Norwegian reduserer på Kjevik

Re: Norwegian reduserer på Kjevik

Merkelig flisespikkeri, har mørketiden senket seg over TOS;)

Men litt sånn o/t, om et av selskapene (DY/SK) har en forsinkelse fra, si f.eks SVG så ser man plutselig en endring i bookingen, 1 går noe opp, 1 går noe ned. Dette er stort sett folk med storkunde avtaler, i begge selskaper.
Folk med flekisbel løsning. DY slet i sin tid på SVG-BGO ganske så hardt med å komme inn på markedet, før det løsnet.
Er vel ikke noe annerledes det som skjer med KRS-BGO

Men hvorfor skulle jeg som reisende på fullflex velge DY sin ene avgang hvis det er lettere å skifte mellom WF sine fire? Selv om jeg i utgangspunktet skulle reise på det tidspunktet når DY flyr?

Og ifht. irrops så velger jeg i slike tilfeller gjerne den med flest alternativer just in case ting snør bort og tåker ned. For å surre oss tilbake til tema, for meg har frekvens noe å si selv om jeg ikke kan sitte på to fly samtidig og selv om min prefererte avgang går vinge til vinge med en annen.

Poenget her er vel at konseptet til DY ikke passer på ruten. Mens WF sitt passer som hånd i hanske. Jeg tror faktisk at hvis DY kunne fått til en morgen og en ettermiddags/kveldsavgang så ville de blåst WF av banen. Men det er det ikke nok/riktige passasjerer til.

Og ifht. irrops så velger jeg i slike tilfeller gjerne den med flest alternativer just in case ting snør bort og tåker ned. For å surre oss tilbake til tema, for meg har frekvens noe å si selv om jeg ikke kan sitte på to fly samtidig og selv om min prefererte avgang går vinge til vinge med en annen.

Akkurat.
En annen fordel her er at mitt reisebyrå lar meg bytte avganger innen samme flyselskap på app/nett, men ikke mellom ulike flyselskap på samme strekning. Man velger selvsagt den enkleste løsningen.

Jeg tror faktisk at hvis DY kunne fått til en morgen og en ettermiddags/kveldsavgang så ville de blåst WF av banen.

Har Sonia Henie nok skyvekraft til å blåse en Q300 eller Q400 av (rulle)banen? ;)

Merkelig flisespikkeri, har mørketiden senket seg over TOS;)

Neida, her er det sol og fint...:)

Jeg skjønner bare ikke problemstillingen, men ser at det er noen forhold som jeg selv ikke rammes av som kanskje kan gjøre det enklere å forholde seg til en (for meg er det ingen problemer å bytte mellom selskaper gjennom mitt reisebyrå - ei heller refusjon og ny booking, så jeg trodde at det samme gjaldt andre). Jeg skjønte derfor heller ikke problemet med manglende frekvens for DYs del når andre tilbyr alternative løsninger resten av dagen (og antok at det var helt andre forhold som var bestemmende for valg av selskap). Jeg skal imidlertid gi meg der.

De andre tingene du nevner er jo nettopp mitt poeng: Flyr ikke den ene så booker man om til den andre.

Last edited:

Flyr ikke den ene så booker man om til den andre.

Jepp, og hvorfor skulle man da velge å booke med den som bare har én avgang når man kan booke med den som har fire avganger?

På grunn av prisforskjellen?
Eller allergi mot turboprop?

Jepp, og hvorfor skulle man da velge å booke med den som bare har én avgang når man kan booke med den som har fire avganger?

På grunn av prisforskjellen?
Eller allergi mot turboprop?

F.eks. prisforskjell, ja. DY og SK har vel en viss forskjell i priser på flexbilletter (iallefall de strekningene jeg flyr på). Mellom Bergen og KRs ser det ut til at prisforskjellene på flexbilletter (en vei) er rundt 300,- (i favør av DY).

Last edited:

F.eks. prisforskjell, ja. DY og SK har vel en viss forskjell i priser på flexbilletter (iallefall de strekningene jeg flyr på).

Da er det vel til syvende og sist en vurdering av hvor stor denne prisforskjellen mellom DY og WF er på, i beregnet alt av servicenivå som trengs.

Erfaringene til de to selskapene er vel at på den aktuelle ruten er det flere passasjerer som velger WF fremfor DY.

F.eks. prisforskjell, ja. DY og SK har vel en viss forskjell i priser på flexbilletter (iallefall de strekningene jeg flyr på).

Husk at man ikke må ha full flex-billetter for å booke om, bare for å booke om "kostnadsfritt" ;)

Husk at man ikke må ha full flex-billetter for å booke om, bare for å booke om "kostnadsfritt" ;)

Joda, men på de fleste strekninger i Norge vil vel det å basere seg på ikke-flexbilletter når man har behov for fleksibilitet kunne bli dyrt (ca 500 + evt oppkjøp), men jeg ser det poenget.

Jeg har jo forøvrig ingen problemer med å forstå at frekvens er viktig - det jeg kommenterer er vel strengt tatt hvordan frekvens defineres, og jeg leser ut av en del innlegg at frekvens defineres snevert som frekvens for et enkelt flyselskap (og ikke på en gitt strekning som jeg ville vært opptatt av). Noen ganger har kanskje dette noe for seg, men ofte vil det vel knapt spille noen rolle.

Last edited:

Da er det vel til syvende og sist en vurdering av hvor stor denne prisforskjellen mellom DY og WF er på, i beregnet alt av servicenivå som trengs.

Erfaringene til de to selskapene er vel at på den aktuelle ruten er det flere passasjerer som velger WF fremfor DY.

Til det første: Ja, det denne vurderingen iallefall jeg gjør (og frekvens med et enkelt selskap er ikke viktig som sådan). Dette gitt at man flyr på flexbilletter.

Hva erfaringene er vet jeg ikke, men jeg antar at DY legger ned ruten fordi de ikke tjener nok (eller taper) penger på ruten. Kanskje pga for få passasjerer.

Og der har BA skrevet om det på nett:

http://www.ba.no/nyheter/article6818479.ece

Lasse Sandaker-Nielsen said:
Grunnen til dette er at den har blitt lite brukt. Vi må drive lønnsomt, dessverre har for få passasjerer benyttet seg av denne ruten.

Vi startet denne ruten for vi ønsker å fly folk der de ønsker å dra. Etter to år viser det seg at ruten ikke er bærekraftig.

Mange som reiser ofte reiser for arbeidsgiver, og da er det de(n) avtalen(e) som gjelder, jeg tror mange da enten havner på SAS/WF eller på DY.
For meg gjelder fleksibiliten innenfor et selskap. Har prøvd med i Danmark med fleksibel DY-billett, og skulle over på SK. Det ble for mey frem og tilbake og for mye styr med gebyr pluss og minus, det er mye enklere å bytte fra WFxxx til WFyyy enn det er å bytte fra DYzzz til WFyyy.
Og, når man flyr mye så føler man jo seg etter en tid mere "hjemme" hos de(t) selskapet/ene man bruker oftest.

I akkurat dette tilfellet vil jeg også tro at WFs HUB på Flesland kanskje spiller inn når man skal velge flyselskap.

Nå har vel ikke DY hatt spesielt gunstige flytider her, så det har vel hatt en betydelig innvirkning på lønnsomheten. Dessuten er jeg bra sikker på at markedet er for lite til to aktører på ruten.

Ellers ser jeg at diskusjonen om frekvens blir litt ensidig fremstilt. Man skal være klar over at frekvens også kan føre til at man faktisk ikke får plass på de ruten man ønsker å reise med. Nettopp fordi selskapet kjører frekvens fremfor volum, noe som nødvendigvis fører til press på seter på peaktime avganger. Nå aner jeg ikke om dette er tilfelle akkurat på KRS, men det et argument som trekkes frem. Selskapene er blitt flinkere til å bruke prisene til å styre de minst betalingsvillige over på "odde" avganger som er med å begrense denne effekten.

Er spent på hvordan prisene blir senere i høst, etter at WF blir enerådende på dette markedet. Svaret er vel gitt og er vel neppe i privatkundenes interesse. Men er det ikke nok reisende mellom disse byene så er det vel slik markedet fungerer....

Espen

WF og DY har flydd en del vinge mot vinge. Og da har WF priset alle setene i hele flyet til 395. Spennende å se om ikke det forsvinner nå.

Å selge hele flyet til 395 tjener ingen penger på. I en periode for konkuransens skyld kan dette gå, men ikke i lengden.

Back