Norwegian øker - resten av verden setter fly på bakken

Re: Norwegian øker - resten av verden setter fly på bakken

Men Southwest har en svaert forskjellig forretnings filosofi enn RyanAir, EsayJet og Norwegian....Websidene til Southwest peker akkurat naa paa 8-10 forskjeller, det er nettopp det de baserer sin markedsfoering paa akkurat naa....og ja mulig Southwest vil bli EN av the last MEN standing....alene vil de ikke vaere....Hvis du oensker aa sammenligne FR DY og vennene deres med et Amerikansk selskap saa maa du bruke SkyBus...de fulgte FR og DY's filosofi og strategier....

Last edited:

Vel - som vi sier i klassen ... hvis verden blir utslettet av et atomholocaust, er det tre som vil overleve .. kakkerlakker, Keith Richards og Ryanair ... :p

Men som F-E sier - Southwest vil ikke vaere eneste overlevende her i USA, men de er helt klart selskapet som ligger hoeyest paa matkjeden ....

Europa og USA er egentlig ikke sammenlignbare, da jeg tror mange land vil punge ut og be EU ryke og reise hvis deres nationale selskaper faar troebbel. Se paa Italia ...

Som sagt i en annen tråd - det blir spennende å se tallene for Q2 - da tror jeg selv FR vil blø lifttebittegrann, mens DY kommer til å slite med cash'en når høysesongen er over, og det ikke lenger tikker inn like mange bookinger frem i tid.

Jeg fant ut jeg ville ta en tredagerstur til Trondheim i ettermiddag, med avreise i kveld og retur torsdag morgen. Pris hos SAS var 3000kr og DY 1360kr. Ganske enkelt valg, men det tyder også på at SAS ikke legger ut så mange billigbilletter. Det var omtrent ikke happybilletter igjen, og de som var igjen var veldig dyre. Med så lave priser hos DY så setter jeg spørsmålstegn ved yieldmanagmentet deres . Folk som vil reise på bestemte tidspunkt allerede samme dag er gjerne villig til å betale mer enn 1360kr? På den andre siden, hvis DY hadde hatt samme priser som SAS, så hadde jeg droppa hele turen.
Kan forresten kjøre en liten sammenligning, siden jeg skal til Stavanger med SAS senere i uka.

Med så lave priser hos DY så setter jeg spørsmålstegn ved yieldmanagmentet deres . Folk som vil reise på bestemte tidspunkt allerede samme dag er gjerne villig til å betale mer enn 1360kr? På den andre siden, hvis DY hadde hatt samme priser som SAS, så hadde jeg droppa hele turen.

Jeg tror svaret på ditt spørsmål om yield management ligger i "på den andre siden". Kanskje de vurderer det på samme måte som deg; nemlig at med høyere priser så flyr de med tomme seter.

Sa ikke Kjos en gang under oppstarten også at når flyet allerede er så fullt at det går i pluss er det bedre å selge et sete til kr. 50 (og å tjene kr. 50 på det) enn å la det går tomt og ikke tjene noe?!

Kjoeper du billetter paa avreisedagen er min erfaring at SAS er mye oftere dyrere enn vanlig vs. Norwegian. Derfor ble det ofte slik da jeg reiste mye i Norge at DY oftest ble valgt paa siste liten turer paa ruter de hadde tilfredsstillende frekvens

Hadde gjort akkurat det samme som Dag gjorde her..

Discus og TOS:
Ja, men det er faktisk en del som bestiller i siste liten som må reise, ikke slik som meg som tar en tur fordi jeg ikke har noen bestemte planer de neste dagene.

Ja, men det er faktisk en del som bestiller i siste liten som må reise, ikke slik som meg som tar en tur fordi jeg ikke har noen bestemte planer de neste dagene.

Det er nettopp det SAS banker paa. Derfor er det hyggelig med alternativer.

Ha en fin hoppla tur - til halve prisen ;)

Discus og TOS:

Joda, Dag, men det er nok DY også klar over. At de har valgt en annen struktur på sine priser enn SK betyr vel at deres vurdering er en annen. Kanskje nettopp som Discus nevner, nemlig at det er bedre å fylle flyet med noen som gir et lite bidrag enn å la setet stå tomt (kanskje fordi DY vet at om DY koster omtrent det samme som SAS så velger mange SAS?).

Back