Norwegian - (Nye) IC ruter

Her følger tallene for de enkelte CPH-ruters gennemsnitlige belægning i hele 2015 og for december alene:

JFK:
2015: 94%
Dec: 93%

FLL:
2015: 94%
Dec: 94%

LAX:
2015: 91%
Dec: 91%

MCO:
2015: 86%
Dec: 86%

LAS:
2015: 78%
Dec: 82%

Jeg har desværre ikke tal for Bangkok-ruten eller San Juan/St. Croix. Tallene er fra en pålidelig kilde.

Men da har Norwegian fløyet vesentlig færre flighter enn hva de selv har oppgitt i sine sommer og vinterprogram, alternativt at de ikke er 100% ærlige med reell pax nr 500.000 eller 750.000.

Samtidig tviler jeg på om MCO og BKK er destinasjoner som skulle trekke dette ned fra CPH.

Ser ut til at CDG og ikke ORY blir neste med LAX, FLL og JFK.

Vil tro at dette også medfører at de flytter short over til CDG, dersom de også skal ha feed.
Litt overrasket over at det ikke blir Orly. Skulle tro at de som underdog eller som Gatwick, ville strekke seg langt for å få disse rutene.

Last edited:
Ser ut til at CDG og ikke ORY blir neste med LAX, FLL og JFK.

Vil tro at dette også medfører at de flytter short over til CDG, dersom de også skal ha feed.
Litt overrasket over at det ikke blir Orly. Skulle tro at de som underdog eller som Gatwick, ville strekke seg langt for å få disse rutene.

Slik jeg forstår det kan det ofte være problematisk med slots fra ORY.

På vei hjem fra Paris (CDG) til Trondheim nå.
CDG 1 så ut til å være en meget rolig plass, så det kan jo hende at det er greit å få slots der!?

Noen mulighet for at de lanserer LAS fra OSL?

Mest sannsynlig fra våren neste år:

Ny norsk rute også

Han lover at flåteutvidelsen neste år også vil føre til økt norsk satsing: Sannsynligvis fra våren kan nordmenn regne med å kunne fly med en ny direkterute fra Oslo til verdens gamblinghovedstad, Las Vegas. Denne flys i dag fra både København og Stockholm.

http://www.aftenposten.no/okonomi/Na-storsatser-Bjorn-Kjos-pa-nye-langruter-8363328.html

Re: Norwegian med longhaul fra Paris CDG JULI16

Jeg tror en direkterute fra OSL til LAS vil kunne leve godt. Tom med flere flyvninger en det som er angitt. Ikke bare gamblinggale som kan reise hit men også et godt utg pkt for Grand Canyon etc. Regner vel med at Norwegian har noen følere i turistmarkedet der borte.. Er jo bla et lass av heli turer rundt i canyonene:-)

Er for tiden i Thailand, og snakket i går kveld med et norsk ektepar som påstod hardnakket at Norwegian skulle begynne å fly til HKT. Måtte ærlig innrømme at jeg ikke hadde hørt noe om dette, men med tanke på hvor full Thai sin 777 var fra OSL til BKK, og hvor mange nordmenn og svensker som fylte Thai sin 747 fra BKK til HKT, tror jeg det må være et marked, ihvertfall i vinterhalvåret.

Klarte de å se et marked til Puerto Rico, så er vel HKT ferdig servert på et sølvfat, med svensker, dansker, nordmenn, engelskmenn, franskmenn og finner overalt hvor man snur seg.

Kan ikke fatte og begripe noe annet enn at denne kommer neste vinter, og vi kommer garantert til å bruke den, for å slippe et flybytte i BKK eller andre steder. :cool:

Dersom ekteparet ikke var ruteplanleggere i DY så hadde ikke tatt det for god fisk. Skal ikke se bort i fra at det samme ekteparet hardnakket påstår at FI flyr fra BGO til BOS også...

Om jeg ikke husker feil så hadde DY HKT inne i planen for forrige vinter men de valgte å ikke lansere, og det henger primært sammen med oversflyvningsrettigheter over Russland som blant annet resulterer i at DY bruker lengre tid til BKK enn TG pga omveien de må ta. Jeg er helt enig at HKT er en helt naturlig destinasjon for DY og dekke mtp markedsgrunnlaget og ikke minst kundegruppen DY går etter, sammen med en massen andre destinasjoner i området. DY har mer eller mindre satt hele sin Asiaekspansjon på vent pga manglende rettighteter som er forbeholdt andre selskaper dessverre.

Er det noen ende på knuten på tråden vedrørende Russland som gjør at ekspansjon mot øst blir mer aktuelt snart?

Opplever også sprekkfulle fly til BKK om dagen (flyr denne 1-2 ganger i mnd), men skjønner at Norwegian får lavere yield med lenger flytid til øst og derfor prioriterer avganger til USA.

Er det noen ende på knuten på tråden vedrørende Russland som gjør at ekspansjon mot øst blir mer aktuelt snart?

Opplever også sprekkfulle fly til BKK om dagen (flyr denne 1-2 ganger i mnd), men skjønner at Norwegian får lavere yield med lenger flytid til øst og derfor prioriterer avganger til USA.

Kjos har forsøkt å presse spesielt svenske myndigheter på dette for å få fortgang men slike prosesser kan ta lang tid dessverre. Mulig at relasjonen mellom Vesten og Russland ikke heller taler for fortgang for Kjos.

Kan bare begynne å spekulere om hvordan DY sitt rutekart østober kunne sett ut dersom de ikke hadde hatt denne utfordringen.

Kan bare begynne å spekulere om hvordan DY sitt rutekart østober kunne sett ut dersom de ikke hadde hatt denne utfordringen.

En expansions i öst hade såklart varit på bekostnad av trafiken i västlig riktning. Så DY hade knappast haft samma digra utbud mellan Europa och Nordamerika som man har idag. Hade man satsat lika mycket på LGW?

Norwegian in recent schedule update is moving forward planned Boeing 787-9 operation to Boston, Ft. Lauderdale and Orlando, as the airline scheduled a number of -9 flights in the month of April and May 2016. Latest adjustment to planned 787-9 operation in April and May 2016 as follow.

London Gatwick – Boston 17APR16 – 08MAY16 Day 7 (787-9 also operates on 28APR16/Day 4)
London Gatwick – Ft. Lauderdale eff 13APR16 Day 3
London Gatwick – Orlando 16APR16 – 07MAY16 Day 6

The following is a summary of Boeing 787-9 operation from 27MAR16:
London Gatwick – Boston eff 04SEP16 Day 37 (This is in addition to selected operations in April/May)
London Gatwick – Ft. Lauderdale eff 13APR16 Day 3
London Gatwick – Los Angeles 2 weekly (Day 15; Day x236 from 10APR16; Day x356 from 10MAY16; Day x36 from 02SEP16)
London Gatwick – New York JFK 4 weekly (Day x125; Day x7 from 11APR16; Daily from 15MAY16)
London Gatwick – Oakland eff 01SEP16 Day 14
London Gatwick – Orlando eff 03SEP16 Day 26 (This is in addition to selected operations in April/May)
http://airlineroute.net/2016/03/09/dy-789update5/

Back