Norwegian med København og Stockholm-Fort Lauderdale

Re: Norwegian med København og Stockholm-Fort Lauderdale

Hahaha, du har helt sikkert ret. Kjos er kendt som en filantrop, der ikke driver flyselskab ud fra et driftøkonomisk udgangspunkt. Samtidig er han forpligtet til, som børsnoteret NORSK selskab, først og fremmest at servicere norske lufthavne. Først efter at OSL, BGO, SVG, KRS og TRD har longhaul-ruter til New York, Thailand, Florida, Rio de Janeiro og Las Vegas kan man eventuelt udvide rutenettet til ARN og CPH. I tilfælde af irrops skal fly først og fremmest tages fra de sekundære ruter fra CPH og ARN, således at regelmæssig drift kan opretholdes på BGO-BKK etc. Loadfactor og økonomi er sekundære faktorer. Det vigtigste er at DY/DU som navnet antyder opretholder norske ruter.
/ironi slut

Poenget er at vi ikke trenger et nytt SAS light som utnytter nordmenns "lua i hånda"-mentalitet. Trafikkgrunnlaget til Florida er minst like godt fra Oslo som København, og Stockholmere kunne fint ha mellomlandet i Oslo. Nordmenn er vant til å bli pisset på, og dette utnytter Kjos for en kortsiktig gevinst. Hadde Kjos vist at Norwegian ønsker å satse på Norge hadde han startet denne ruten fra Oslo. Det vile ha lønnet seg på sikt da Norge er et et like stort marked i dag, men ikke minst et større vekstmarked enn Danmark. Trofaste norske kunder er det han burde tenke på, et alternativ til SAS.

Hele suksessen til Norwegian er tuftet på at de var et alternativ til overprisede SAS som aldri satset noe særlig på utenlandsruter fra Norge. Det synes som om Kjos har glemt dette.
 
Last edited:
Re: Norwegian med København og Stockholm-Fort Lauderdale

Hva mener du?

Sist jeg sjekket hadde både SAS og Norwegian størst inntekter i Norge. Merkelig nok er det Sverige og Danmark som sitter på de attraktive rutene og arbeidsplassene. Ja, jeg vet det er en gammel diskusjon, men ikke mindre gyldig av den grunn.
 
Re: Norwegian med København og Stockholm-Fort Lauderdale

Sist jeg sjekket hadde både SAS og Norwegian størst inntekter i Norge. Merkelig nok er det Sverige og Danmark som sitter på de attraktive rutene og arbeidsplassene. Ja, jeg vet det er en gammel diskusjon, men ikke mindre gyldig av den grunn.

Så hvis man i forvejen driver ruter med overskud i/fra Norge, kan det retfærdiggøres at åbne tabsgivende ruter (eller i hvert fald åbne mindre profitable ruter fra OSL i stedet for mere profitable fra eksempelvis ARN) for at "belønne" norske rejsende? Hvis det er din tankegang, så tænker jeg at Björn Rosengren måske havde ret...
 
Re: Norwegian med København og Stockholm-Fort Lauderdale

Så hvis man i forvejen driver ruter med overskud i/fra Norge, kan det retfærdiggøres at åbne tabsgivende ruter (eller i hvert fald åbne mindre profitable ruter fra OSL i stedet for mere profitable fra eksempelvis ARN) for at "belønne" norske rejsende? Hvis det er din tankegang, så tænker jeg at Björn Rosengren måske havde ret...

Jeg var kanskje ikke tydelig nok, eller så vil du ikke forstå. Slik jeg ser det er det kortsiktig å satse mer på Stockholm/København enn Oslo. Det vil gi en større økonomisk gevinst på sikt med en høy kundelojalitet i Norge da det samlede norske markedet er større.
Mange av rutene fra København er like mye politisk som økonomisk fundert, selv om dansker like å tro annet.
 
Re: Norwegian med København og Stockholm-Fort Lauderdale

. Det vil gi en større økonomisk gevinst på sikt med en høy kundelojalitet i Norge da det samlede norske markedet er større.
Lad os bare antage at du har ret i, at det samlede norske marked er større end CPH (én nation vs. én lufthavn). Men hvis du mener specifikt Norge-Florida vs. CPH-Florida, går jeg ud fra at du bygger det på faktuelle tal, som du forhåbentlig vil dele med resten af Flyprat.
I øvrigt har jeg altid set DY-kunder som loyale til pris, pris og pris. Men du mener at man vil kunne få en langsigtet kundeloyalitet ved at starte tabsgivende/mindre lønsomme ruter fra Norge?

Mange av rutene fra København er like mye politisk som økonomisk fundert
Hvorledes er ruter fra CPH politisk funderet? Det må du meget gerne forklare.
 
Re: Norwegian med København og Stockholm-Fort Lauderdale

Og der mistet Norwegian meg som kunde. Norge trenger ikke enda et selskap som melker norske innenlandskunder for å finansiere long haul i København og Stockholm. Kjos kan kysse seg der sola ikke skinner...

Du vet, også jeg skulle ønske noen kunne satse på direkteruter til alle verdens hjørner fra Norge. Helst fra KSU - det hadde vært kult. Men nå er det jo bare sånn at de som flyr også ønsker at det skal gå rundt. CPH har større etterspørsel blant sine kunder til Florida (MIA vel og merke) enn OSL. Sånn er det bare. Og da er ikke Kjos en dritt bare fordi han heller satser der. Det handler om å løfte blikket litt, og ikke bare grave seg ned i konspirasjoner og nasjonalisme.

Ellers så kan du trøste deg med at OSL helt sikkert kan flotte seg med nye langdistansedestinasjoner i regi av Norwegian om en liten stund.
 
Re: Norwegian med København og Stockholm-Fort Lauderdale

Melding fra modarator

Da stopper landskampen umiddelbart og vi går tilbake å diskutere de nye rutene. De som vil diskutere politiske prioriteringer mellom land kan gjøre det i en annen tråd.
 
Re: Norwegian med København og Stockholm-Fort Lauderdale

Dette er en mann som tenker stort, og da må man ta av silkehanskene. Tror ikke vi hadde sett dette, om Kjoser'n hadde fått viljen sin med utenlandsk arbeidskraft av regjeringen. OSL skulle være DU's storbase med ARN, CPH er kommet med i ettertid. Dette er stort politisk spill. Hvem som vinner, finner vi en dag ut av.:rolleyes:
 
Re: Norwegian med København og Stockholm-Fort Lauderdale

DU får vel godt med støtte første årene for å starte ny destinasjon fra CPH? Skal flyene slinges med ARN eller kommer det snart BKK-rute fra CPH også?
 
Re: Re: Norwegian med København og Stockholm-Fort Lauderdale

Ligesom DU får godt med støtte for at starte destinationer fra OSL. Hvis du skulle betvivle dette, kan du læse mere her: http://www.osl.no/osl/naringslivogeiendom/_flyselskap/40_Incentivordninger

Nå står det vel ikke mye om DU har fått støtte her, men det står at NY destinasjon kan få støtte i inntil 3 år. Noe som verken Bangkok eller New-York er, om man da ikke skiller mellom flyplassene. Det kan også gis støtte om ett annet selskap nå flyr på støtte til destinasjonen, men både BKK og EWR ruta har vel eksistert i mer enn 3 år
 
Re: Norwegian med København og Stockholm-Fort Lauderdale

Nå står det vel ikke mye om DU har fått støtte her, men det står at NY destinasjon kan få støtte i inntil 3 år. Noe som verken Bangkok eller New-York er, om man da ikke skiller mellom flyplassene. Det kan også gis støtte om ett annet selskap nå flyr på støtte til destinasjonen, men både BKK og EWR ruta har vel eksistert i mer enn 3 år

JFK er vel en ny destination? Det er endda i en anden stat end EWR...
 
Re: Norwegian med København og Stockholm-Fort Lauderdale

Kjos har många år sagt att Skandinavien(Sverige, Norge & Danmark) är Norwegians hemma marknad. Nu öppnar Kjos två nya linjer till FLL från sin hemma marknad.
Själv är jag glad att han gör det och hoppas dessa två nya linjer blir succe!
 
Re: Norwegian med København og Stockholm-Fort Lauderdale

JFK er vel en ny destination? Det er endda i en anden stat end EWR...

Både EWR og JFK tæller vel som New York :)

At de ligger i hver sin stat betyder vel ikke så meget, de ligger ca. lige langt fra Manhattan begge to.
 
Re: Norwegian med København og Stockholm-Fort Lauderdale

JFK er ingen ny destinasjon. Det er vel ikke mer enn et år siden Delta fløy dit.
 
Re: Norwegian med København og Stockholm-Fort Lauderdale

Både EWR og JFK tæller vel som New York :)

At de ligger i hver sin stat betyder vel ikke så meget, de ligger ca. lige langt fra Manhattan begge to.

Men i den her kontekst handler det om man kan få støtte til en ny rute. Og der er xxx-EWR og xxx-JFK ikke det samme.
 
Re: Norwegian med København og Stockholm-Fort Lauderdale

Men i den her kontekst handler det om man kan få støtte til en ny rute. Og der er xxx-EWR og xxx-JFK ikke det samme.

Ah ja, på den måde. JFK står jo også ret højt på CPH's ønskeseddel, såvidt jeg husker.
 
Re: Norwegian med København og Stockholm-Fort Lauderdale

JFK er ingen ny destinasjon. Det er vel ikke mer enn et år siden Delta fløy dit.

Eftersom den ikke opereres pt., så er det vel en "ny" rute?

Uden at vide om OSL har præcis samme regler som CPH, så mener jeg at huske, at BA ventede en uge med at lancere CPH-LCY, efter at konkurrenten havde nedlagt ruten. Netop for at få opstartstilskud for "ny" rute.
 
Back
Top