Norwegian pøser på med Classic i nord

ENBO

ScanFlyer Blue
Medlem
Norwegian pøser på med Classic i nord

I den siste måneden har jeg fulgt litt med på hvilke fly Norwegian bruker fra Oslo til Nord-Norge, og har hatt en følelse av at det pøses på med 733 til og fra nord. Litt mer vitenskapelig graving bekreftet min antakelse; ca to av tre fly (65,6%) den siste måneden mellom Tromsø-Oslo, Bardufoss-Oslo, Evenes-Oslo og Bodø-Oslo er fløyet med gamle 737-300, og da blir andelen NG beskjedne vel 34%. Kilde er http://data.flight24.com/ og fakta ser slik ut, hvor første tallet viser antall med 733, og andre tall viser total fløyet siste fra 24. juni:

DY381 TOS-OSL 18 av 24
DY383 TOS-OSL 15 av 31
DY387 TOS-OSL 21 av 22
DY333 BDU-OSL 21 av 23
DY335 BDU-OSL 9 av 22
DY361 EVE-OSL 12 av 24
DY363 EVE-OSL 11 av 20
DY365 EVE-OSL 4 av 5
DY341 BOO-OSL 6 av 23
DY343 BOO-OSL 13 av 17
DY347 BOO-OSL 19 av 22
DY355 BOO-OSL 19 av 21

Samme kilde viser at på samme destinasjoner utenom Bardufoss, bruker SAS NG-maskiner i ca 87,5% av flygingene. Som igjen betyr - forutsatt at SAS ikke har hatt kanselleringer - bare flyr hver 9. tur på samme strekninger med Classic. Kanselleringer vil ytterligere minske CL-tallet.

I nord merker vi ikke mye til "den mest moderne flyparken i Europa" og "mindre forurensende fly enn våre konkurrenter".

Re: Norwegian pøser på med Classic i nord

Har sett flere eksempler på det du nevner her. Norwegian later til å bruke de nyeste og flotteste flyene der de f.eks. oppretter nye ruter. Da Norwegian etablerte seg i Danmark og Sverige for et par år siden kunne man se at de sørget for å nesten bare bruke NG. Men etterhvert som de hadde sjarmert det danske og svenske folk, begynte de å mikse mye mer mellom NG og CL.

Men det avhenger vel også av etterspørsel. Nå om sommeren reises det ikke så mye innenlands, og Norwegian flytter de "store" flyene til charter- og utenlandsoperasjonene.

Nå tror jeg ikke dere skal legge mer i dette enn at DY har samtlige Classics stasjonert i Norge. Dermed blir det naturlig nok også mange av disse som flyr nordover også. Etter hvert som disse blir skiftet ut med nye fly vil denne prosenten endres, men det går vel fortsatt i hvert fall ett år før alle er borte, sannsynligvis lenger.

Min tanke rundt dette her tror jeg kan skyldes på sommerferien. Vil tro at store deler av 800 parken til Norwegian er opptatt med å fly til forskjellige destinasjoner rundt omkring i Europa som er litt lengre, trenger mer kapasitet og performance en hva 300 maskinene kan tilby. Blir sikkert en økning av 800 maskiner til høsten :)

Hva som i deres øyne er økonomisk og hva etterspørselen tilsier er vel de to største faktorene som spiller inn i denne rollen. ;)

Hva som i deres øyne er økonomisk og hva etterspørselen tilsier er vel de to største faktorene som spiller inn i denne rollen. ;)

Joda, men tror du ikke det finnes flere ruter i Norwegians rutenett som kunne vært like økonomisk/"riktig" med CL som de rutene jeg har sett på? Jeg peker på en overrepresentasjon av CL i nord i forhold til Norwegians flåte.

Jeg tror CaptainMorgan kan ha et poeng; kanskje kalkuleres det med at vi tåler de gamle her nord ;)

Man velger å fly med den flytypen som gir best økonomi etter forespørsel, samt hva man har tilgjengelig av materiale. Det er mindre trykk på sommeren innlands, og da konsentrerer man større maskiner der man trenger større kapasitet, så enkelt er det.

I nord merker vi ikke mye til "den mest moderne flyparken i Europa" og "mindre forurensende fly enn våre konkurrenter".

Nesten bare classics som kommer til KRS også vist det skulle være noen trøst ;)

Det er ikke bare siste måneden de har sendt -300 i drøss opp nord. Det er selvklart å foretrekke over frekvenskutt, selv om hardproduct blir underlegent konkurrentens.

Hadde belegget vært bedre regner jeg med de ville sendt mer -800 opp nord da WL-effekten bidrar til mindre fuelforbruk i større grad enn eksempelvis flygninger til bgo/svg. Mulig nye fly m/ wifi er et konkurransefortrinn på tyngre ruter sør og.

Nordlenningene er kanskje trofaste mot SAS, eller? :)

I den siste måneden har jeg fulgt litt med på hvilke fly Norwegian bruker fra Oslo til Nord-Norge, og har hatt en følelse av at det pøses på med 733 til og fra nord. Litt mer vitenskapelig graving bekreftet min antakelse; ca to av tre fly (65,6%) den siste måneden mellom Tromsø-Oslo, Bardufoss-Oslo, Evenes-Oslo og Bodø-Oslo er fløyet med gamle 737-300, og da blir andelen NG beskjedne vel 34%. Kilde er http://data.flight24.com/ og fakta ser slik ut, hvor første tallet viser antall med 733, og andre tall viser total fløyet siste fra 24. juni:

DY381 TOS-OSL 18 av 24
DY383 TOS-OSL 15 av 31
DY387 TOS-OSL 21 av 22
DY333 BDU-OSL 21 av 23
DY335 BDU-OSL 9 av 22
DY361 EVE-OSL 12 av 24
DY363 EVE-OSL 11 av 20
DY365 EVE-OSL 4 av 5
DY341 BOO-OSL 6 av 23
DY343 BOO-OSL 13 av 17
DY347 BOO-OSL 19 av 22
DY355 BOO-OSL 19 av 21

Samme kilde viser at på samme destinasjoner utenom Bardufoss, bruker SAS NG-maskiner i ca 87,5% av flygingene. Som igjen betyr - forutsatt at SAS ikke har hatt kanselleringer - bare flyr hver 9. tur på samme strekninger med Classic. Kanselleringer vil ytterligere minske CL-tallet.

Hvordan er tilsvarende statistikk for SAS og deres 800. Hvor mye har den besøkt Nord-Norge?

Vidar

Hvordan er tilsvarende statistikk for SAS og deres 800. Hvor mye har den besøkt Nord-Norge?

Vidar

Fant en håndfull SAS 737CL som har flydd OSL-TOS/BOO/ALF/EVE/KKN siste uka.
De er stort sett stuck på melkerutene på vestlandet og noen utenlandsruter.

Hvem bryr seg? En 737 er en 737. :D

Den enkle forklaringen til at DY flyr CL til Nord-Norge er nok dette:
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2433381.ece

Hva er poenget med denne posten, hva får man egentlig ut av dette?
Hvis det at DY bruker CL til nord-norge har en sånn innvirkning på livet ditt, da må du pinadø ha det rimelig bra ellers.

Hva er poenget med denne posten, hva får man egentlig ut av dette?
Hvis det at DY bruker CL til nord-norge har en sånn innvirkning på livet ditt, da må du pinadø ha det rimelig bra ellers.

Hva er meningen med livet, hvorfor plystrer småfuglene?

Det er da i høyeste grad relevant å diskutere flåtedisponering i et flyforum?

Det synes som om DY, i større grad enn på andre ruter i Norge, bruker CL-maskiner til eksempelvis TOS. Det er jo interessant å diskutere hvorfor det er slik. Er det bare på grunn av belegg eller er det andre faktorer.

Om man får noe svar, det er jo en annen sak. Jeg antar at det sitter personer her med god kunnskap om hvorfor, men som er forhindret fra å dele dette offentlig.

Det har vært tatt opp før - så langt det "er lov" - hvorfor det brukes forskjellige flytyper på forskjellige flyplasser. Listen er lang! Det viktigste for et flyselskap er i bunn og grunn å frakte passasjerer fra A til B, hvilke type materiell det gjøres med er i og for seg totalt likegyldig.

Jeg antar at det sitter personer her med god kunnskap om hvorfor, men som er forhindret fra å dele dette offentlig.

Ja, det stemmer...

Last edited:

Er det været som gir litt små gretne svar her? Synes det ikke er den minst relevante tråden startet på dette forumet. ;)

Når det kommer til om det er gamle eller nye fly så er jo det veldig relevant for de som flyr disse rutene (det er vel et par timer?) Jeg har en god del type to timers fligther unnagjort i år og på programmet (LH og LX) og hadde satt svært pris på at disse var med WiFi da dette ville kortet ned reisen betraktelig samt lettet mailboksen.

Skjønner dog godt at de setter de ”beste” flyene på lengre ferie destinasjoner.

SC

Tror Thomas trenger noen happypiller etter en måned i senga ;)

Tror Thomas trenger noen happypiller etter en måned i senga ;)

Yes please! Adresse sendes på PM :lol:

Edit: Det kan nevnes at både LN-DYE og LN-NOT flyr utifra TOS idag, det vil vel senke denne CL-statistikken dere fører der oppe litt ned ;)

Last edited:

DY381 TOS-OSL 18 av 24
DY383 TOS-OSL 15 av 31
DY387 TOS-OSL 21 av 22
DY333 BDU-OSL 21 av 23
DY335 BDU-OSL 9 av 22
DY361 EVE-OSL 12 av 24
DY363 EVE-OSL 11 av 20
DY365 EVE-OSL 4 av 5
DY341 BOO-OSL 6 av 23
DY343 BOO-OSL 13 av 17
DY347 BOO-OSL 19 av 22
DY355 BOO-OSL 19 av 21

Nå er vi vel midt inne i Sør Europa bonanza måneden. Så intet stort sjokk at 800 maskinene er satt inn der etterspørselen virkelig er. Ganske lurt spør du meg.

Nordlenningene er kanskje trofaste mot SAS, eller?

Vet at EVE har vert meget bra for DY: Har ved flere annledninger godt ombord i en 738 ifra DY som skal til Oslo som har vert helt full, mens SAS som flyr paralelt ikke har hatt halvfulle 700 maskiner nedover til Oslo.

Vet at EVE har vert meget bra for DY: Har ved flere annledninger godt ombord i en 738 ifra DY som skal til Oslo som har vert helt full, mens SAS som flyr paralelt ikke har hatt halvfulle 700 maskiner nedover til Oslo.

Så om du har flydd med DY på turen, hvordan vet du da at SAS har flydd halvfulle fly?

Back