• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Norwegian overgår alle forventninger

Re: Norwegian overgår alle forventninger

Nok en gang er det skuffende at SAS ikke tar alvoret i situasjonen, men fortsetter nedskjæringene... og Mats Jansson burde for lengst tatt svenskefrakken sin og gått! Han har i løpet av høsten gitt mye gratis reklame til Norwegian!! Uhørt for en leder av hans påståtte kaliber!

Nedskärningar är väl i högsta grad ett tecken på att man inser alvaret?

Jansson gör det han har blivit anlitad för - att en gång för alla redusera kostnaderna och slimma SAS. Den dagen flygbolaget är konkurrenskraftigt kan man börja tala om expansion. Fortsätt på den inslagna vägen säger jag. So what om Norwegian i rådande stund växer medan SAS krymper. SAS måste överleva och marknaden har rum för båda två.

Flott at man beviser at det er mulig å tjene penger på å fly i og ut fra Scandinavia, en inspirasjon for andre for vi håpe.

Imponerende tall, dette er fantastisk bra gjort av DY!

Med Norwegians siste kvartalets resultat, så er summen av kvartals-EBTene siden oppstarten virkelig for første gang et besøk på den positive siden. Altså med andre ord har DY i sum tjent penger på det de startet opp med 1. september 2002 og det er tilsvarer 450 mill NOK. Dette er en sannhet med modifikasjoner - DY besøkte oversiden av streken for akkurat et år siden, men det var med bare litt over 37 mill NOK. Det må jo også sies at EBT er uten at skatter er betalt, så jeg tror fremdeles at den rene driften når skatter er betalt ligger under streken med noe. Men så kan det vel også sies at aktiva i selskapet har øket en heeel deeel.

På grafen under er det også en blå strek for sammenligning, og det tilsvarende tall for SAS Group i samme perioden. Forskjellen mellom topp og bunn her er nesten 6,9 milliarder NOK. Det egentlige forskjellen er større enn disse miliardene siden SAS Group har solgt ut mengde aktiva i løpet av perioden - det være seg hotellkjeder, vedlikeholdsenheter, fly, aksjer i andre flyselskap, ...

Denne leken er det ingen tvil om hvem som nå har Svarte-Per. Jeg håper på at vi vil se en forbedring for de blå og at streken vipper oppover den 5. november.

Attachments

• SAS_vs_DY.jpg
    SAS_vs_DY.jpg
    31.5 KB · Views: 742

Jag vet ihvertfall at hvis jeg hadde hatt en god pengesum til disposisjon, hadde jeg kjøpt SAS-aksjer nå ... veien er kort opp til 10 kroner når ting begynner å gå riktig vei ...

Imponerende - igjen. Gratulerer til alle dyktige ansatte i Norwegian!!!

Det må jo også sies at EBT er uten at skatter er betalt, så jeg tror fremdeles at den rene driften når skatter er betalt ligger under streken med noe.

Nå skal ikke Norwegian ha betalt så veldig mye i skatt. Nå er riktignok skatt et jævlig komplisert felt, men skattefordelen de har opparbeidet seg i dårlige tider vil stort sett ha kunnet oppveien det de har måttet betalt i skatt når de har tjent penger

Det egentlige forskjellen er større enn disse miliardene siden SAS Group har solgt ut mengde aktiva i løpet av perioden - det være seg hotellkjeder, vedlikeholdsenheter, fly, aksjer i andre flyselskap, ...

Nå synes ikke salg på resultatet, men mindre man har noe gevinst eller tap på salget. Rezidor gå vel en gavinst, mens mye av det andre har gitt et netto tap. Dvs først blitt skrevet ned også solgt

Norwegian har gjort en god deal på kjøpet av sine 6 nyeste fly

http://www.hegnar.no/bors/article397061.ece
Ved forrige ordre måtte selskapet ut med 30 prosent av listepris i forskudd, hvorav 15 prosent egenkapital. Forskuddet på de seks nye flyene blir kuttet fra 30 til nærmere 10 prosent, eller rundt 250 millioner kroner som ble overført til Boeing før torsdag morgen. I tillegg er ifølge avisen egenkapitalandelen lavere nå.

3.kvartall overskudd økte grunnet alle ekstragebyrene som vi betaler i tillegg til billettprisen. Dette i følge papirutgaven til Dagens Næringsliv i dag.

Den klarer ikke å hente 400mill i gebyer alene. En del av dette resultatet kommer som følge av god drift.

3.kvartall overskudd økte grunnet alle ekstragebyrene som vi betaler i tillegg til billettprisen. Dette i følge papirutgaven til Dagens Næringsliv i dag.

Dette er korrekt, tar man bort gebyrene, så forsvinner svært mye av resultatet. Men, resultatet blir ikke dårligere av den grunn, det bare viser litt av hvordan inntektene er skrudd sammen...

Nå synes ikke salg på resultatet, men mindre man har noe gevinst eller tap på salget. Rezidor gå vel en gavinst, mens mye av det andre har gitt et netto tap. Dvs først blitt skrevet ned også solgt

Hvis ikke et salg hadde gitt noe på opp-siden, hvorfor selge da? Eller er alle salgene foretatt av typen pisse-i-buksa-for-å-osv.?

Hvis ikke et salg hadde gitt noe på opp-siden, hvorfor selge da?

Frigjøre kapital og bli kvitt fremtidige tap og virksomheter utenfor kjernevirksomheten

Spanair ble jo solgt med et kraftig tap, og det samme gjelder BMI og AirBaltic

Jeg har selv solgt ting med tap, rett og slett fordi jeg ikke trodde det ville gi meg noe avkasting i fremtiden og begrense tapene

Overraskende bra! Utrolig hva pris faktisk betyr for folk, selv om ikke alle faktisk sjekker dette opp før de bestiller. F.eks kan SAS være billigere - og da tenker jeg spesielt på studenter/ungdom.

Flot resultat af Norwegian, godt gået.

30% flere sæder næste år, der er mange, rigtig mange. Der må være nogen flyselskaber der ryster i bukserne nu.

http://borsen.dk/transport/nyhed/168539/

Hvordan vil det slå ut etter som -800 overtar mer og mer av rutene.
Antar at beleggsprosenten synke noe, er jo drøy setekapastitet endel ukedager innenriks i Norge, men vil operativ kostnadene på -800 være så
lave at det ikke har noen negativ innvirkning.

Back