Norwegian nedprioriterer SVG !

Hehe, sutring og sutring... :-)
Jeg synes bare det er rart, og litt urettferdig, at BGO skal ha så mange flere direkteruter enn SVG, med omtrent samme passasjergrunnlag.

Omtrent samme passasjergrunnlag???
Ser ikke helt hvordan du kom fram til det....
 
Omtrent samme passasjergrunnlag???
Ser ikke helt hvordan du kom fram til det....

1,3 mill på SVG, 1,6 mill på BGO
Når man så trekker fra et par hundre tusen (?) innkommende turister på BGO blir jo passasjergrunnlaget ut, altså fra lokalbefolkningen, omtrent det samme :-)
 
Men hvis du legger vekk skylappene når du skal regne ut passasjergrunnlaget, så må du jo innse at om du tar vekk fra BGO, så må du også ta vekk fra SVG osv osv.
Passasjergrunnlag er passasjergrunnlag, enkelt og greit. Inn-turister er en del av det. Oljå er en del av det. Olga på 97 er en del av det.

(stygg i kjeften) Bare fordi dere har en hel jævla masse sandstrender nede på Jæren, så må dere ikke trykke hodet nedi der(/stygg i kjeften)

PS: Hvorfor er det ALLTID rogalendingene som klager over dette?
 
1,3 mill på SVG, 1,6 mill på BGO
Når man så trekker fra et par hundre tusen (?) innkommende turister på BGO blir jo passasjergrunnlaget ut, altså fra lokalbefolkningen, omtrent det samme :-)

Nei, det stemmer jo ikke. Stavanger får masse tilreisende pga av oljenæringen. Så du kan sikkert trekke fra noen hundretusen av den grunn. Skal du se på grunnlaget fra lokalbefolkningen så MÅ du se på innbyggerne i regionene. Passasjertallene er insteressante men vi snakker om en svært sammensatt gruppe med forskjellige interesser. Du snakker om urettferdig behandling av lokalbefolkningen (noe som er litt komisk i seg selv) men du trekker fram trafikktallene for den totale trafikken. Det funker ikke helt.
 
SVG har vel kanskje ett noe lavere passasjergrunnlag enn BGO, men SVG har vel flere High Yield pax.

Men uansett, man kan jo se på LH og KLM.

LH:

SVG-FRA 19 x ukentlig (Embraer E-190)

BGO-FRA 20 x ukentlig (CRJ700)

Lufthansa har altså en avgang mer på BGO-FRA enn SVG-FRA per uke, men ser vi på antall seter som tilbys mellom SVG og FRA sammenlignet BGO og FRA blir bildet annerledes. Mellom Stavanger og Frankfurt tilbys det 1824 seter i hver retning per uke, mens mellom Bergen og Frankfurt tilbys 1400 seter i hver retning. Altså mellom SVG og FRA tilbys det 424 flere seter i hver retning per uke sammenlignet med antall setter på BGO-FRA.


KLM:

SVG-AMS 28 x ukentlig (Boeing B737-400/700/800)

BGO-AMS 26 x ukentlig (Boeing 737-400/700 og Fokker 70)

Flytypene varierer på begge rutene, så det blir vanskelig å regne ut nøyaktige antall seter i hver retning, men på SVG blir stort sett to av fire dagelige avganger fløyet med 738, en med 73G og en med 734.

Mellom BGO og AMS brukes det stort sett 734 og 73G, og F70 på en av de dagelige avgangene.

KLM bruker altså større fly på SVG enn på BGO, og har i tillegg en høyere frekvens. Det er altså totalt sett ett vesentlig høyere antall seter i hver retning som tilbys mellom SVG og AMS sammenlignet med BGO og AMS.

(Eksemplene er hentet inn fra sommersesongen (Juli).

At jeg drar inn KLM og LH er ikke for å avspore, men bare for å vise hvordan to utenlandske selskaper prioriterer kapasiteten. Dette må vel bety at både KL og LH opplever høyere etterspørsel på sine ruter til SVG enn de gjør på BGO?
 
Last edited:
At jeg drar inn KLM og LH er ikke for å avspore, men bare for å vise hvordan to utenlandske selskaper prioriterer kapasiteten. Dette må vel bety at både KL og LH opplever høyere etterspørsel på SVG enn BGO?

Grunnet større kapasitet til SVG enn BGO skyldes blant mange av de store internasjonale oljeselskapene er lokalisert i Stavanger - regionen. Mange kommer fra ulike deler av verden til Stavanger og da er det naturlig at de kommer med rutefly. Dette er noe som Norwegian ikke ville ha kunnet tilby (utenom fra London). MEn Bergen har jo også et stort privat næringsliv som har kapasitet til å ta imot flere rutefly.

Men de gangene jeg har reist med med KLM og LH til/fra SVG så har liksom 3-4 rader vært forbeholdt business, resten av radene monkey class. De fleste forretningsreisende må nok reise økonomi klasse.
 
Hehe, sutring og sutring... :-)
Jeg synes bare det er rart, og litt urettferdig, at BGO skal ha så mange flere direkteruter enn SVG, med omtrent samme passasjergrunnlag.

Forretningsdrift er ingen konkurranse i rettferdighet, og det er på ingen måte DY's oppgave å skulle drive en eller annen form for distrikspolitikk.
 
SVG har vel kanskje ett noe lavere passasjergrunnlag enn BGO, men SVG har vel flere High Yield pax.


At jeg drar inn KLM og LH er ikke for å avspore, men bare for å vise hvordan to utenlandske selskaper prioriterer kapasiteten. Dette må vel bety at både KL og LH opplever høyere etterspørsel på sine ruter til SVG enn BGO?

Dette viser jo at det er potensiale på SVG....
Dette burde vel også DY kunne dra nytte av ?
 
Dette viser jo at det er potensiale på SVG....
Dette burde vel også DY kunne dra nytte av ?

Hvis du tror DY ikke er OBS på dette kan du jo evt ta en telefon til Kjosern eller hans undersåtter, så er du sikret at gullideen ikke går DY rett forbi :) Tips gjerne om tråden her også.
 
Originally Posted by C130
Dette viser jo at det er potensiale på SVG....
Dette burde vel også DY kunne dra nytte av ?
Nå er det vel slik at en stor del av dem som reiser med LH og KL skal videre med samme selskap, mens for dem som reiser med DY stopper (fly)reisen ved endestasjonen.
Hadde det ikke vært for connectionpassasjerene, hadde vel sikkert hverken KL eller LH hatt mange flyvningene på hverken BGO eller SVG heller.
Dette har derfor svært liten betydning for DY sitt potensiale!
 
Grunnet større kapasitet til SVG enn BGO skyldes blant mange av de store internasjonale oljeselskapene er lokalisert i Stavanger - regionen. Mange kommer fra ulike deler av verden til Stavanger og da er det naturlig at de kommer med rutefly. Dette er noe som Norwegian ikke ville ha kunnet tilby (utenom fra London).
Men de gangene jeg har reist med med KLM og LH til/fra SVG så har liksom 3-4 rader vært forbeholdt business, resten av radene monkey class. De fleste forretningsreisende må nok reise økonomi klasse.

De fleste forretningsreisende reiser nok på økonomi nå etter instramminger i bedriftenes reisebutsjetter.

Hvorfor kunne ikke DY tilbudt ruter fra andre forretningsdestinasjoner enn London?
Har det med slots på flyplassene å gjøre, eller DYs lavpris (leisure)-profil?
 
De fleste forretningsreisende reiser nok på økonomi nå etter instramminger i bedriftenes reisebutsjetter.

Hvorfor kunne ikke DY tilbudt ruter fra andre forretningsdestinasjoner enn London?
Har det med slots på flyplassene å gjøre, eller DYs lavpris (leisure)-profil?
Tror du fikk svar på det i mitt svar over. Det er antagelig ingen andre slike destinasjoner enn London som på daglig basis kan fylle en B737.
Lik det eller ikke, men innse det! Stavanger er hverken Europas eller Norges navle og har lite internasjonalt direktepotensiale!!!
 
Denne diskusjonen er utrolig tåpelig..

Det blir som å si at Widerøe nedprioriterer Sola fordi vi bare har 3-4 direkteruter.. shame on Widerøe! Norwegian har mange flere direkteruter enn Widerøe, det er WIF som må piskes!

(...)
 
Du får ta det med Bjørn, og be de samtidig sette opp ruter til GYD/DXB/IAH,
SVG er tross alt oljehovedstaden:crowded

Dubai har nesten ikke olje igjen. Abu Dhabi derimot, har mye olje. Vi bør også få SIN for at det er en fin plass.

Fra spøk til side, KLM og Lufthansa har utrolig bra fotfeste på SVG, og jeg klager ikke over en mellomlanding. * og Sky tilbyr så sinnsykt mye bedre service enn DY uansett, og jeg trenger da vitterlig ikke ett eget fly til DXB, MXP eller MCT.

Setter LH og KL ned prisene fra SVG litt til, så er jeg fornøyd. Men jeg klager ikke, dumper jo tilbud innom ;)
 
Setter LH og KL ned prisene fra SVG litt til, så er jeg fornøyd. Men jeg klager ikke, dumper jo tilbud innom ;)

LH og KL tar selvsagt de prisene merkedet er villig til å betale. Dette gjelder også DY, FR, SK og de fleste andre selskap...
 
Last edited:
Back
Top