Norwegian og Widerøe inngår samarbeid

Re: Norwegian og Widerøe inngår samarbeid

Hva er forskjellen her og den de hadde? Man har vel hatt interline her tidligere, men har det kanskje bare vært til/fra kortbanenettet?

Og betyr det man etterhvert kan booke Widerøe destinasjoner hos Norwegian?
 
Re: Norwegian og Widerøe inngår samarbeid

I følge E24 skal Norwegian og Widerøe inngå samarbeid med blant annet interline avtaler.

https://e24.no/boers-og-finans/i/7d...aa-billettsamarbeid?referer=https://www.vg.no

Man kan vel neppe klandre WF for å ville disassosiere seg fra SAS. SAS har jo vært ved å skyve de ut i kulden i lengre tid (Eurobonus, billettbookinger etc.). Og å være avhengig av SAS virker ikke så lurt for tiden.

Fantastiske nyheter for reisende uansett -- men blir interessant å se hvordan de løser dette på ruter de er reelle konkurrenter på (BGO-TRD, BGO-SVG, BGO-LON etc.) Litt av modellen til WF på London-rutene er jo å få feeds fra sine regionale ruter -- vil de la disse gå på DYs London-ruter fra BGO også?

Og er det noen som vet når dette gjelder fra?
 
Re: Norwegian og Widerøe inngår samarbeid

Det virker som nye avtalen skal gjelde internasjonale flyvninger også og ikke bare innenriks.
 
Re: Norwegian og Widerøe inngår samarbeid

Det virker som nye avtalen skal gjelde internasjonale flyvninger også og ikke bare innenriks.

Dette, pluss at det vel før først og fremst har vært kortbanestrekningene. Man har f.eks. ikke kunne fly KSU-BGO med WF og videre BGO-OSL (tilfeldig eksempel).

Dette er potensielt stort fordi WF har feedet denne trafikken inn eksklusivt til SAS i alle år. Uavhengig av hva de gjør med tanke på forholdet til SAS er bare det at passasjerene få valget et betydelig tap for SAS til fordel DY.

Det at det er en intensjonsavtale -- javel, men DY slår det altså opp stort på sidene sine, det får førsteside i VG med mer -- dette har de med vilje gjort _veldig_ offentlig.
 
Norwegian og Widerøe inngår samarbeid

Ser ut som en stor forskjell er at Norwegian nå vil begynne å selge Widerøeflighter. Men i dag er det kun Widerøe som selger enkelte Norwegian connections

Det at jeg poengterte det var en intensjonsavtale tenkte jeg først i forhold til timingen. Da er kanskje noe som må på plass teknisk før det er klart?
 
Re: Norwegian og Widerøe inngår samarbeid

Regner med at Widerøe Crew da kan posisjoneres via Norwegian fly.. det må vel være positivt for dem skulle jeg anta. Med ON-Time som SAS har nå, må dette være en utfordring.. og sikkert en del crew som kommer for sent/ikke kommer seg hjem igjen pga dette.

-antar jeg?
 
Re: Norwegian og Widerøe inngår samarbeid

Og er det noen som vet når dette gjelder fra?

https://www.nrk.no/nordland/derfor-inngar-wideroe-og-norwegian-samarbeid-om-billetter-1.16035191
Fortsatt gjenstår noe teknisk arbeid med billettløsningen, men Nilsen sier han håper at de første passasjerene kan booke de første reisene på senhøsten eller tidlig vinter.

Nilsen sier at billettsamarbeidet først vil bli lansert på Widerøes nettsider.

– Teknisk sett er det vi som kan nå markedet først med en løsning, så i første omgang blir dette lansert hos Widerøe.

Senere skal også Norwegian få denne funksjonen i sitt billettsystem.
 
Re: Norwegian og Widerøe inngår samarbeid

Dagens overraskelse. "Ryktene" stemte ;)

Norwegian sitter i et annet "ikke standard" billetteringsystem enn det Widerøe bruker. Uten at jeg er noe ekspertert så tror jeg Norwegian må endre dette før de har mulighet til å selge WF billetter.
 
Re: Norwegian og Widerøe inngår samarbeid

Ja, det må nok litt oppgradering til. Men mange glemmer (eller er ikke klar over) at interlining er langt eldre enn allianser. I papirbillettenes tid hadde både SAS og Widerøe interlineavtale med omtrent det som fantes av flyselskaper over hele verden. Derfor kunne du også i mange år kjøpe reiser på wideroe.no som du måtte til reisebyråer for å finne.

Da e-billettene kom, ble dette noe redusert, og etterhvert valgte mange å selge sine laveste priser kun på egne dokumenter. Så da falt grunnlaget bort, det ble for komplisert og for lite volum. Men avtalene er der og kan brukes f.eks. ved irr.

Samarbeidet med Norwegian var kun for anbudsrutene, og var komplisert. Man kunne f.eks. ikke booke om til SAS hvis det var en DY-strekning i billetten. Det blir veldig bra å få inn en full interlineavtale med DY. Et tap for SAS selvfølgelig, men de har gradvis gjort alt vanskeligere, så de må ha sett det komme. Kanskje ….
 
Re: Norwegian og Widerøe inngår samarbeid

Gode nyheter! Har vel ligget i kortene en stund, og bra samarbeidet utvides.
Får håpe også det da blir mulig å opptjene cashpoints og rewards på WF/DY biletter etterhvert.
Blir spennende å se hva som kommer fremover. WF har jo snust på flere E2 maskiner, så kanskje vi ser en ordre her i samarbeid med DY? At de sjongleres mellom tynne utenlandsruter for DY ut fra OSL og WF på innland? Hadde vært artig med noen E2 i norwegian-farger :)
Skjer vel kanskje noe på ground-handling siden og etterhvert? det vil vel gjøre det lettere med vidreforbindelser muligens.
 
Re: Norwegian og Widerøe inngår samarbeid

Blir spennende å se hva som kommer fremover. WF har jo snust på flere E2 maskiner, så kanskje vi ser en ordre her i samarbeid med DY? At de sjongleres mellom tynne utenlandsruter for DY ut fra OSL og WF på innland? Hadde vært artig med noen E2 i norwegian-farger :)
Skjer vel kanskje noe på ground-handling siden og etterhvert? det vil vel gjøre det lettere med vidreforbindelser muligens.

Intet av dette har med interline å gjøre, annet enn på bagasjesiden, og det er bare å instruere handlingagentene om endringen.
Den store forskjellen er at både DY og WF nå kan selge transfer til og fra hverandre uten restriksjonerog at de kan bruke 'normale' transfertider. Dette vil fungere akkurat som det gjør med SAS, KLM eller hvemsomhelst i dag.
 
Re: Norwegian og Widerøe inngår samarbeid

Lurer på om man etterhvert vil få cash points?

Også trenger Widerøe på sikt et eget eller annet lojalitetsprogram og ikke bare sende alle pengene til Stockholm
 
Re: Norwegian og Widerøe inngår samarbeid

Dette er i ferd med å bli veldig bra. Interline cargo-samarbeid er allerede på plass og mer følger. Når SAS er mer opptatt av å gjøre ting vanskelig, har Norwegian motsatt fokus. En heftig snuoperasjon fra tidligere dager, da de motsatte seg enhver form for samarbeid. Den nye ledelsen ønsker tydeligvis å drive et 'ordentlig' flyselskap. Kanskje de innfører fredagsburger også? ;)
 
Last edited:
Re: Norwegian og Widerøe inngår samarbeid

Ser ut som avtalen er i gang fra 25 oktober, i følge NRK
 
Re: Norwegian og Widerøe inngår samarbeid

Widerøe har da presentert det nye rutekartet med da mulighetene for interline med Norwegian

93fb0c3b72c096814f5bf8f252be17b4.jpg
 
Re: Norwegian og Widerøe inngår samarbeid

Ikke Stavanger-Oslo med Norwegian?
 
Back
Top