Norwegian satser tungt i Finland

Vil åpningen av denne basen slå negativt ut for airBaltic sin satsning i Oulu?

Vil no hvertfall tro at air baltic ikke akkurat smiler over dette. Men det må no være noe de har gitt en tanke, at norwegian eventuelt kommer til finland. Men eneste de kommer til å konkurere direkte på er vel oulo-helsinki? Har ikke helt oversikten her jeg sitter å trykker mobilen.
 
Vil no hvertfall tro at air baltic ikke akkurat smiler over dette. Men det må no være noe de har gitt en tanke, at norwegian eventuelt kommer til finland. Men eneste de kommer til å konkurere direkte på er vel oulo-helsinki? Har ikke helt oversikten her jeg sitter å trykker mobilen.

I dag er det 18-20 daglige rundturer mellom OUL og HEL fordelt mellom AY og KF. Med Norwegians 4 rundturer (med 738 går jeg utfra) og sansynligvis det samme fra BT snakker vi om en plass mellom 25-30 rundturer om dagen. Jeg kan ikke tenke meg at hverken KF eller AY kommer til å gi seg. Dette blir spennende å følge.
 
Vil no hvertfall tro at air baltic ikke akkurat smiler over dette. Men det må no være noe de har gitt en tanke, at norwegian eventuelt kommer til finland. Men eneste de kommer til å konkurere direkte på er vel oulo-helsinki?

Selv om ikke DY hadde dukket opp i HEL så tror jeg BT sin Oulo ikke satsning kommer til å være langvarig og er villig på å sette en øl på at innen 1.1.2012 har BT trukket seg fra Oulo
 
Last edited:
Så heldige finnene er som nå får Norwegian :)

Men hvis ikke de bestiller noen flere B738, vil vel dette gå på bekostning av ekspansjon andre steder.
 
Last edited:
Men hvis ikke de bestiller noen flere B738, vil vel dette gå på bekostning av ekspansjon andre steder.

Bestiller flere? Nå har Norwegian ganske mange -800 i bestilling, hvorav en god del skal leveres innen oppstart av HEL-bases
 
Spenstig satsning fra Kjos & co :) Ser at de kjører oppstart av flere velkjente ruter som vi ser fra en rekke norske/svenske/danske byer.. Noen som vet hvor godt deres OSL - HEL rute går i forhold til konkurrentene ? AirBaltic vil nok få det hardt..
 
Bestiller flere? Nå har Norwegian ganske mange -800 i bestilling, hvorav en god del skal leveres innen oppstart av HEL-bases

Ja, men basen på HEL vil vel kreve minst et basefly? Hvis ikke de hadde åpnet en base på HEL ville jo det ene baseflyet kunne brukes til å starte ruter fra eksisterende hubs?
Men for all del, Norwegian satser jo selvsagt der de tjener penger, så hvis de tjener penger på HEL-base blir det nok kanske enda flere ruter, eller så ender det der som det endte i WAW.
 
Last edited:
Nå tror jeg ikke BT vil merke så mye til dette foreløpig. Ei heller vil denne satsingen berøre DY i særlig grad. At BT i det hele tatt vil satse på finsk innenriks med unntak av feed fra andre nordfinske byer, som nevnt i pressemeldingen, har jeg liten tro på. Det passer heller ikke inn med strategien deres ellers. Og trafikken innen Nord-Finland må de nok skape selv. Ikke rare trafikkgrunnlaget der sånn rent generelt ...

Så jeg tror vi kan holde BT ute av denne tråden.
 
Jo, men basen på HEL vil vel kreve minst et basefly? Hvis ikke de hadde åpnet en base på HEL ville jo det ene baseflyet kunne brukes til å starte ruter fra eksisterende hubs?

I følge artikkelen skal de ha tre basefly. Som Someone påpeker, er ikke akkurat manglende flybestillinger fra Norwegian det mest nærliggende problemet.

Er det 54 fly Norwegian har nå, og de skal opp til 73 i løpet av fire år?
 
Nå kommer jo KHD tilbake, og det er vel nevnt at det kommer et par ekstra maskiner i føste halvår 2011 .. Denne satsingen henger nok sammen med det. Se opp for Juha Mieto på neste hale!
 
Nå kommer jo KHD tilbake, og det er vel nevnt at det kommer et par ekstra maskiner i føste halvår 2011 .. Denne satsingen henger nok sammen med det. Se opp for Juha Mieto på neste hale!
Er ikke Juha Mieto lenger blant oss? :cry:
 
Njææ -- han er blitt politiker ...

In the 2007 Finnish parliament elections he was a Centre Party candidate in Vaasa constituency, and got elected with 13 768 votes; the seventh most in the whole Finland.[

Jeg var kanskje litt kjapp der! :p
 
Selv om ikke DY hadde dukket opp i HEL så tror jeg BT sin Oulo satsning kommer til å være langvarig og er villig på å sette en øl på at innen 1.1.2012 har BT trukket seg fra Oulo

Skal ikke vedde mot deg, hehe. Ser ikke for meg at dette kommer til å være levedyktig i lengden. Den med mest vilje og økonomiske muskler holder lengst
 
Har ventet på denne satsingen - veldig spennende å se hvordan finnene vil reagere! Norwegian konkurrerer i alle fall ut Finnair og Blue1 på pris - men regner med at de to sistnevnte vil redusere prisene noe, samtidig som Norwegian øker dem etter hvert. Da blir ikke forskjellen så stor.

Norwegian vil nok få det tøft på en del ruter - Finnair og Blue1 flyr f.eks. til Oulu ti ganger hver på hverdager, Norwegian skal fly fire ganger. Dermed får Norwegian alle de prissensitive kundene - og ikke dem som reiser på fleksible billetter. På London skal Norwegian konkurrere med easyJet, Finnair og Blue1. I tillegg er jo airBaltic og Air Berlin relativt sterke i Finland.

Frekvenser:

  • Oulu - fire daglige avganger
  • Rovaniemi - en daglige avganger
  • London - en avgang daglig
  • Alicante - en ukentlig avgang
  • Malaga - tre ukentlige avganger
  • Roma - fire ukentlige avganger
  • Nice - to ukentlige avganger
  • Barcelona - to ukentlige avganger
  • Split - en ukentlig avgang
  • København - to daglige avganger
  • (Stockholm - fire daglige avganger)
  • (Oslo - to daglige avganger)

Pressemelding:

Norwegian åpner base og satser innenriks i Finland

2010-10-05

Norwegian åpner base i Helsinki og øker til 100 ukentlige flygninger fra den finske hovedstaden. Samtidig starter selskapet innenriksflygninger i Finland. Antall utenlandske destinasjoner øker fra to til 11. Tre fly blir satt på den nyopprettede basen.

- Det er svært gledelig å kunne øke vår tilstedeværelse i Finland ved å åpne base i Helsinki og plassere tre av våre fly der. Norwegian gikk inn i det finske markedet i april, og rutene våre fra Helsinki til Oslo og Stockholm har vært svært populære både blant forretnings- og fritidsreisende. Vi har stor tro på at det finske markedet er klare for enda flere destinasjoner og billetter til en pris alle har råd til, sier administrerende direktør Bjørn Kjos i Norwegian.

To innenriksruter

Ved å gå inn i det finske innenriksmarkedet befester Norwegian ytterligere sin posisjon som en nordisk aktør. I dag flyr selskapet innenriks i Norge, Sverige og Danmark. I Finland blir det i første omgang fire daglige avganger mellom Helsinki og Oulo og en daglig mellom Helsinki og Rovaniemi. Innenriksrutene starter 31. mars 2011.

11 internasjonale ruter

Norwegian har siden slutten av april 2010 med stor suksess operert flere daglige flygninger mellom Helsinki og Oslo og Helsinki og Stockholm. Våren 2011 får finnene ytterligere 9 reisemål å velge mellom: København, Malaga, Nice, Kreta (Chania), Roma, Barcelona, London Gatwick, Split og Alicante. De nye internasjonale rutene starter i mai 2011.

Norwegian har i dag base på Oslo Gardermoen, Oslo Rygge, Bergen, Stavanger, Trondheim, Stockholm Arlanda og København Kastrup.

Kontakt:

Kommersiell direktør Daniel Skjeldam, tel: + 907 42 073
Presseansvarlig Åsa Larsson, tel: + 46 73 522 2242
 
Tror og håper dette blir bra, men hvor kommer samarbeidet med Finnair inn i bildet her? Står ikke noe om det i pressemeldingen.
Virker som at DY blir mer konkurrent en partner til AY. Er det vanskelig å få slot på FCO siden de velger CIA istedenfor?
 
Tror og håper dette blir bra, men hvor kommer samarbeidet med Finnair inn i bildet her? Står ikke noe om det i pressemeldingen.
Virker som at DY blir mer konkurrent en partner til AY. Er det vanskelig å få slot på FCO siden de velger CIA istedenfor?

Norwegian ønsker åpenbart ikke å samarbeide med Finnair etter at de selv lanserte planer for interkontinentale ruter. Finnair har vært på eiersiden i flere år - og hadde de virkelig ønsket å samarbeide, så hadde de gjort det for lenge siden.
 
Back
Top