Norwegian nødlandet på Sola.

Re: Norwegian nødlandet på Sola.

Det var LN-KKQ fra Flesland, som var kommet et godt stykke ned mot Sørlandet da det la om kursen og landet på Sola.
 
Re: Norwegian nødlandet på Sola.

Så er vi der igjen: NØD LANDING! Er det igen som kan lære opp jorunalister i flyfaget? Hadde det vært noe for Luftfarts tilsynet? De har jo mange pensjonerte flygere som kunne reise rundt å holde seminar for avis skribentene.
 
Re: Norwegian nødlandet på Sola.

Så er vi der igjen: NØD LANDING! Er det igen som kan lære opp jorunalister i flyfaget? Hadde det vært noe for Luftfarts tilsynet? De har jo mange pensjonerte flygere som kunne reise rundt å holde seminar for avis skribentene.

Mitt tips er å slutte og bruke energi på dette hver gang det skjer :)
 
Re: Norwegian nødlandet på Sola.

Så er vi der igjen: NØD LANDING! Er det igen som kan lære opp jorunalister i flyfaget? Hadde det vært noe for Luftfarts tilsynet? De har jo mange pensjonerte flygere som kunne reise rundt å holde seminar for avis skribentene.

Hvordan vet du at det ikke var en nødlanding ? Har du mere informasjon om hendelsen ?
 
Re: Norwegian nødlandet på Sola.

@terje t: og dette er du helt sikker på? Som flygeleder vil jeg kalle dette nødlanding. Vi opererer ikke med begrepet sikkerhetslanding.

An emergency landing is an unplanned landing made by an aircraft in response to a crisis which either interferes with the operation of the aircraft or involves sudden medical emergencies necessitating diversion to the nearest airport.

Types of Emergency Landings
There are several different types of emergency landings for powered aircraft: planned landing or unplanned landing

Forced Landing, the aircraft is forced to make a landing due to technical problems, medical problems or weather conditions. Landing as soon as possible is a priority, no matter where. A forced landing may be necessary even if the aircraft is still flyable. This can arise to either facilitate emergency medical/police assistance or get the aircraft on the ground before a major system failure occurs which would force a crash landing/ditch situation.

Precautionary Landing, may result from a planned landing at a location about which information is limited, from unanticipated changes during the flight, or from abnormal or even emergency situations. The sooner a pilot locates and inspects a potential landing site, the less the chance of additional limitations being imposed by worsening aircraft conditions, deteriorating weather, or other factors.

Crash Landing, is caused by the failure of or damage to vital systems such as engines, hydraulics, or landing gear, and so a landing must be attempted where a runway is needed but none is available. The pilot is essentially trying to get the aircraft on the ground in a way which minimizes the possibility of injury or death to the people aboard.

Ditching, is the same as a crash landing only on water. After the disabled aircraft makes contact with the surface of the water, the aircraft will typically sink if it is not designed to float.
 
Re: Norwegian nødlandet på Sola.

Så er vi der igjen: NØD LANDING! Er det igen som kan lære opp jorunalister i flyfaget? Hadde det vært noe for Luftfarts tilsynet? De har jo mange pensjonerte flygere som kunne reise rundt å holde seminar for avis skribentene.
Nødlanding, luftfartstilsynet, avisskribentene.

(Dukke for OT-politiet)
 
Re: Norwegian nødlandet på Sola.

Når en IFR-flight får problemer med elektronikk, så ser jeg ikke hvorfor det ikke skal kunne kalles en nødlanding...
 
Re: Norwegian nødlandet på Sola.

Generator feil en no-go fra base. At de velger å gå ned på Sola for gen.bytte er jo en naturlig ting når du skal fly tur retur Canary. Ellers er det tillatt å bruke APU-gen, men det blir da høydebegrensning. Dette kaller vi vel en teknisk landing? (ellers takk for gode råd)
 
Re: Norwegian nødlandet på Sola.

Så er vi der igjen: NØD LANDING! Er det igen som kan lære opp jorunalister i flyfaget? Hadde det vært noe for Luftfarts tilsynet? De har jo mange pensjonerte flygere som kunne reise rundt å holde seminar for avis skribentene.

Du kan få lære meg opp i flyfaget hvis jeg kan lære deg noe om skrivingens edle kunst! :)

Fra spøk til alvor - som andre skriver her så er det ikke fastslått at det ikke var en nødlanding. Dessuten har som regel journalistene kilder til betegnelsene som brukes. Det virrer med uttrykk som kontrollert nødlanding (hva er en ukontrollert nødlanding), førevarslandinger og sikkerhetslandinger fra flyplassfolk og informasjons-arbeidere i flyselskaper. Hvem skal journalistene stole på?

Catocontrol - den lista ser tilsynelatende ut som en oversikt jeg har lett etter lenge. Hvem er det som har laget den?
 
Re: Norwegian nødlandet på Sola.

Det virrer med uttrykk som kontrollert nødlanding (hva er en ukontrollert nødlanding)

Ett exempel på en "kontrollerad nödlandning" kan väl , exempelvis , vara att det finns ett akut sjukdomsfall ombord och motsatt , en "okontrollerad nödlandning" är väl United´s DC-10 i Sioux City i juli 1989 ett bra exempel på.
 
Re: Norwegian nødlandet på Sola.

Generator feil en no-go fra base. At de velger å gå ned på Sola for gen.bytte er jo en naturlig ting når du skal fly tur retur Canary. Ellers er det tillatt å bruke APU-gen, men det blir da høydebegrensning. Dette kaller vi vel en teknisk landing? (ellers takk for gode råd)

Du kan release et fly med en generator som ikke virker, uansett hvor du er (737). Det er ikke no-go fra base, men en B-mel ifølge MMEL, dvs 3 dagers flyving i tillegg til den dagen feilen ble oppdaget. Det er heller ikke mye høydebegrensing, så lenge du kun tapper strøm fra APU`en.

http://fsims.faa.gov/PICResults.aspx?mode=Publication&doctype=MMEL
 
Last edited:
Re: Norwegian nødlandet på Sola.

Gjorde bare et enkelt søk på google. Listen kom fra Webster's dictionary, som er et svært anerkjent oppslagsverk. Du skal lete lenge om skal finne en liknende oppramsing i offisielle luftfartsdokumenter.
 
Re: Norwegian nødlandet på Sola.

Feil på generator er IKKE noe som tilsier "Nødlanding" i noen som helst form.
Det finnes ikke noe slags nød ombord i flyet. Alle systemer får strøm, og flyet flyr like fint.

Det kommer an på hva pilotene forteller til flygelederen?
Hvis de sier at de MÅ lande pga en teknisk feil, uten å spesifisere at det IKKE er en nødsituasjon, må nesten flygelederen sette igang apparatet sitt for å være sikker på at flyet blir tatt imot på en sikker måte.

Jeg vet ikke om det var FULL UTRYKNING eller om det er journalisten som følte at det var nødvendig å krydre litt for å få "spenning" i artikkelen sin.

Ellers synes jeg IKKE forumet her en et sted for kommentering rundt rettskriving! Det blir direkte BARNSLIG :headbang
 
Re: Norwegian nødlandet på Sola.

Og denne situasjonen har du full oversikt over?
 
Re: Norwegian nødlandet på Sola.

Ellers synes jeg IKKE forumet her en et sted for kommentering rundt rettskriving! Det blir direkte BARNSLIG :headbang
En godmodig kommentar ang. feil rettskriving må tåles, og det spesielt når man går til angrep på journalisters (ikke jorunalisters) arbeid. Så kan man heller kanskje ta lærdom av det.
Vi kan alle lage en skriveleif i ny og ne, men det burde være i alles interesse å prøve å luke ut slike feil som f.eks. å dele opp dobbeltord. Dette er en skrivefeil som av en eller annen grunn er i ferd med å gripe om seg og som det hadde vært greit å bli kvitt :headbang

Jada - dette var fullstendig off topic, men et direkte svar på en kommentar.
 
Last edited:
Re: Norwegian nødlandet på Sola.

Jeg vet ikke om det var FULL UTRYKNING eller om det er journalisten som følte at det var nødvendig å krydre litt for å få "spenning" i artikkelen sin.

Det beror nok litt på hvem du spør, forskjellige aktører opererer med forskjellige versjoner.
Uten at jeg kjenner denne saken spesielt, så opererer ATC og lufthavn med 4 beredskapsgrader;

1 - Beredskap iht kategori
Det "vanlige", hvor brannbilene står inne i garasjen og personellet spiser wienerbrød.

2 - Øket beredskap
ATC ringer lufthavna, og ber om øket beredskap. Det fører til at brann/redningspersonellet setter seg i bilene og kjører ut foran brannstasjonen (dvs, man har kuttet 30 sekunder av en eventuell aksjonstid).

3 - Full beredskap
ATC ringer lufthavna, og ber om full beredskap. Brannbilene kjører ut til "krasj"-posisjoner ved rullebane i bruk, som regel en brannbil ved terskel, og resten ved en "middelposisjon" ved rullebanen, litt avhengig av hvilke problemer luftfartøyet har. I denne fasen varsles også andre redningsenheter, sånn som politi, sivilt brannvesen, ambulanse, hovedredningssentralen osv. I dette tilfellet vil altså utenforliggende enheter starte full utrykning til flyplassen. (I noen tabloide medier omtalt som "full katastrofealarm"..)

4 - (Full) utrykning
Det har skjedd en ulykke, eller er i ferd med å skje en ulykke - og ATC trykker på krasjalarmen i TWR. Brann/redning rykker ut og får informasjon under utrykningen. Utenforliggende enheter varsles, og rykker også ut til flyplassen.

Med andre ord, brannvesen, ambulanse og politi vil starte "full utrykning" allerede ved beredskapsgrad 3, mens ATC/Lufthavn ikke har utrykning før beredskapsgrad 4...
 
Back
Top