Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

Boeing anbefaler nå simulatortrening for å gå fra 737NG til MAX

Slik jeg forstår så utløser det en rabatt/kompensasjon til Southwest på $1 million per fly


https://boeing.mediaroom.com/news-releases-statements?item=130596

Boeing is recommending 737 MAX simulator training in addition to computer based training for all MAX pilots prior to return to service of the 737 MAX. This recommendation takes into account our unstinting commitment to the safe return of service as well as changes to the airplane and test results. Final determination will be established by the regulators.
 
Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

Boeing anbefaler nå simulatortrening for å gå fra 737NG til MAX

Slik jeg forstår så utløser det en rabatt/kompensasjon til Southwest på $1 million per fly


]

The prospect of extensive simulator training now adds another big logistical hurdle before the MAX can return to service. There are only 34 full-motion MAX simulators in the world, six of those in the U.S., and tens of thousands of pilots who will need time on one.
merican has about 4,200 pilots who fly the 737 and will need the MAX simulator training. Southwest has more than 9,000.

As it pitched the MAX to airlines in 2011, Boeing promised airlines that the MAX would handle so much like the previous 737 NG model, and its cockpit would be so similar, that minimal training consisting of a short course on an iPad would be all that was needed for a pilot to transition from the earlier 737 to the MAX.

https://www.seattletimes.com/busine...LIsaY2AeGXTCRdS1BupHRDVK8bnzGv_PPPzO2ejQ0_3Xo
 
Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

Mener å ha lest at det er en relativt enkel affære å 'konvertere' en NG-simulator. Men det er sikkert ikke allverdens med kapasitet man kan bruke .. Man kan jo bruke 1:1-modellene også .. slik flyvning er jo lov så fort du har noen mann kvalifiserte.
 
Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

Ifølge samme artikkelen beklager Boeing, og lover å sette inn tiltak som skal sikre at slike kjedelige ting ikke oppstår i fremtiden:
Boeing apologized for the messages and promised disciplinary action would be taken against the employees cited in the messages.
 
Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

Hahaha, ikke vits å fikse problemet. Men å fjerne de som prater om det.. Apple ville vært stolt. Ansatte tar selvmord ut av vinduene på fabrikken fordi arbeidsforholdene er så dårlige? Løsningen er ikke bedre vilkår, men gitter på vinduene.

Boeing klarer på fantastisk vis å grave seg stadig dypere i hullet. De burde fått en medalje...
 
Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

Hvis det stemmer at Boeing jobbet aktivt for at Lionair sine piloter ikke trengte MAX-simulator trening før de begynte fly dem, så har kanskje slik Lionair en litt sterkere sak mot Boeing?


https://aviationweek.com/air-transp...r-proposed-max-simulator-training-requirement

Boeing’s efforts to keep 737 Next Generation and MAX training as similar as possible included limiting external discussion of the maneuvering characteristics augmentation system (MCAS) as early as 2013, as well as an aggressive lobbying effort to dissuade Lion Air from requiring simulator sessions for its pilots, new documents released by the manufacturer reveal.
 
Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

Hvor dypt høl er Boeing i akkurat nå?

Det virker jo som det tar tid å få godkjent flyet igjen. Det er mye som tyder på at piloter må gjennom simulator, de produserte flyene trenger nok endel timer TLC før de blir fly klare. Når produksjonen skal gang igjen, så har underleverandørene kanskje redusert kapasitente sin. Osv...

Begynner å bli mange dominobrikker som faller eller står på skrå.
 
Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

Settle Times (ST) har gravd i den interne kommunikasjonen som nå har blitt offentliggjort og kommenterer den i en lesverdig artikkel. Språket i en del av meldingene blir sagt å kunne være ansatte som trengte å blåse ut frustrasjon. Mer alvorlig er informasjon om hvordan MAX-programmet ble styrt. Ifølge ST var det et veldig fokus på kost istedet for kvalitet, både i utviklingsprogrammet men også på kost på det ferdige produktet. Det kan virke som Boeing gjorde det alt kunne for å unngå at det ble påkrevd med simulatortrening på den nye modellen.
Behind this loose talk are more telling details. The emphasis in all the documents is on meeting the directive from MAX program leaders that the new jet must be classified by regulators as so close to the previous 737 model that airlines will have to pay for only minimal pilot training. Forkner writes of pulling “jedi mind tricks” to convince regulators of this.
https://www.seattletimes.com/business/boeing-aerospace/beyond-the-macho-pilot-trash-talk-737-max-documents-reveal-how-intensely-boeing-focused-on-cost/#comments
 
Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

når du læser om de mails som ansatte hos Boeing har sendt rundt til hinanden, så synes jeg det er chokerende, hvor lidt tiltro, de har haft til et af deres egne produkter....At bygge et fly de næsten på forkant vidste ville skabe problemer....det tyder på en ignorant og inkompetent ledelse, men bestemt også en meget dårlig arbejdsmoral på "gulvet"
Hilsen Ole
 
Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

At store deler av selskapet er pill råttent har kommet mer og mer frem. Synd det måtte så mange dødsfall til for å få det ut i lyset.
 
Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

Ryanair melder at de nå forventer levering av MAX omkring september/oktober inneværende år.
 
Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

American har skjøvet med MAX-kanselleringene til midten av august, mens United har gjort det frem til september
 
Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

Åpenbart. Ingen kommer til å kalle katastrofeflyet for MAX offisiellt noensinne igjen.
 
Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

Noen leverandører har tydeligvis større forhandlingsmakt enn andre. Mens enkelte nå sliter med å få endene til å møtes, skal CFM i 2020 lage 10 motorer i uken, som tilsvarer ca 250 fly, og Boeing må betale for alle


https://www.flightglobal.com/engine...g-on-leap-1b-payments-for-2020/137002.article

Engine joint venture CFM International has struck an agreement to receive payment from Boeing for all Leap-1B powerplants delivered in 2020.
 
Back
Top