Norwegian 'mest punktlig' og 'der det skjer'

Joda jeg skjønner nok forskjellen. Men det virker særdeles arrogant den måten SAS presenterer sin gode "punktlighet" for publikum. De gjør et stort nummer av seg med at SAS flyr i henhold til rute. Det er langt ifra tilfelle. Kunden føres bak lyset ved ikke å ta med hele regularitetsbilde.

Joda jeg skjønner nok forskjellen. Men det virker særdeles arrogant den måten SAS presenterer sin gode "punktlighet" for publikum. De gjør et stort nummer av seg med at SAS flyr i henhold til rute. Det er langt ifra tilfelle. Kunden føres bak lyset ved ikke å ta med hele regularitetsbilde.
Dette var da å dra den fryktelig langt. Faktum er at de til alle praktiske formål tross alt flyr i henhold til rute, og det er kun unntaksvis at de ikke gjør det. Akkurat det samme gjelder for alle de andre på denne topp ti listen. Det er tross alt pirk vi driver med her, ettersom det å levere over 90% punktlighet er meget bra.

Men det virker særdeles arrogant den måten SAS presenterer sin gode "punktlighet" for publikum

Dette er ikke noe SAS har funnet på av seg selv. Dette er bransjestandard og brukes over hele verden og av alle selskaper. Punktlighet og regilaritet er to forskjellige måleenheter og presenteres også som det. Avisene velger imidlertid stort sett kun å fokusere på punktligheten - trolig mest fordi den er den mest merkbare totalt sett.

Dette er ikke noe SAS har funnet på av seg selv. Dette er bransjestandard og brukes over hele verden og av alle selskaper. Punktlighet og regilaritet er to forskjellige måleenheter og presenteres også som det. Avisene velger imidlertid stort sett kun å fokusere på punktligheten - trolig mest fordi den er den mest merkbare totalt sett.

Det må vel likevel være grunnlag for en viss bekymring når ca 20 avganger kanselleres daglig for SAS (590 i mai 2011)? Det er drøyt 2.5% av alle avgangene, og det er vel bare Flybe, Cimber og Eastern Airways som har høyere kanselleringsgrad enn SAS. Nå vet jeg ikke om mai 2011 har vært spesiell for SAS, men det vet sikkert noen andre.

Når SAS markedsfører seg med at man skal være der det skjer så er det vel en smule uheldig at kanskje et sted mellom 2000 og 3000 passasjerer rammes av kanselleringer daglig. Man kan selvsagt bookes om til andre avganger, men man kommer vel neppe frem til samme tid.

Det må vel likevel være grunnlag for en viss bekymring når ca 20 avganger kanselleres daglig for SAS (590 i mai 2011)?

Selvfølgelig er det det, men det har likevel ingenting med punktlighetsstatistikken å gjøre. Regularitet føres det egne tall på.

Selvfølgelig er det det, men det har likevel ingenting med punktlighetsstatistikken å gjøre. Regularitet føres det egne tall på.

Det er riktig. Mitt poeng var at SAS kjører hardt på "å være der det skjer" i sin markedsføring, og med så høy kanselleringsgrad så blir denne markedsføringen noe misvisende. Jeg tror nemlig ikke at hvermansen skiller mellom forsinkelser og kanselleringer når det kommer til hvorfor de ikke kom seg hjem til riktig tid.

Det som vel er saken her er vel at de har gått noe uheldig ut med en fokus på at det er på grunn av ”at du skal være der” som er en av hovedgrunnene til å velge SAS. Det er jo flisespikking de luxe selvfølgelig – men regner med at konkurrenter gnir seg i hendene hver gang de ser at da SAS ikke er best. De at det blir kansellert såpass mange avganger er vel absolutt et poeng i en debatt hvor det virker som markedsføringen til SAS er det som det settes spørsmål til.

Det var jo noe av det første vi lærte på blåruss skolen at man ikke skal stikke hodet ut på punkter hvor det blir lett å ”ta deg” eller hvor fokusen går bort fra hva man faktisk er gode på.

Begynner de nå å kjøre for mye fokus på pris så er det jo det vi forbrukere kikker først på og vil da reagere når de ikke er billigst. (og aller viktigst – ikke se på de faktiske fordelene)

Håper de begge i alle fall er kloke nok til å ikke kjøre halvamerikanske kampanjer hvor man går løs på konkurrentene i kampanjer..

Personlig så er jeg så naiv at det å komme frem eller ikke er ikke avgjørende for mine valg av selskap da det i de aller fleste gangene har gått bra. (selv med Pulkovo Airlines :))

Det som vel er saken her er vel at de har gått noe uheldig ut med en fokus på at det er på grunn av ”at du skal være der” som er en av hovedgrunnene til å velge SAS. Det er jo flisespikking de luxe selvfølgelig – men regner med at konkurrenter gnir seg i hendene hver gang de ser at da SAS ikke er best. De at det blir kansellert såpass mange avganger er vel absolutt et poeng i en debatt hvor det virker som markedsføringen til SAS er det som det settes spørsmål til.

Det var jo noe av det første vi lærte på blåruss skolen at man ikke skal stikke hodet ut på punkter hvor det blir lett å ”ta deg” eller hvor fokusen går bort fra hva man faktisk er gode på.

Begynner de nå å kjøre for mye fokus på pris så er det jo det vi forbrukere kikker først på og vil da reagere når de ikke er billigst. (og aller viktigst – ikke se på de faktiske fordelene)

Dette er gode poenger.:)

En liten skjekk på avganger fra OSL i dag (og klokken er fortsatt bare 0945) : SAS 0745 til Stavanger er kansellert. SAS 0800 til Bergen er kansellert. SAS 0815 til Brussel er kansellert.

Hva skjer med SAS idag spør jeg, da...

SAS 134 44 67%
Norwegian 105 23 78%

Igår var det endel CTOT inn til Gardermoen pga vær, spacing osv - vet ikke om det er samme ulla idag.

Ingen tvil at Norwegian er "mest punktlig" og det har jeg opplevd de siste ukene også, og så en imponerende turn - around i SVG Torsdag ettermiddag 19 minutter fra maskinen parkerte til push back meget bra!!

Men DY har svært svært langt igjen til "der det skjer" - hos DY er dette begrenset til DY vil at det skje og det er jo et tankekors at en kan sitte ombord i DY og sjekke til de fleste flyselskaper inkludert SAS - men ikke til DY.....så "der det skjer "hos DY er begrenset til der Automatene som virker er......

På tampen av en ny måned. Observerer at innleggene i denne tråden var langt fler og mer overbevisende den gangen SK var best på avgangspunktlighet av de dominerende aktørene på OSL.

Hvordan ligger det an på den nest siste dagen i Juni 2010. Klarer SK å revansjere seg eller fortsetter tilfeldighetene å råde?

Nokså jevnt på OSL i juni. DY marginalt best på avgang, mens SAS er bedre på ankomst. SAS kansellerer ca 1% av sine planlagte OSL-flighter, mot DYs 0,2%. Konklusjonen er vel at det er fint å være flypassasjer i Norge.

Det som er positivt for de reisende er at det settes fokus på dette og konkurreres om dette. Det betyr et bedre produkt enn om det kun konkurreres på pris.

Oversendes gratulasjoner til SK/SGS men en finfin runnerup plassering på OSL i Juni. Flott innsats som er en sterk bidragsyter til at OSL kan smykke seg med utmerkelsen om Europas mest effektive flyplass!

GRATULERER;)

Back