Re: Norwegian Q4 og årsresultat
Å "flood" et marked med kapasitet med hensikt å knekke en ny konkurrent er ulovlig...og det samme er å fly med underskudd i samme hensikt,
Predatory pricing.. Ihvertfall hvis man er en "dominerende aktør" i det respektive marked som vel IAG er i Barcelona og London.
Og skulle IAG sette inn et massivt angrep i f.eks scandinavia hvor de ikke er dominerende, så er det vel evt. SAS som ryker først, noe som åpner døren igjen for DY.
M
Nei, det er ikke ulovlig a sette inn seter i en market. Dette heter fri konkurranse. Vueling kan e.g. sette opp en base ved OSL med 10 fly - dersom de har lyst til dette. Resultat vil vaere en dramatisk press pa prisene, som vil medföre en enda stypere nedtur i RASK til DY.
Her ligger nemelig nökkelproblemet til DY: Revenue utvikling er for svak i forhold til ekspansjon og til utvikling av CASK. Deres RASK faller og faller. MAR17 -20% - til forlik, SK hadde -10%. Samtidlig stiger kostnader malt i CASK.
APR - JUN blir derfor helt avgjörende til DY. Dersom denne voldsomme negative trend i RASK forsetter, sa vil man ikke tjene penger i disse maneder heller. Ergo vil man vaere i nöd a skaffe seg penger pa en annen mate for a dekke utgifter, enten nye lan eller nye Sale&Lease-Back. Begge driver CASK videre opp. Og dermed blir man enda dypere inn i spiralen.
Man kan bare hape at styret i DY forstar alvoret pa dette. Enten bremser man ekspansjonen litt og henter de beste Revenue Folks man finner pa market for a fa RASK opp igjen. Ellers man vil tape betydelige sum i 2017.
IAG har forstatt alvoret av all dette og alt de gjörer med Level i BCN og high-density BA fly i LGW er först og fremst a beholde flest mulig inntekter inn i sine fly. Fordi jo flere seter DY har ledige, jo mindre deres RASK og enda större blir DY sitt nöd.
Öker de da prisene, faller fyllingsgrad mere, dumper de prisene for a fylle flyene sine bedre, sa synker RASK enda raskere. Dette er basic Micro-Economics. Dersom man setter mange ytterlige seter inn i markeder sa vil snitt-inntjening synke (dramatisk). Og synkende RASK dette er noe som DY har ikke rad til i denne tida hvor de ma finansere sa mange nye fly.