Norwegian 'mest punktlig' og 'der det skjer'

I følge OSL var SAS på 7. plass når det gjaldt ankomstpunktlighet - her en en komplett liste av rutefly hvor det er selskaper med mer enn 8 månedlige flighter.

OSL_arr_punctuality_2011-07.jpg

Har du selv lest listen ? Av de store aktørene på OSL er jo SAS i meget sterk posisjon - og som en som sitter ombord hos DY ser jeg hver Torsdag at SAS fyker avgårde 16:15 på tid - mens vi først for 20 minutter slot forsinkelse - så en KGL(tm) innflygning (Kongsberg, Gran, Lygnaseter) 20 minutter strafferunde

---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=58.971802,5.733336

Har du selv lest listen ? Av de store aktørene på OSL er jo SAS i meget sterk posisjon - og som en som sitter ombord hos DY ser jeg hver Torsdag at SAS fyker avgårde 16:15 på tid - mens vi først for 20 minutter slot forsinkelse - så en KGL(tm) innflygning (Kongsberg, Gran, Lygnaseter) 20 minutter strafferunde

Så hvorfor fortsette å sitte å se på de som reiser først , join them..

I do join them...når sas.no lar meg bestille ;) (Har 5 minutters Cut-off, og godtar ikke feilmeldinger som "denne reisen krever papirbillett (det er absolutt ingen grunn at OSL-SVG-OSL betalt med norsk Mastercard skal resultere i papirbillett....(har fått den feilmeldingen 5 ganger !!) Og blir henvist til Eva som antagelig er den absolutt værste "customer service agent" på verdensbasis))

Når det lar seg gjøre å bestille er SAS en veldig hyggelig opplevelse på bakken og ombord.....men kjære SAS og venner - la oss få lov til å bestille våre reiser i fred og ro...;)

Bestilte akkurat nå med norsk MC, og det funket fint som bare det. Forøvrig måtte det bli SAS, selv om jeg sikker har vært uheldig så er jeg litt lei av å bli forsinket når jeg skal hjem med Norwegian - sånn har det vært siste 4-5 ganger (BGO og SVG)...

Hvordan regnes tallene for regularitet ut?
SAS har 3228 gjennomførte og 3241 planlagte avganger, dvs 99,6%. Regularitet står som 99,7%
Norwegian har 2906 gjennomførte og 2913 planlagte, dvs 99,8%.
Regularitet står som 100%.

Det virker som om antall innstilt fly (11 for SK og 1 for DY) ikke er det samme som forskjellen mellom antall gjennomførte vs planlagte, og at regulariteten er basert på antall definert som innstilte

Flightstat er klar med oktober tall, her er listen.

Tydelig at Norwegian gjør det bedre og bedre med tanke på on-time! Sas faller akkterut, hva skyldes det mon tro?

The top ten on-time arrival performers among European carriers were:

ZN NAYSA - 97.38%

DY Norwegian Air Shuttle - 92.13%

AP Air One - 91.76%

AY Finnair Oyj - 91.52%

DB Brit Air - 91.42%

DS Easyjet Switzerland - 91.19%

RO Tarom - 91.16%

SK SAS - 90.7%

WA KLM Cityhopper - 90.27%

4U Germanwings - 89.93%

P_og_R_OSL_2011-10.jpg

Det er ikke så mye at SAS gjør det dårligere, det er rett og slett at Norwegian forbedret seg jevnt og trutt - noe grafen over viser tydelig. Oktober er første måneden Norwegian er bedre enn SAS på OSL for summen av avgangspunktlighet og -regularitet for 12 måneders rullerende (basert på Avinors tall).

Helt klart er denne forbedringen avhengig av flere faktorer:
- Røros gjør en formidabel jobb og er den av ground handler-ne på OSL som bringer størst andel forsinkede fly inn innenfor 15 minutter igjen ved avgang.
- Kjos har i det siste nevnt sammenhengen mellom nye fly og bedre miljø, men han kunne også like godt nevnt sammenhengen mellom nye fly og bedre regularitet. Nå har ikke effekten av dette helt slått inn på OSL siden alle 300-maskinen nå har base på OSL.
- Selvsagt kan man heller ikke unngå å nevne de ombordværende - både de i cockpit og de i kabinen - som også bidrar sterkt i lagarbeidet med bringe passasjerene frem på rett tid.

Det er hyggelig at også Flightstat sine tall begynner å ligne mer på virkeligheten. Jeg synes også det er synd på SAS som nå har mistet sitt mest markerte pre benyttet i markedsføringen. Nå er det stort sett bare gebyrer for stol og bagasje og gratis avis igjen (+ frokost innenlands for avganger før kl 9) som de kan benytte i markedsføringen for å vise forskjellen til konkurrenten.

Last edited:
<mod>
Denne tråden handler om punktlighet, og da primært DY.

SAS satsing på WIFI, LHs behandling av pax m.v. hører hjemme andre steder. Rapporter om avsporing ta pr. report-knapp, og ikke i tråden.

</mod>

Hur punktliga är DY från ARN & CPH?
Möjlighet att tjäna in Eurobonus poäng/Star Alliance poäng & slippa kreditkortsavgift kan också vara ett skäl att att välja SK.

Hur punktliga är DY från ARN & CPH?

Jeg synes det synd at både ARN og CPH ikke ønsker/tørr vise sin egen punktlighet og regularitet. Flyselskapene rapporterer månedlig både sin punktlighet og regularitet, og da synes jeg også at flyplassene også bør ha samme plikt. Det hadde også vært fint om de også hadde lagt seg på detaljnivået til OSL hvor man kan følge det helt til det enkelt flightnr.

I UK er det CAA som rapporterer punktligheten (litt forsinket rett nok, august-tallene er de nyeste). Jeg har selvsagt romstert rundt i disse august-tallene for å finne hvordan Norwegian har gjort det (det er da temaet i denne tråden), og tabellen under er resultatet.

DY_UK_2011-08.jpg

For de to destinasjonene EDI og LGW vises bare punktlighetstallene til Norwegian - første kolonne punktlighet ved ankomst, andre kolonne punklighet ved avgang og tredje kolonne viser forbedringen/forverringen ved oppholdet på flyplassen. Jeg har også tatt med som en kontroll de aktører som flyr til Stansted fra de tre skandinaviske hovedsteder.

Det vi kan konkludere fra tallene er at:
- DYs groundhandling på EDI har et forbedringspotensiale
- DY ser ikke ut til å ha fått helt taket på HEL - Finnair som også flyr fra HEL har et tall på 92% inn til LHR
- BGO og ARN er de to destinasjonene etter HEL som som kan forbedre seg mest til LGW, og ARN viser at de kan med 100% til EDI

I går forsvant en av mytene om Ryanair - at det hadde ekstra slakk i sin rutetabell, men disse tallene viser at FR til STN beveger seg helt oppe i toppen på punktlighet. Dette må være irriterende for enkelte, men tallenes tale er tydelig.

Last edited:
På tide å hente frem tall igjen, nå er jo dette ikke isolert for NO, men det jeg fant artig i artikkelen var KLC, trodde vitterlig de ville ligge i KL's egen statistikk, og ikke som eget selskap.
Hvor er i tilfelle LH's Cityline? og sikkert andre

: NAYSA, 91,67 % (29,428 flyvninger)
* 2: KLM Cityhopper, 89,98 % (89.447 flyvninger) <--------------------
* 3: Air One, 89,88 % (6.096 flyvninger)
* 4: Tarom, 89,50 % (15.617 flyvninger)
* 5: Rossiya, 88,94 % (22.107 flyvninger)
* 6: Tyrolean Airways, 88,29 % (78.600 flyvninger)
* 7: BritAir, 88,23 % (41.644 flyvninger)
* 8: SAS, 88,22 % (239.320 flyvninger)
* 11: Norwegian, 87,08 % (88.792 flyvninger)
* 12: KLM, 86,79 % (121.180 flyvninger)
* 14: Widerøe, 86,28 % (104.466 flyvninger)
* 15: Ryanair, 86,22 % (209.660 flyvninger)
* 16: Swiss European, 85,86 % (35.173 flyvninger)
* 17: LOT, 85,78 % (58.898 flyvninger)
* 18: Finnair, 85,62 % (72.415 flyvninger)
* 19: Austrian Airlines, 85,12 % (54.031 flyvninger)
* 21: Cimber Sterling, 84,48 %, (40.920 flyvninger)
* 22: Brussels Airlines, 84,46 % (66.525 flyvninger)
* 26: Air Berlin, 82,07 % (194.798 flyvninger)
* 30: Alitalia, 81,81 % (171.044 flyvninger)
* 31: Air France, 79,68 % (336.258 flyvninger)
* 32: Lufthansa, 79,16 % (419.401 flyvninger)
* 34: Aeroflot, 79,11 % (92.836 flyvninger)
* 35: British Airways, 78,74 %, (249.882 flyvninger)
* 37: TAP, Air Portugal, 77,12 % (48.800 flyvninger)
* 40: Turkish Airlines, 75,78 % (193.753 flyvninger)
* 46: Icelandair, 66,20 % (10.364 flyvninger)
* 47: Spanair, 64,92 %, (54.733 flyvninger)
* 48: Iberia, 52,32 % (140.084 flyvninger

Kilde:VG

Jeg vet dette er en gammel tråd, men temaet er fremdeles interessant. Nå har vi vært i den hyggelige situasjonen at både Norwegian og SAS har meget bra punktlighet og regularitet, så sant ikke vektere og flygeledere er lite samarbeidsvillige. Norwegian hadde en veldig bra trend på vårparten, men det ser ut som bildet har snudd noe i juli. Mitt spørsmål er egentlig: SAS har mye færre kansellerte avganger i juli enn ellers i året, er dette fordi de tunge strekningene har få avganger og det er derfor viktigere å få gjennomført alle planlagte flygninger? Har man i sommerferien mindre utnyttelse av flåten og dermed er det lettere å trikse fly ved snag?

Forøvrig forholdsvis like tall fra OSL:
Regularitet: SAS 100%, Norwegian 99,8%
Punktlighet avgang: SAS 79,8% Norwegian 78,4%
Punktlighet ankomst: SAS 75,9% Norwegian 70,5%

Det ser også ut som Norwegian sliter mer med å få flyene avgårde fra utestasjonene, men det ligger kanskje i hvilke utestasjoner som utgjør problemene.

Norwegian kjører også urent trav på andre sider av sin mediepolitikk ... Flere ansatte i deres mediebyrå Vizeum (har identifisert tre) poster 'kritiske' spørsmål på SAS-veggen og kommenterer og 'liker' hverandres tråder. Jævlig frekt!

Det blir ganska uppenbart när man ser kommentarer på SAS Facebook sida som sågar SAS med kommentarer som "De går i konkurs när som helst" och liknande och man sen tittar på profilen så har de ingen som helst aktivitet annat än att de "gillar" SAS och har gjort negativa inlägg på deras sida. Oftast är inläggen skrivna på norska av någon anledning. Hmm.... var kan de jobba?

Back