelbar flygeektanke: hvordan blir routingen? mellomlanding i...indre russland? Tyrkia?

Hvordan handler Norwegian egentlig dette? Må ikke mannskapet som til Japan, nullstilles før de kan fly hjem ? Dvs at de må hvile i en del timer, og idag er det allerede den 18. Da må jo det eller de flyene allerede ha forlatt Norge. Og har de mulighet til å nokmat etc til en så lang flygning hvis den er fullbooket?
Hva er rekkevidden på disse 738 flyene når de går tomme? Kan de gå fra fabrikken i Seattle til Stavanger uten mellomlanding? Kunne de altså gå fra Skandinavia til Tokyo uten mellomlanding?
 
Umiddelbar flygeektanke: hvordan blir routingen? mellomlanding i...indre russland? Tyrkia?

Blir nok som tidligere planlagt, med ett stopp i Russland. Tyrkia er altfor langt syd for en routing til Østen. Ser ut som en beregnet flytid på totalt 13 timer, inkl stopp.
Flott at de stiller opp og får de som måtte ønske det hjem til Norge!
 
Routing ser ut til å bli:
Oslo - Abakan - Osaka - Tokyo (Haneda) - Abakan - Oslo
 

Attachments

  • abakan-airport.jpg
    abakan-airport.jpg
    65.8 KB · Views: 1,299
Last edited:
Hur blir det med visum för Norwegians crew som ska flyga Japan-Ryssland-Norge? Finns det sådana eller måste det ansökas?
Ryska myndigheter kan vara väldigt gnälliga när det gäller paragrafer.
Jag undrar om DY behöver blockera några säten på 738 för att fixa denna flygning eller om de kan fylla upp samtliga 189 stolar?

Svenska regeringen har bett SAS om hjälp att evakuera svenska medborgare som vill lämna Japan. Det kommer att ske med Airbus A340-300. Jag hörde precis på nyheterna att till en början är det frågan om 2st evakueringsflygningar SAS gör för svenska staten. Svenska medborgarna evakueras till hotell i Bangkok, Thailand.
 
Grøss & gru for 13 timer i en DY maskin! Men som noen sier kan jo alternativet være et hakk værre.

Men hva slags fly er det SAS bruker mellom Tokyo og Bangkok da? Og hvorfor BKK? Det er jo kortere over til PEK, og mange forbindelser til Europa derfra også!

BF:cool2
 
Grøss & gru for 13 timer i en DY maskin! Men som noen sier kan jo alternativet være et hakk værre.

Men hva slags fly er det SAS bruker mellom Tokyo og Bangkok da? Og hvorfor BKK? Det er jo kortere over til PEK, og mange forbindelser til Europa derfra også!

BF:cool2

Mener det er OY-KBC som skal brukes. Bangkok benyttes vel da det er mindre Visum Restriksjoner vil jeg gjette på....
 
Grøss & gru for 13 timer i en DY maskin! Men som noen sier kan jo alternativet være et hakk værre.
Jeg tror ikke noen tenker på flyturen med grøss og gru, det viktige er å komme seg bort.

Men hva slags fly er det SAS bruker mellom Tokyo og Bangkok da?
Det er vel A343 som egentlig skulle gått CPH-NRT.

Og hvorfor BKK? Det er jo kortere over til PEK, og mange forbindelser til Europa derfra også!

BF:cool2

BKK er en stor *A hub, med Thai-ruter til både ARN, OSL og CPH pluss SAS til CPH. Sjansene er store for å få hjem folk i løpet av kort tid.
 
SAS flyr med A340 til og fra BKK, og det er Svenske myndigheter som har bedt om evakuering. SAS har tilbudt Norge og Danmark plasser, men de har avslått, og ønsker ikke å følge Sverige med tanke på evakuering.
Grunnen til at det er BKK som nå blir hub er slotproblemer i Beijing, samt som flere nevner her stor Star hub i BKK og lett å få folk videre. Dette kunne blitt et problem i Beijing. Så første pri er å få flest mulig ut på kortest mulig tid. SAS sin nærmeste stasjon da blir BKK.

Jeg er satt i beredskap som endel av Medevac teamet, vi benyttes også til slike flighter. Ikke bare syketransport.
Men vi får håpe de fleste er fornuftige å blir med DY flyene ut, ingen vits for Nordmenn å bli i Japan og muligens bli en ekstra byrde på sikt.
Flott at DY stiller opp, men jeg synes det er merkelig at Norge ikke ønsker å evakuere.
 
DY skal fly på oppdrag for UD, men det er en egenandel på 5000,-? Har UD begynt med selvfinansiert evakuering? Det høres ut som en merkelig løsning, spesielt når våre naboland evakuerer, men det er vel en liten pris å betale for de som aller mest ønsker seg hjem, men som ikke har muligheten.
 
DY skal fly på oppdrag for UD, men det er en egenandel på 5000,-? Har UD begynt med selvfinansiert evakuering? Det høres ut som en merkelig løsning, spesielt når våre naboland evakuerer, men det er vel en liten pris å betale for de som aller mest ønsker seg hjem, men som ikke har muligheten.
Hvis du leser linken ser du at det IKKE er snakk om evakuering.
Utenriksdepartementet planlegger ikke å evakuere norske borgere, men vil bidra til at alle nordmenn som ønsker å forlate Japan får muligheten til det
 
Back
Top