Norwegian ønsker å fly til USA, Asia og Afrika

adressa

ScanFlyer Silver
Norwegian ønsker å fly til USA, Asia og Afrika

I følge dagens utgave av Finansavisen så ønsker norwegian å fly langruter fra scandinavia til USA, Asia og Afrika. Ønsker å sette inn 15 gigantfly på 10 - 15 destinasjoner.
norwegian ser på Boeing 767 evt Airbus A330 som det mest aktuelle flytype.

Re: norwegian ønsker å fly til USA, Asia og Afrika

...dette forklarer vel hvorfor Kjos var såpass negativ til Feel. Blir spennende å se hva som skjer videre...og blir dette spiker`n i kista til SAS?

Spennende. Kjos kommer nok helt sikkert til å følge nøye med på Feel. En god start kan jo være å inngå et evt. samarbeid.

(Mener det var en på forumet (LN-MOW?) som for en tid tilbake nevnte at DY snuste på to stk 777?)

Den ante meg at den nyheten lå og murret ja :)

Hmmm, og da har jeg noe å gjøre på flytoget hjem til Asker også!

Da blir det spennende å se hva som blir meeest aktuell av 767 og A330 da. Sistnevnte passer vel best inn i miljøprofilen :) Men blir jo en god del større da...

Hva sa Kjos om Feel-Air? "Dödfödt!"

Jeg tenker, med dagens struktur, antall ansatte den mate som DY fokusserer pa gebyrer er slike langrute-plane rene luftslotter. Skal det lykkes, sa ma organisasjonen forsterkes betydelig, sa ma det ogsa blitt endringer i gebyr-systemet, ellers blir Norwegian pa langruter verre enn Ryanair.

Jeg hadde egentlig forvented at man vil snuse pa en mindre flytype a la Virgin Blue / Jet Blue og satser pa nisjemarkeder hvor SAS eller andre aktörer har monopol. Her er det god penger a hente uten at man ma forsterke organisasjonen sa betydelig som det kreves til dersom man vil fly langdistanse med 10-15 fly. Husk, dette er mere enn hva SAS har i stallen nar det gjelder langdistanse-fly!

Jeg for min del er meget skeptisk til disse planer.

Trodde Kjos ville prøve seg på østkysten med 739 jeg... Han har jo visst om Feel-initativet minst et år, mulig de kom ham litt i forkjøpet. Så får vi bare håpe disse ikke konkurrerer hverandre i hjel...

Står litt på e24.no
http://e24.no/naeringsliv/article3307009.ece

Finansavisen skriver at Norwegian nå vil satse tungt på lavprisruter til andre kontinenter og at det i den sammenheng også vil bli leaset inn så mange som 15 store fly. Denne delen av virksomheten vil bli skilt ut i et eget datterselskap og rutene skal gå til Asia, USA og Afrika.

Enig med EB, for her kom Feel Norwegian i forkjøpet.

Dersom dette medfører riktighet, kan Feel bare glemme å sette igang.
Det vet nok Kjos godt og jeg er ganske sikker på at det er derfor han har gått ut.

Når det gjelder Norwegian så har vel tiden bevist at en fornektelse er den beste indikasjonen på at det faktisk er noe på gang:)

Tja, hadde jeg sittet meg aksjer i Norwegian så hadde jeg sørget for å solgt de i god tid før første langdistansemaskin dukket opp med en helt (eller hvit) på halen

Enig med EB, for her kom Feel Norwegian i forkjøpet.

Dersom dette medfører riktighet, kan Feel bare glemme å sette igang.
Det vet nok Kjos godt og jeg er ganske sikker på at det er derfor han har gått ut.

Enig med deg der MartinL. Spørs om ikke Feel like gjerne kan bli en del av DYs evt. IC satsing.

Ikke dårlig å ha ønske om å bli nesten like stor som SAS + Finnairs langdistanseflåte tilsammen...med antall seter ombord blir han vel større enn det SAS og Finnair tilbyr i dag.

Kjos er tøff han! Men, å anskaffe 10-15 fly av størrelsen A330 er et helt annet ballgame enn 737-operasjoner i Europa.

Så her blir det overkill i en eller annen retning.....

Re: Norwegian ønsker å fly til USA, Asia og Afrika

Har lest finansavisen nå og jeg sitter igjen med du inntrykk av at det er kokt varm morgen suppe på spiker!

Det er altid rart at have noget at bruge pengene til, stammende
fra det gigantiske akkumulerede overskud DY har opbygget til D.D.

Nå har ikke jeg lest artikkelen men det høres dristig og voldsomt ut, men den DY har skremt vettet av folk før han. Som jeg har skrevet tidligere så er jeg overbevist om at DY driver IC drift utover ruten til DXB innen 5 år. T2 med ny pir må bare på plass først...

Det der er en litt forkortet versjon av artikkelen som utelater endel viktige momenter

Kjos er tøff han! Men, å anskaffe 10-15 fly av størrelsen A330 er et helt annet ballgame enn 737-operasjoner i Europa.

Så her blir det overkill i en eller annen retning.....

Hvis man leser hva som faktisk står i Finansavisen så er det i første omgang kun snakk om 4 fly

Dersom Norwegian kommer i gang før Feel, er det nok kroken på døren for sistnevnte. Men det er vanskelig å se, ut fra artikkelen fra Hegnar, at Norwegian har spesielt konkrete planer om langdistanseruter. Kommunikasjonsdirektøren sier at de kontinuerlig er på jakt etter lønnsomme ruter, men at planene om langdistanseflyvninger ligger i en skuff. Bedrer markedet seg, finner de planene frem igjen. Altså, her ligger det ingenting konkret foreløpig. Er det noe som stod i papiravisen som ikke står på nett?

Ellers er jeg enig med Someone - jeg skal ikke være aksjonær lenger i Norwegian om selskapet går i gang med et slikt prosjekt.

Last edited:

I følge dagens utgave av Finansavisen så ønsker norwegian å fly langruter fra scandinavia til USA, Asia og Afrika. Ønsker å sette inn 15 gigantfly på 10 - 15 destinasjoner.
norwegian ser på Boeing 767 evt Airbus A330 som det mest aktuelle flytype.

Ehh, når ble B 767 og A 330 gigantfly??:D

Back