Norwegian - mest punktlig? En bløff...?

Re: Norwegian - mest punktlig? En bløff...?

ATD = Offblock .... (Actual Time of Departure)

Og 'offblock' er forskjellig fra flyselskap til flyselskap (f.eks. lukket L1 dør, brakes released, eller ved push-back), og dette skaper forskjellige avgangs tider. Det er 'lettere' å være på tide når avgang er når L1 døra lukkes. ATD kan veldig lett bli manipulert spør du meg.

Det er bl.a. derfor de offisielle statistikkene bruker 15 minutter, for å slippe å ta hensyn til selskapenes egne prosedyrer. Og enten man gjør det ene eller det andre, er det ikke store forskjellen i tidspunkt, sånn i det store og hele ...

ATD = Offblock .... (Actual Time of Departure)

Jaha. I følge mitt system er ATD når flyet er airborne. Mens estimated offblock = EOBT og actual offblock = AOBT. Men var nå i hvert fall det jeg mente. Heller bruke tidspunktet flyet letter/roterer.

Last edited:

Jeg må si at kommunikasjonsdirektørene i både Norwegian og SAS er ufattelig barnslige! Er så utrolig lei av å lese om drittslenging frem og tilbake. Påstander og stikk til hverandre i øst og vest. Barnslig og usannsynlig lite proffesjonelt!

Jeg må vel innrømme at det som teller er når jeg kommer frem til destinasjonen. Å løsne håndbrekket hjelper ikke meg som reisende.

Dette tror jeg de fleste reisende vil være enige med deg i. For flyselskapet kan det være interessant å vite at operasjonene på bakken fungerer, og at derfor avgangstidspunkt kan være interessant for disse, men for oss andre spiller det vel fint liten rolle om man er on time på avgang med forsinkt på ankomst.

Alle avgangs- og ankomsttider logges i FIDS-systemet til Avinor. Regner med at de henter tallene ut derfra. (FIDS=Flight Information Display System)

FIDS=Flight Information Display System

OK, men registrerer dem salv datan der, eller innhenter dem disse dataen ifra selskapene? om Avinor har egne prosedyrer for registrering er problemet løst. Man forholder seg kun til Avinor sin statestikk, og gi "F" i staestikkene til selskapene..

Hadde ikke statistikken vært ekstremt mye enklere (og i grunn bedre) hvis det ble brukt ATD istedet for offblock? ATD er det tross alt en nøytral kilde som loggfører (les: ATC/Radardata).
På en annen side, hadde man ikke fått klokket tid fra gate (og taxingen kan jo ta sin tid)…

Ser tankegangen din, men hvordan skal man klare holde styr på tidene hvis flyet skal ta av fra rullebanen 09:30, og det er halvtime taxetid? Hadde bare blitt rot for passasjerer og stortsett alle som arbeider rundt en flymaskin. Derfor er ankomst og avgang tatt fra gate, det beste(hvertfall etter mine øyne).

Ser tankegangen din, men hvordan skal man klare holde styr på tidene hvis flyet skal ta av fra rullebanen 09:30, og det er halvtime taxetid? Hadde bare blitt rot for passasjerer og stortsett alle som arbeider rundt en flymaskin. Derfor er ankomst og avgang tatt fra gate, det beste(hvertfall etter mine øyne).

Det burde være fullt mulig å gi to forskjellige tider, en til passasjerene (EOBT) og en til den operative enden (ETD). De fleste lufthavnene har også fastsatte, standard taxitider, slik at kalkuleringen av etd kontra eobt skal være greit. Disse taxitidene kan i tillegg endres ved behov (de-ice, ctot osv). Men ja, det er definitivt mer arbeid og flere potensielle feilkilder - bare for å få mer korrekt avgangs/ankomststatistikk ;)

Det er i hvert fall ingen tvil om at den "mest riktige" statistikken for avgang/ankomst, minus taxi, ligger i FDPS-systemet til Avinor/ATC (beregning av ATD/airborne og ATA/landing). Denne er (dessverre?) ikke av typen som legges sammen og offentliggjøres.

Last edited:

Alle avgangs- og ankomsttider logges i FIDS-systemet til Avinor. Regner med at de henter tallene ut derfra. (FIDS=Flight Information Display System)

Riktig, kilden for punktlighetsstatistikken er til stor del MVT-meldinger sendt til SITA-adressen OSLNOYA.
Når det gjelder ATC-/radar-data, som var nevnt i en tidligere post, kommer tidene fra radar-filtere flere km utenfor lufthavnene, og anses ikke som bra nok til punktlighetsmålinger. Unntaket er OSL, hvor man kan hente tider fra parkeringssystemet og bakkeradar.

Tall er tall..
Hvem bryr seg om at flyet går 5 minutter før rutetid, hvis det lander 20 min. etter rutetid?
Ankomst er punktlighet!

Jeg gir jo " søtten " i når flyet mitt gikk. Det som alltid teller er om jeg kom tidsnok frem. Alltid.
Ser forøvrig at DY opererer med 1.10 på OSL-CPH mens Sas gjør det på 1.15
Ikke rart at Sas leder den statistikken da :headbang

Jeg gir jo " søtten " i når flyet mitt gikk. Det som alltid teller er om jeg kom tidsnok frem. Alltid.

Forstår ikke helt hvor du fikk det ifra... Nå har jeg sjekket hver dag i neste uke, og det viser:

- SK: 1 flt 1:05, 10 flts 1:10 og 1 flt 1:15
- DY: 4 flts 1:10, 1 flt 1:15

Hentet fra hjemmesiden til de respektive...

Sjekk mellom OSL-BGO, der er SK nesten konsekvent 5 min raskere enn DY.
OSL-TRD er samme tid oppgitt for nesten samtlige avganger.
BGO-TRD er samme tid oppgitt, men merk at DY flyr kun to direkte ruter hver vei i ukedagene.

Sånn a propos ser jeg ved billettbestillinger hos Norwegian at de i tillegg til recaro-skinnseter, Boeing 737-800 og gratis wi fi også lokker med "punktlighet i verdensklasse".

Selskaper som påberoper seg "verdensklasse" går som regel i store sko.

Back