Norwegian nødlandet på OSL

Re: Norwegian nødlandet på OSL

Det er vel noen issues med lukking av døra fremme på 737' syntes stadig jeg ser noen "tips" på den.

Det var LN-KKE som måtte returnere.
Ser forresten at infomasjonsjefen på OSL har fått nytt navn i VG.
Jo Jobro:lol::cool:

Hmm..
..hvis flyet var på vei fra OSL til BGO, og maskene falt ned etter 30min flyging,
så er vel flyet nærmere BGO enn OSL - hvorfor snudde da flyet og valgte å fly til OSL?
Det heter seg vel at man skal lande på nærmeste passende flyplass,
og da skulle de vel ha landet på BGO?

Sånn helt generelt, uten å vite noe som helst om DY eller hva om skjedde her så kan det nevnes at "passende" tolkes ulikt av ulike operatører, men som regel legges mye vekt på hvor pax lettest kan komme seg videre samt flyet repareres. Det er med andre ord forskjell på "nearest suitable airport" og "nearest airport". Unnskyld, "aerodrome" :o:8::EU

.......................... patetisk utalelse......

Og snodig tegnsetting. Men det er nok noe i hva som er sagt over, man skal lande på nærmeste passende flyplass. I dette tilfellet ville det nok være minst krøll for både pax og selskapet å returnere til OSL, da man har bedre tilgang på alternativ transport, reparasjoner, etc.

-A

Alternativ transport er vel neppe noe stort problem, all den DY ikke har all verden med muligheter for connection videre fra BGO...

Og snodig tegnsetting. Men det er nok noe i hva som er sagt over, man skal lande på nærmeste passende flyplass. I dette tilfellet ville det nok være minst krøll for både pax og selskapet å returnere til OSL, da man har bedre tilgang på alternativ transport, reparasjoner, etc.

-A

Ikke mer snodig enn at jeg synes det er dumt og lire av seg slikt, verre er det ikke. Men, flyet var rett vest av Sigdal, og da er det vel mye nærmere OSL enn det er BGO.....

Uansett hva man har "lirt" av seg, ønsker man allikevel RIKTIG GOD JUL.

Hvor står det at man skal lande på nærmeste passende flyplass etter at man har mistet kabintrykket ?

Hvor står det at man skal lande på nærmeste passende flyplass etter at man har mistet kabintrykket ?

I våre nødprosedyrer for "emergency descend" står det blant annet "land at a suitable" airfield. Dette behøver ikke være nærmeste passende flyplass, men som regel er den som passer ALLER best å foretrekke (handling av pax, teknisk, værforhold osv.)

For meg så er "F35Landing" en give-away for WF, eller ihvertfall Dash 8 :)

Var det jeg mistenkte :)

Joda, godt mulig dere har dette i prosedyrene. Men det står ingenting i Norwegian sin OM/B eller i QRH'en til 737'n at man må ned på nærmeste brukbare plass.

Forøvrig finner jeg det litt merkelig at man heller velger å gå tilbake til en liten kortbaneplass istedenfor å f.eks. fly inn til Bodø, Torp eller andre større plasser om man skulle få problemer med kabintrykket.

Men mulig det finnes gode grunner for det som jeg ikke har tenkt på i farta ? (joda, jeg skjønner at man ikke flyr under 10.000 fot i skikkelig møkkavær for å komme frem til en "større flyplass", men det er liksom ting som man må vurdere der og da i hvert enkelt tilfelle).

For meg så er "F35Landing" en give-away for WF, eller ihvertfall Dash 8 :)

Jeg regner med at dette indikerer en Flaps 35 landing ? Isåfall har jeg bare følgende kommentar:

Skikkelige fly har bare 30 og 40 som flap setting for landing :-D

Back