Norwegian 'mest punktlig' og 'der det skjer'

Har et lite spørsmål om punktlighet og point merger:

Er det noen som kan forklare hvorfor SAS er 9,9 prosentpoeng lavere i punktlighet i april fra OSL sammenlignet med gjennomsnittet de 12 foregående måneder, mens Norwegian bare lå 5,0 prosentpoeng lavere i forhold til 12 foregående måneders gjennomsnitt?

For de som ikke vet det så har SAS en punklighet på 81,4% de 25 første dagene i april, mens Norwegian ligger 3 prosentpoeng høyere på 84,4% og begge har flydd med nye point merger systemet i 19 av 25 dager denne måneden.

Ikke si det LN-MOW. Var med SK311 i dag og den hadde push 8 minutter forsinket på HAU (Avinor rapporterte 6 minutter), men var sharp on time på OSL. Kan ikke si det samme om tiden det tok før bagasjen var på båndet (30 minutter etter ankomst), men det er en annen sak.

Det var hyggelig at din ene flight var på rute - men det var jo et par uker med slotrestriksjoner .. det var mer det jeg mente .... ;)

Det har vel gått bedre nå i det siste ? , men været har vel også spillt på side med Avinor.
Punktlighet på avgang er fortsatt "fordel" DY , men det har jevnet seg veldig ut siste uken. På Ankomst ligger SK noe foran.

Punktlighet på avgang er fortsatt "fordel" DY , men det har jevnet seg veldig ut siste uken. På Ankomst ligger SK noe foran.

Da får man fly Norwegian ut fra OSL og SAS tilbake, bedre får det ikke blitt :lol:

Da får man fly Norwegian ut fra OSL og SAS tilbake, bedre får det ikke blitt :lol:

Tror ikke det er så lurt så lenge en reiser med innsjekket bagasje - der er og blir SAS treg før gratis-kofferten er synlig på båndet.

Det er blitt 9/5 og pr. nu ser det slik ut på avgang:

SAS Rute 902 886 16 98.2% 100 88.9% 4
Norwegian Rute 686 682 3 99.6% 47 93.1% 3

og slik ut på ankomst:

SAS Rute 902 878 17 98.1% 93 89.7% 4
Norwegian Rute 686 682 4 99.4% 73 89.5% 5

SAS har vel ikke sålangt i Mai hatt en OTP over 90%, hva skjer der om dagen? (Ja, jeg vet dette også kan skje i andre selskaper, men av interesse lurer jeg på hvor skoen trykker)

..løfter denne igjen da det ser ut til at enkelttilfellene med at DY opererer med høyere punktlighet enn SK har utviklet seg til å bli en trend.
SK som stadig markedsfører seg som Europas punktligste fortsetter å bli grust på hjemmemarkedet OSL.
Er det noen som vet hvor en kan finne objektiv informasjon (flyplass) om punktlighet på ARN og CPH pr. Carrier på lignende måte som Avinor/OSL publiserer?

Tråden dreier seg om punktlighet og regularit ut av OSL. Videre er den basert på flyplassmålinger (sånn i tilfelle du skulle ta et stunt om noe fra Flightstats eller annen forvridd synsing på magert grunnlag)

..takker for kilde. For info viser kilden til ankomster og ikke avganger. Gir dermed ikke relevant informasjon.

Grusing er vel muligens ikke ordet ?
Ankomst punktlighet hitil i mai-2011
SAS 91,8%
DY 90,5%

..takker for kilde. For info viser kilden til ankomster og ikke avganger. Gir dermed ikke relevant informasjon.

Som jeg skrev , ankomst.
Ankomst er vel også det som teller for kundene , selv om OSL og Handlingselskaper syntes det er gjevt å sende fly på rute.

Men som kunde (pax) så er det vel ankomst som egentlig betyr noe.

For meg som passasjer så er helt klart on time ankomst viktigere enn on time avgang. Om flyet er 13 minutter forsinket eller 17 minutter forsinket betyr som oftest lite (men jeg forstår at cut off'en i forhold til punktlighetsmålinger må gå et sted).

For selskapet selv er begge viktig, for ontime avgang sier vel noe om effektiviteten i operasjonene på bakken.

Back