Norwegian og IC - hva bør gjøres annerledes

Re: Norwegian og IC - hva bør gjøres annerledes

Ser man bort i fra ekstremtilfellene til DU som eksempelvis i går og hvordan det var ved et par anledninger rundt juletider med 40 timers forsinkelse så har jeg fremdeles noen utfordringer med å se at de er så ekstremt mye verre enn egne erfaringer med nettverksselskapene. Har selv blitt 24 timers forsinket med LX og SK på IC, og hva med QR i går? Så vidt jeg har fått melding om så har ingen av paxene blitt booket om på BA eller AY.

Jeg er helt enig at DU kan bli bedre men at de er så voldsomt mye verre, igjen sett bort i fra gårsdagen eksempelvis, klarer jeg enda ikke å se.

Mulig jeg har hatt ekstremt flaks da, men etter å ha reist opp mot 250 døgn i året i snart 20 år har jeg fortsatt tilgode å oppleve slike forsinkelser med nettverkselskaper..

Alltid blitt godt tatt vare på, og de gangene jeg har måttet overnatte er det enten pga stengte flyplasser (vær-relatert) eller at connection har vært så kort at man ikke har rukket det og dermed mistet siste forbindelse på en kveld.. Har det vært alternativer har man alltid fått blitt med her.

Men igjen, sikkert flaks jeg, mens alle de som er forsinket med DU/DY har uflaks..

Kim

For meg virker det kanskje som om Norwegian 787 står med snag noe oftere enn andre operatører av 787. Har andre like mye snag som DY, men har større flåte å spille på og dermed ikke opplever de forsinkelsene? Eller har DY for lite tid til vedlikehold og feilretting?

En annen faktor er jo det at 90minutter turnaround ihvertfall ikke hjelper på.. Den minste snag av teknisk, og de er dømt til å bli forsinket..

I tillegg lurer jeg på om DY ombooker pax i premium? De burde hvertfall gjøre det for å i det hele tatt kunne ta vare på noen businesspax, og skape et snev av omdømme der.

Når det er sagt så går det vel bedre om dagen generelt sett, men disse store forsinkelse får fort media overskrifter.

Last edited:

Men igjen, sikkert flaks jeg, mens alle de som er forsinket med DU/DY har uflaks..

Du gjør en liten logisk bommert her. Du kan oppleve slike ting uansett selskap, men sjansen er liten. Og om den nå skulle være noe større med Norwegian, så er den fremdeles liten. De aller fleste passasjerene også hos dem, kommer frem i rimelig tid.

Ja, de som er blitt forsinket med DY har hatt uflaks. Du som da tydeligvis ikke har blitt forsinket med nettverksselskaper - altså opplevd normalsituasjonen, har ikke av den grunn hatt flaks.

Du som da tydeligvis ikke har blitt forsinket med nettverksselskaper - altså opplevd normalsituasjonen,....
Så du mener at dersom nettverksselskapene hadde operert på samme måte som Norwegian gjør så hadde hans flaks eller ikke flaks vært den samme?:8:

I tillegg lurer jeg på om DY ombooker pax i premium? De burde hvertfall gjøre det for å i det hele tatt kunne ta vare på noen businesspax, og skape et snev av omdømme der.

Akkurat det gjør de vel?

Ironien bør vel være åpenbar når man snakker om flaks. :)

Men jo mer man flyr, jo mer sjans blir det jo for å oppleve slikt. Derfor vil de som reiser mye gjerne minimere denne sjansen. Når da Norwegian har de problemene de har og i tillegg ikke booker passasjerer om, så øker da sjansen for forsinkelser.

Derfor jeg sier at de ikke vil få mange jobbreisende/premiumpax på grunn av dette, men fritidsreisende som utelukkende tenker pris nok vil fortsette å fly med dem.

Så kan man diskutere hvem sin feil det tekniske er, som passasjer gir jeg jamt faen i det, da det er flyselskapet jeg har en avtale med og ikke med produsenten av flyet..

Så derfor anbefaler jeg alle som har noe de må nå eller steder de må være innen en viss tid om å unngå Norwegian på Longhaul slik de har valgt å gjøre sin satsing. Det får da være min mening, jeg respekterer fullt ut at andre er uenig og forsvarer dem med nebb og klør. Her ville jeg sagt det samme om alle selskap som har vært i denne situasjonen, uavhengig av hvilket. Som tidligere sagt bruker jeg selv av og til Norwegian på direkteruter i Europa når det passer, men da kun i fritidsøyemed. Da er jeg klar over hva jeg kan forvente og planlegger ut fra det. Enkelt og greit! :)

Kim

Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet (2014-tråden)

Boeing beklager til strandede Norwegian-passasjerer
221 passasjerer er i utgangspunktet 40 timer forsinket etter at en slange sprakk og man har ventet på at en reservedel skal ankomme fra London.

– Da det ble gjort vedlikeholdsarbeid på en rørdel til en
pumpe, sprakk en slange som er forbundet med pumpen. En ny slange er ventet de nærmeste timene og vil bli installert omgående, sier Daniel Mosely, Boeings pressetalsmann i Europa, til NTB mandag ettermiddag.
Pressetalsmannen sier at konsekvensene for flyprodusentenes kunder ikke er akseptable for Boeing.
– Vi beklager problemene dette har påført Norwegian og selskapets passasjerer, sier Mosely.

Dette er smått utrolig. Et fly stående på bakken i 2 døgn 1,5 timers flytur fra flyprodusenten sin fabrikk på grunn av en sprukken slange. Er dette standarden Boeing legger i "Gold Care" pakken sin? Skjønner godt om Norwegian er forbannet, hvertfall etter alle lovnader om at nå skal alt bli bedre.

Tipper at slangen ikke var på lager noe nærmere enn England.
Boeing har sikkert ikke noen egen interesse av å fly slangen inn fra England så lenge den finnes på Boeing fabrikken noen timer unna.

Uansett er det sørgelig mye trøbbel med Dreamliner satsingen.
Eneste som er positivt for Norwegian er at vi har veldig kort hukommelse. Så bare det er billig nok så kommer de til å selge billetter i bøtter og spann whatsoever.

Boeing hevder at dispatch reliablity nå er 98%. For DUs del betyr det en issue hver 50 dispatch pr fly.
Med 7 fly og 2 dispatch pr dag betyr det en issue omtrent 2 ganger i uken for DU. De 98% inkluder IKKE hendelser som
skjer ETTER at flyet har forlatt gaten, og det har det vel skjedd en del for DU hvis jeg husker riktig. Så statistisk sett
så skal DU ha ett problem *minst* 2 ganger i uken og det er da å karrekterisere som "normalt" i internasjonal sammenheng
Så i disse agurk-tider må vel regne med å få dette servert i VG og andre aviser minst en gang i uken resten av sommeren.

W

Last edited:

Boeing hevder at dispatch reliablity nå er 98%. For DUs del betyr det en issue hver 50 dispatch pr fly.
Med 7 fly og 2 dispatch pr dag betyr det en issue omtrent 2 ganger i uken for DU. De 98% inkluder IKKE hendelser som
skjer ETTER at flyet har forlatt gaten, og det har det vel skjedd en del for DU hvis jeg husker riktig. Så statistisk sett
så skal DU ha ett problem *minst* 2 ganger i uken og det er da å karrekterisere som "normalt" i internasjonal sammenheng
Så i disse agurk-tider må vel regne med å få dette servert i VG og andre aviser minst en gang i uken resten av sommeren.

W

Men 2% "feilrate" er ikke det samme om at 2% av flyene bør bli flere døgn forsinket. Dette er jo også inkludert småting som gjør at flyet blir litt forsinket også

Men jo mer man flyr, jo mer sjans blir det jo for å oppleve slikt. Derfor vil de som reiser mye gjerne minimere denne sjansen.

Jeg har også sett flere eksempler på at gullkunder hos SAS sammenligner SAS sitt servicenivå for gullkunder med servicen Norwegian yter. Ofte er forskjellen vesentlig mindre om man sammenligner servicenivå for kunder uten status.

Tipper at slangen ikke var på lager noe nærmere enn England.
Boeing har sikkert ikke noen egen interesse av å fly slangen inn fra England så lenge den finnes på Boeing fabrikken noen timer unna.

Åpenbart, og det var egentlig poenget mitt. Hvorfor finnes ikke en slik del på lager i Everett?

Det skal vel minst 1 slik slange inn i hvert eneste fly som blir produsert, så sjansen burde være tilstede for at slike slanger faktisk finnes hos Boeing i Seattle, men at disse trolig da ikke er definert som tilgjengelig på lager i Nayak sin database. Med litt smidighet så kunne man trolig fått frigitt en slange fra produksjonslinjen og sendt ned til OAK, men det spørs om kommunkasjonskanalene/systemene mellom Boeing og Nayak gir åpning for dette.

Uansett, så er det tydelig at delesituasjonen for 787 under Boeing Gold Care fremdeles har åpenbare mangler, til tross for tidligere løfter om at dette skal bedres. Uansett hvilke ambisjoner Boeing har for sin Gold Care tjeneste, så vil jo episoder som dette være skadelig for omdømmet produktet har.

Nå sier jo Boeing selv at dette ikke er akseptabelt, så da gjenstår det å se hvilke tiltak som settes inn denne gangen.

Last edited:

Nettopp gustavf!

Det er den forskjellen i service som gjør at premiumpax/forretningsreisende tar andre valg, spesielt på longhaul. Hadde man kunnet fått garantert hjelp i Premiumklassen om man hadde kjøpt det, evt kunne "kjøpt" seg hjelp tror jeg nok mange hadde valgt det.

Et gammelt slagord heter at: "Du får oftest det du betaler for.."

Så gjelder dog ikke i DU/DY Premium.

Kim

Åpenbart, og det var egentlig poenget mitt. Hvorfor finnes ikke en slik del på lager i Everett?

Fordi dette var en motordel som man måtte få fra motorprodusenten. (RR)

Kim

Denne forstår jeg ikke, du får da de fordeler DY lover når du bestiller Premium? Altså bedre sete/benplass, gratis mat, ekstra bagasje. De har jo aldri sagt eller priset dette som business-class heller, og de har aldri gått ut og lovd ombooking til andre selskaper ved forsinkelser for Premium passasjerer. Dette er Økonomi Premium.

Om det kan sammenlignes med SAS sitt Økonomi Premium produkt, Plus klasse? Tja, Norwegian har vel noe bedre sete og større benplass. Men mangler nettverkspartnere, og dermed trygghet ved irregularitet.

Søkte i lavpriskalenderen til Norwegian og SAS i Oktober, OSL - OAK, og tok en uke med avreise 17. og retur 24.

Norwegian Premium Fixed: T/R NOK 8.808,- (direkte)
SAS Plus Fixed: T/R NOK 12.016,- (1 mellomlanding)

Norwegian Premium Flex: T/R NOK 11.808,- (direkte)
SAS Plus Flex: T/R NOK 21.648,- (1 mellomlanding)

Så da spørs det hvor mye man vil verdsette tryggheten ved å reise med et nettverksselskap? Og selv med et nettverksselskap så vil man kunne risikere forsinkelser og uønskede hotellovernattinger.

Nettopp gustavf!

Det er den forskjellen i service som gjør at premiumpax/forretningsreisende tar andre valg, spesielt på longhaul. Hadde man kunnet fått garantert hjelp i Premiumklassen om man hadde kjøpt det, evt kunne "kjøpt" seg hjelp tror jeg nok mange hadde valgt det.

Kim

Jeg er selv guldkunde hos SAS, men selv uden status bliver man som regel booket om med en anden star-carrier eller anden interline partner, hvis der opstår forsinkelser. SAS er flinke til at booke om. Jeg har 2 gange i det sidste året blevet booket om automatisk og jeg blev således minimalt forsinket. Endvidere kan man som regel regne med, at hvis der er stor tilstedeværelse af en af deres star-partnere kan man næsten altid hente hjælp eller få oplysninger, fordi der er et langt større support-apparat.

Hvis jeg skulle flyve premium/business, så ville jeg ikke vælge DU/DY med mindre, jeg kan tage risikoen for forsinkelser.

Som tidligere sagt: Fritidsreisende kan da fint benytte DU/DY og ha en fin tur, gjerne på Premiumklasse.

Men igjen, er man på jobbtur anbefaler jeg nettverksselskap 7 dager i uken, 365 dager i året..

Player out!

Kim

Fordi dette var en motordel som man måtte få fra motorprodusenten. (RR)

Beklager, en liten detalj som ikke kom frem av den artikkelen jeg leste. Ser det står i en annen artikel. Saken stiller seg da noe annerledes, helt klart.

Men nå finnes det vel sikkert RR motorer også montert på noen fly som nærmer seg levering hos Boeing, så tror fremdeles jeg har mine ord i behold om jeg sier det finnes slanger i Everett :colgate:

Back