Norwegian nedprioriterer SVG !

C130

ScanFlyer Gold
I forbindelse med at DY skal åpne 7 nye ruter fra GOT er det en ting jeg stusser over.
Nemlig antall direkte ruter fra SVG.

SVG har 11 direkte utenlandsruter, mot BGO sine 19.....
Antallet utenlandspassasjerer over SVG er nesten like stort som over BGO, 1,3 mot 1,6 mill i 2010.
Når man så vet at BGO har flere innkommende turister enn SVG, så vil jeg tro at antallet siddiser som reiser er like stort som antall bergensere.
Jeg tror det er et potensiale her.

Bjørn, vi vil ha flere direkteruter fra SVG !
 
Hva er problemet? Det er heller snakk om å kalle det prioriteringer, og ikke nedprioritering. Norwegiand, som alle andre selskaper, setter inn sin kapasitet på de rutene de tror det er mest lønnsomt å gjøre dette. Hvis Norwegian tror det er mer lønnsomt å starte nye ruter fra GOT istedet for SVG så har de en plikt over sine aksjonærer å gjøre dette, og jeg er ganske trygg på at Norwegian sitter på godt tallmateriale når de bestemmer seg for hvor de skal fly

Og hadde behovet fra SVG vært så veldig stort så hadde vel neppe DY gjort de kuttene de har gjort på utenriks i det siste
 
SVG har 11 direkte utenlandsruter, mot BGO sine 19.....
Antallet utenlandspassasjerer over SVG er nesten like stort som over BGO, 1,3 mot 1,6 mill i 2010.
Når man så vet at BGO har flere innkommende turister enn SVG, så vil jeg tro at antallet siddiser som reiser er like stort som antall bergensere.
Du sier det egentlig selv. BGO har flere innkommende turister. De er med i utenlandspassasjerene de også.
Bergenserne er flere også, ergo større trafikkgrunnlag.

Her i TRD har vi enda færre utenlandsruter, så da har vi krav på ruter først. (Etter logikken din..)

Og når du sier 11 vs 19, tenker du da over hele linja eller bare DY, for SVG har vel strengt tatt endel mer enn 11 utenlandsruter sånn totalt sett?
 
Bergen har et langt større leisure-marked, både på innkommende og utgående trafikk. Det er ikke særlig tvilsomt at det i stor grad er disse reisende DY prøver å fange opp og da er det intet annet enn selvsagt at BGO får flere ruter/flere avganger.

SVG har et stort forretningsreisemarked, men disse vil ofte velge selskap med andre destinasjoner/andre frekvenser/annet fullprisprodukt enn det DY har uansett, slik at det egentlig ikke er en grunn for DY til å satse på SVG på samme måte som de har satset på BGO.

DY har faktisk og prøvet og feilet et par ganger på SVG, virker som de ikke helt får dreisen på dette markedet. Dette tar de selvsagt konsekvensen av og benytter flyene der de tjener penger. Akkurat samme grunn som gjør at TOS-LGW nedlegges, for øvrig.
 
Du sier det egentlig selv. BGO har flere innkommende turister. De er med i utenlandspassasjerene de også.


Og når du sier 11 vs 19, tenker du da over hele linja eller bare DY, for SVG har vel strengt tatt endel mer enn 11 utenlandsruter sånn totalt sett?

Utenlandsturistene kommer svært ofte på egne flighter til BGO, enten fra Japan eller for å fore hurtigruta.

De 11 er DY ja, vi har (heldigvis) en del andre operatører også :-)
 
Utenlandsturistene kommer svært ofte på egne flighter til BGO, enten fra Japan eller for å fore hurtigruta.
Er også en ganske stor andel med turister på rutekjerrene også.

De 11 er DY ja, vi har (heldigvis) en del andre operatører også :-)
Da ser jeg ikke helt problemet, eller er det kanskje DYs ansvar å sørge for utenlandstilbud på SVG?

Gitt størrelsen på SVG/stor-SVG, så er dere faktisk ganske bortskjemt når det kommer til utvalg av ruter hvis man sammenligner med mange andre byer/områder av lik karakter.
 
Da ser jeg ikke helt problemet, eller er det kanskje DYs ansvar å sørge for utenlandstilbud på SVG?

:up::up::up:

Det virker som om noen tror DY er et slags NAV for flyreiser, som driver veldedighet og redder oss fra høye priser.

DY gjør det de tror de vil tjene penger på! Punktum.
 
Det virker som om noen tror DY er et slags NAV for flyreiser, som driver veldedighet og redder oss fra høye priser.

NAV? Fikk de ikke nettopp ny kontrakt med - NAV - :lol:
 
Flott!!
Tydelig at Norwegian tror at de kan tjene mer penger på andre markeder, og da er det bra de bruker kapasiteten der. De driver jo tross alt butikk.
 
Norwegian nedprioriterer Longyearbyen mest av alt. Eneste lange "Avinor"-banen i Norge som ikke er trafikkert av DY, eventuelt også Lakselv (husker ikke i farta om den kom med i utvidelsen med TOS-ALF og BDU-EVE).

Så har vi Tromsø, Alta, Bodø, Molde, Ålesund og... nja nei der stoppet det litt opp hos meg. Ti ganger mer nedprioritert enn Stavanger. Fy fa'an ass. Hvorfor fåkke vi også direkterute til Praha og greier? Burde vært anbudsrute på grunnlag av smerte påført av mørketiden. Da hadde det sikkert vært penger å hente også :)
 
Dette er ikkje anna enn meir sutring frå SVG-kanten....

Hehe, sutring og sutring... :-)
Jeg synes bare det er rart, og litt urettferdig, at BGO skal ha så mange flere direkteruter enn SVG, med omtrent samme passasjergrunnlag.

Forøvrig så unner jeg alle flest mulig ruter jeg.
Men det er jo selvfølgelig slik de fleste skriver over her; det drives butikk, og denne skal lønne seg.
 
Kvifor er det urettferdig at BGO skal ha fleire ruter enn SVG dersom flyselskapa tener penger på dette?
 
For en diskusjon ?!?

Det er jo soleklart at en selskap bruker sine assets pa best mulig mate. Og det er ofte ikke flykapasitet som bestemmer. For tida er det utrolig lett og billig a skaffe seg flere brukte fly eller forlenge lanekontrakter.

Den mer kritiske assets er jo Slots som gir det rettigheter til tilgang til flyplasser. Her har SVG blitt nedprioritert fordi man fikk ikke flere slots ved ORY, sa ble disse slots brukt til andre ruter.

Men, dersom jeg husker rett, sa öker na tilbud SVG-BGO med NAX, sa det er ikke bare rutekutt som herjer. Tvert imot. SVG-RYG kommer dessverre ikke tilbake (med det förste), men her er det penger som snakker. Ingen etterspörelse, ingen rute.

Jeg er likevel spent pa kommentarer fra de som hever at SVG blir nedprioritert: Hvilke ruter skal NAX flyr og som ikke betjenes av andre aktörer idag??? SVG er - sett for sitt störrelse - svaert godt dekked med ruter.
 
Last edited:
Hehe, sutring og sutring... :-)
Jeg synes bare det er rart, og litt urettferdig, at BGO skal ha så mange flere direkteruter enn SVG, med omtrent samme passasjergrunnlag.

Forøvrig så unner jeg alle flest mulig ruter jeg.
Men det er jo selvfølgelig slik de fleste skriver over her; det drives butikk, og denne skal lønne seg.

Du får ta det med Bjørn, og be de samtidig sette opp ruter til GYD/DXB/IAH,
SVG er tross alt oljehovedstaden:crowded
 
Hehe, sutring og sutring... :-)
Jeg synes bare det er rart, og litt urettferdig, at BGO skal ha så mange flere direkteruter enn SVG, med omtrent samme passasjergrunnlag.

Jeg forstår ikke hva rettferdighet har med flyruter å gjøre? :rolleyes:
 
Norwegian nedprioriterer Longyearbyen mest av alt. Eneste lange "Avinor"-banen i Norge som ikke er trafikkert av DY, eventuelt også Lakselv (husker ikke i farta om den kom med i utvidelsen med TOS-ALF og BDU-EVE).

Så har vi Tromsø, Alta, Bodø, Molde, Ålesund og... nja nei der stoppet det litt opp hos meg. Ti ganger mer nedprioritert enn Stavanger. Fy fa'an ass. Hvorfor fåkke vi også direkterute til Praha og greier? Burde vært anbudsrute på grunnlag av smerte påført av mørketiden. Da hadde det sikkert vært penger å hente også :)

:up::up::up::up:


tastetastetaste
 
Jeg føler med de DY-ansatte som svarer på Facebook-veggen til Norwegian. Den renner over av forslag til og krav om alle mulige obskure og tynne ruter.
 
Back
Top