1 - Beredskap iht kategori
Det "vanlige", hvor brannbilene står inne i garasjen og personellet spiser wienerbrød.
2 - Øket beredskap
ATC ringer lufthavna, og ber om øket beredskap. Det fører til at brann/redningspersonellet setter seg i bilene og kjører ut foran brannstasjonen (dvs, man har kuttet 30 sekunder av en eventuell aksjonstid).
3 - Full beredskap
ATC ringer lufthavna, og ber om full beredskap. Brannbilene kjører ut til "krasj"-posisjoner ved rullebane i bruk, som regel en brannbil ved terskel, og resten ved en "middelposisjon" ved rullebanen, litt avhengig av hvilke problemer luftfartøyet har. I denne fasen varsles også andre redningsenheter, sånn som politi, sivilt brannvesen, ambulanse, hovedredningssentralen osv. I dette tilfellet vil altså utenforliggende enheter starte full utrykning til flyplassen. (I noen tabloide medier omtalt som "full katastrofealarm"..)
4 - (Full) utrykning
Det har skjedd en ulykke, eller er i ferd med å skje en ulykke - og ATC trykker på krasjalarmen i TWR. Brann/redning rykker ut og får informasjon under utrykningen. Utenforliggende enheter varsles, og rykker også ut til flyplassen.