Norwegian satser videre på Rygge

Mugnas

ScanFlyer Blue
Norwegian satser videre på Rygge

Norwegian oppretter ny direkterute fra Rygge til Tromsø. Det blir ekstra avganger fra Rygge både til Bergen, Bodø, Trondheim og Tromsø på lørdager. Samtidig setter Norwegian opp flere nye ruter og økt kapasitet til Hellas og Tyrkia. Rutene til Berlin, Praha, Budapest og Palanga vil fremover flys bare fra Gardermoen. Ruten mellom Rygge og Valencia legges ned.


http://www.mynewsdesk.com/no/pressr...widget&utm_medium=widget&utm_source=www.dn.no
 
Re: Norwegian satser videre på Rygge

Er dette en økning eller bare snakk om å flytte litt rundt på kapasitet? Det er jo 5 ruter som forsvinner, mot litt ekstra flygningen innenriks og til ekstra mer Ryanairfriesoner som Hellas og Tyrkia. Med andre ord, et relativt dårligere rutetilbud til utlandet fra Rygge, mot noen ekstra frekevenser her og der.

Men jeg tror det er fornuftig gjort av Norwegian
 
Last edited:
Re: Norwegian satser videre på Rygge

Hva er årsaken til at ruter flyttes til OSL? Er dette destinasjoner som også Ryanair flyr til fra Rygge?
 
Re: Norwegian satser videre på Rygge

Virker som NAS satser på innenriks og sydenturister fra Rygge. Storby flyttes til OSL.
 
Re: Norwegian satser videre på Rygge

Hva er årsaken til at ruter flyttes til OSL? Er dette destinasjoner som også Ryanair flyr til fra Rygge?

Berlin og Valencia er vel i direkte konkurranse med Ryanair. Man kan vel langt på vei si at Norwegian "trekker seg frivillig" ut av kampen mot Ryanair og satser på Ryanair-frie destinasjoner fra Rygge. Fokuserer kanskje på krigen mot Cimber Sterling i stedet?
 
Re: Norwegian satser videre på Rygge

Hva er årsaken til at ruter flyttes til OSL? Er dette destinasjoner som også Ryanair flyr til fra Rygge?

vet ikke om det kan være for å ha flere fly tilgjengelig på OSL? tenker bare det som en medvirkende årsak.. et annet punkt er vel frekvensene.. det er mulig å opprettholde en høyrere frekvens på ruter fra OSL enn RYG, f.eks til PRG.
 
Re: Norwegian satser videre på Rygge

FR flyr RYG-SXF 6 ganger i uker, det er haplös a stille seg imot dette med 2 ukenlige turer. Ryanair selv ma jo bevise at de far dette rute a funke. OG klarer de dette ikke, sa forsvinner ruta straks og uten stor tam-tam. De som kan se de omveltninger i FR's SXF-aktivitet fra Winter 09/10 til Sommer 10 ser at de ikke har langt pust og er ikke villige a investere mye tid a fa en rute til a ga.

Norwegian ser en klart potensiale av andre ruter, delvis fra RYG og helt sikkert fra OSL hvor det finnes seg forsatt en god rekke spennende muligheter...

Man ma ha ingen glasskule for a si at Norwegian vil innen kort tid kunngjöre flere rute-nyheter...
 
Re: Norwegian satser videre på Rygge

Ellers så kan man observere at Aftenposten og DN har valgt en ganske forskjellig overskrift på nyheten

Fra Aftenposten
Norwegian kutter ruter fra Rygge

Raserer tilbudet til sentrale storbyer.

Fra DN
Nye ruter fra Norwegian

Norwegian styrker rutetilbudet fra Rygge
 
Re: Norwegian satser videre på Rygge

Jeg synes ogsaa den var morsom .. E24 har ogsaa en 'styrkende' artikkel, og de og Aftenposten deler jo oftest artikkel ...

Ellers er dette kloke grep av DY ..
 
Re: Norwegian satser videre på Rygge

Alle grep som sørger for forlenget levetid for DY på RYG er hjertelig velkomne!
 
Re: Norwegian satser videre på Rygge

mitt tips er at Norwegian er borte fra Rygge om senest et år - mens Ryanair har 2-3 nye fly stasjonert her. Tror ikke det er lenge før vi ser Ryanair til Bergen, Bodø og Tromsø fra Rygge. Vi kan jo bare se på den kraftige ekspansjonen de har hatt i Italia på innenriksnettet de siste par årene.
 
Re: Norwegian satser videre på Rygge

mitt tips er at Norwegian er borte fra Rygge om senest et år - mens Ryanair har 2-3 nye fly stasjonert her. Tror ikke det er lenge før vi ser Ryanair til Bergen, Bodø og Tromsø fra Rygge. Vi kan jo bare se på den kraftige ekspansjonen de har hatt i Italia på innenriksnettet de siste par årene.

Tenk på hva O'Leary har sagt tidligere, de vil ikke fly innenriks med dagens avgifter. La oss derfor håpe at Avinor opprettholder sitt avgiftsnivå/grunnlag.
 
Re: Norwegian satser videre på Rygge

Tenk på hva O'Leary har sagt tidligere, de vil ikke fly innenriks med dagens avgifter. La oss derfor håpe at Avinor opprettholder sitt avgiftsnivå/grunnlag.

Du skal ikke tor på alt O'leary sier - han sier hva han ønsker seg. Men dersom han tror det er penger og tjene så starter han opp uansett betingelser. At det er penger å tjene for Ryanair innenriks på de største rutene er det ingen tvil om og det er sikkert mange privatreisende som kommer til å benytte seg av tilbudet. Maks 1 år - kanskje allerede til høsten er mitt tips:)
 
Last edited:
Re: Norwegian satser videre på Rygge

Jeg hadde mye heller sett at de utvidet storby-tilbudet sitt, men da får man vel heller ta seg en tur til Gardermoen når man skal besøke storbyer.
 
Re: Norwegian satser videre på Rygge

Her er pressemeldingen i sin helhet som tikket inn til oss i dag.

Oslo/Fornebu, 16. februar, 2010
Norwegian med nye ruter og økning fra Rygge
Norwegian oppretter ny direkterute fra Rygge til Tromsø. Det blir ekstra avganger fra
Rygge både til Bergen, Bodø, Trondheim og Tromsø på lørdager. Samtidig setter
Norwegian opp flere nye ruter og økt kapasitet til Hellas og Tyrkia. Rutene til Berlin,
Praha, Budapest og Palanga vil fremover flys bare fra Gardermoen. Ruten mellom
Rygge og Valencia legges ned.
Flygningene til Tromsø blir heretter direkteruter og går ikke lenger via Bodø. Fra og med 28.
mars vil reisende til Tromsø både kunne fly direkte og de får økt rutetilbud på lørdag. Også
Bodø, Bergen og Trondheim får ny lørdagsavgang fra Rygge fra samme dato. Også fra Oslo
vil det om kort tid komme enda flere avganger til Nord-Norge.
Sterkere satsing på Hellas og Tyrkia
Norwegian styrker også rutetilbudet fra Rygge til Hellas og Tyrkia. Fra 19. mai vil Norwegian
fly en ukentlig avgang til Dalaman i Tyrkia. Fra slutten av juni settes opp to nye sommerruter
til Hellas – Kreta (Chania) og Thessaloniki. Samtidig styrkes tilbudet fra Rygge til Athen og
Antalya i Tyrkia fra midten av mai. Det blir heretter tre ukentlige avganger både til Antalya og
Athen.
Rutene til Berlin, Praha og Budapest legges ned fra Rygge fra 27. mars, men flys som
normalt fra Gardermoen. Passasjerer som har kjøpt billetter fra Rygge blir booket om.
Reisende til Palanga vil også heretter fly fra Gardermoen, hvor det vil gå to ukentlige
avganger fra 30. mars. Avgangene fra Rygge til Alicante og Malaga reduseres med en
avgang i uken. Dette er ruter hvor Norwegian har betydelig kapasitet fra flere steder i Norge.
En rute legges ned; mellom Rygge og Valencia.
Tilpasning til våre reisendes behov
- Vi har justert ruteprogrammet i tråd med den etterspørselen og de ønskene vi har sett fra
våre passasjerer. Det er hyggelig å kunne gi våre passasjerer innenriks i Norge et langt
bedre tilbud – ikke minst på lørdager. Samtidig øker vi på populære reisemål i Hellas og
Tyrkia i sommer, sier Daniel Skjeldam, kommersiell direktør i Norwegian.
- Både til Berlin, Praha, Budapest, Malaga og Alicante har vi allerede et godt rutetilbud både
fra Gardermoen og andre norske byer. Derfor har vi valgt å overføre passasjerene fra Rygge
til landets hovedflyplass. Når det gjelder Valencia har vi sett at det er større etterspørsel og
behov for ytterligere kapasitet til andre reisemål, derfor legges ruten ned. Vi er overbevist om
at vi går sommeren i møte med et ruteprogram som vil være enda bedre tilpasset behovet til
våre reisende, sier Skjeldam.
For ytterligere informasjon:
Daniel Skjeldam, kommersiell direktør, tlf +47 907 42 073.
 
Re: Norwegian satser videre på Rygge

Snodig hvordan dette blir presentert:

Først sier man "Ruten mellom Rygge og Valencia legges ned".

Lenger ned "Rutene til Berlin, Praha og Budapest legges ned fra Rygge fra 27. mars,...

Og til slutt: "En rute legges ned; mellom Rygge og Valencia".

Mulig jeg er treig, men dette innebærer at 4 ruter legges ned , og ikke kun en.

Tror forøvrig det er smart av DY å justere kapasiteten på Rygge.
 
Re: Norwegian satser videre på Rygge

Ja jeg kan ikke se noe annet enn at dette er fornuftig. Med tanke på planene som også ligger på bordet fra Osl med DY, er det mer riktig å samle innstatsen og frekvensen ut fra hovedflyplassen.
 
Re: Norwegian satser videre på Rygge

Norwegian har justert urovekkende mye på rutene sine fra Rygge, og det har ikke vært helt lett å spore hva slasgs strategi de egentlig har hatt.

Det er imidlertid åpenbart at de har fått fart på innenlandsstatsingen, og det kan virke som om Norwegian får en tilsvarende rolle på Rygge som det Widerøe har på Torp. I tillegg kan de kanskje klare noen Syden-ruter om sommeren og Alicante og Malaga som helårsruter begrenset til en ukentlig avgang i konkurransen med Ryanair.

Her er et utvalg Norwegian-ruter som har blitt startet og senere lagt ned fra Rygge:

  • Warszawa (mars 2008-september 2008)
  • London-Stansted (mars 2008-september 2008)
  • Szczecin (mars 2008-oktober 2008)
  • Barcelona (mars 2008-oktober 2008)
  • Istanbul (mars 2008-oktober 2008)
  • Valencia (sommerrute i 2008 og 2009, ble annonsert for 2010, men kom aldri i gang)
  • Beograd (mars 2008-oktober 2008)
  • Palanga (mars 2008-oktober 2009)
  • Krakow (oktober 2008-mars 2009)
  • Praha (oktober 2008-mars 2010)
  • Berlin (oktober 2008-mars 2010)
  • Budapest (mars 2008-mars 2010)
  • Las Palmas (ble annonsert, men kom aldri i gang)
  • Marrakech (ble annonsert, men kom aldri i gang)
 
Re: Norwegian satser videre på Rygge

På Moss Lufthavn Rygges nettsted ryg.no sier ledelsen at de er fornøyde med endringene:

Norwegian med nye ruter og økning fra Rygge

I en kommentar sier markedssjef Silje Thoresen, ved Rygge sivile lufthavn AS:

- Vi er svært glade for de annonserte ruteendringene fra Norwegian, som gjør at vi opprettholder et bredt og godt tilbud fra Moss lufthavn Rygge. Med dette får vi mange nye og populære feriedestinasjoner i Hellas og Tyrkia, samtidig som vi får et styrket innenlandstilbud. Vi er svært fornøyd med det totale tilbudet våre flyselskaper tilbyr de reisende denne sommeren.
 
Re: Norwegian satser videre på Rygge

Sikkert et fornuftig grep dette, Norwegians policy er jo å ikke slåss med selskaper som har en lavere kostnadsstruktur enn dem selv. Men å si at de satser på Rygge når de samtidig legger ned en del ruter, vel... :)
 
Back
Top