Norwegian med København og Stockholm-Fort Lauderdale

Re: Norwegian med København-Fort Lauderdale

FLL er antagelig en svært gunstig flyplass å ankomme USA på, og sikkert svært mye bedre enn MIA.

Det er jeg litt usikker på. Nå har jeg aldri gått gjennom immigrasjon på FLL, men ut fra hvor mange internasjonale ankomster de har pr time og hvor store fly de har i dag, så antar jeg at det ikke er så store dimmensjoner. Kommer du da ut av flyet blant de siste av 291, så blir det fort lang kø.
Valg av FLL er sikkert bra, og det blir vel en del cruisepassasjerer fra Skandinavia. Trafikk i motsatt retning, amerikanere i Florida, som skal på ferie eller jobb til Skandinavia, tror jeg det blir minimalt av.
 
Re: Norwegian med København-Fort Lauderdale

FLL-ruta ligger ute til bestilling. 1499,- en vei, 1266,- tilbake. Den vil også gå fra ARN flere ganger i uka.
 
Re: Norwegian med København-Fort Lauderdale

FLL-ruta ligger ute til bestilling. 1499,- en vei, 1266,- tilbake. Den vil også gå fra ARN flere ganger i uka.

Jaha! Superbra! Trodde de bara skulle flyga den från CPH som forumrubriken sa..
 
Re: Norwegian med København-Fort Lauderdale

Minst 2 dagar per vecka kommer Norwegian flyga ARN-FLL-ARN non-stop...kul!
 
Re: Norwegian med København-Fort Lauderdale

ARN-FLL 14:45-19:30, 10:45h, 4,7
FLL-ARN 21:30-13:00+1, 9:30h, 2,6

CPH-FLL 14:45-19:30, 10:45h, 1, 5
FLL-CPH 21:30-12:45, 9:15, 4,7

Veldig lange blokktider, har de lagt inn slakk for å kunne fly med 340 eller?
 
Last edited:
Re: Norwegian med København-Fort Lauderdale

Hadde denne ruta gått fra Norge hadde jeg vært på den. Nå er jeg mer usikker. FLL er antagelig en svært gunstig flyplass å ankomme USA på, og sikkert svært mye bedre enn MIA. Men så må man altså bytte i CPH først, og da må man sammenligne med andre rutinger til Florida med en stopp.

Er vel ikke så mye verre å bytte i CPH enn BGO vel? ;)

Dette slår vel beina under Norwegians argument om at det beste er å fly direkte til destinasjonen uten mellomlanding i CPH? I hvert fall hva passasjerer i Oslo-området angår. Der har vel Skånvik flere ganger brukt negative termer om SAS. Blir spennende å se hvordan ordkrigen forandrer seg.

Hvis man løfter blikket litt så er jo etter hvert de andre skandinaviske landene et viktig marked for Norwegian, og mange dansker liker vel også best direkteruter? Selv om enkelte stadig mener DY skal være Gardermoen privjet service :lol:

Regner med direkteruter til NYC/BKK fra alle mulige steder er et viktigere konkurransefortrinn enn til Florida siden det ikke er noen konkurrenter som flyr dit direkte fra Skandinavia i dag.
 
Re: Norwegian med København-Fort Lauderdale

ARN-FLL 14:45-19:30, 10:45h, 4,7
FLL-ARN 21:30-13:00+1, 9:30h, 2,6

CPH-FLL 14:45-19:30, 10:45h, 1, 5
FLL-CPH 21:30-12:45, 9:15, 4,7

Veldig lange blokktider, har de lagt inn slakk for å kunne fly med 340 eller?

To dage i ugen står den et døgns tid i Florida? Det er vel med de tider rigeligt til to ugentlige afgange OSL-FLL? ;)
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

FLL fra ARN og CPH
gleder meg allerede !!
når starter ruten ?


venter forsatt Brasil ruten.. ( som har vært en rykte lenge)
 
Re: Norwegian med København-Fort Lauderdale

ARN-FLL 14:45-19:30, 10:45h, 4,7
FLL-ARN 21:30-13:00+1, 9:30h, 2,6

CPH-FLL 14:45-19:30, 10:45h, 1, 5
FLL-CPH 21:30-12:45, 9:15, 4,7

Veldig lange blokktider, har de lagt inn slakk for å kunne fly med 340 eller?

Nuvel, blocktidene EGKK-KFLL er 9:05h, så vil kanskje ikke påstå at 10:45h fra ESSA/*CH er "en veldig lang blokktid"..
 
Re: Norwegian med København og Stockholm-Fort Lauderdale

Kjos på TV2 nå i dag:

(C) AirbusTrond

Norwegian lanserer nå nye direkteruter til USA. Rutene skal gå til Fort Lauderdale. Rutene skal gå fra Stockholm og København.

Administrerende direktør i Norwegian, Bjørn Kjos, sier at en lenge har sett på Florida. - Fort Lauderdale er et fantastisk flott punkt å dra inn i Florida på. Det er 30 minutter med bil til Miami og korteste veien til stranda, uttaler Kjos.

- Det var naturlig for oss og først og fremst konsentrere oss om København. København har så langt ikke fått vært med i dette opplegget, så nå er det København sin tur, sier Kjos.

- Vil du si at dere satser mer på København enn på Oslo og Stockholm?
- Nå konsentrerer vi oss om København og Stockholm i en periode. Oslo var jo med fra starten av. Neste oppkjøring er nå Danmark og Sverige, uttaler han. Kjos sier det kommer til å være mange som bestiller på de laveste prisene. Kjos håper billettene skal være like billigere om ett år. Han mener en i dag betaler for mye for å fly langt. Det er tre timer lenger enn til Kanariøyene, så hvorfor skal det koste det tredobbelte å fly til New York eller Florida, spør Kjos.

Kjos sier at man i Norge har en særregel om at har du norske, registrerte fly så kan du ikke ha folk utenom Europa. Vi må ha andre registreringer. Det er ikke noe problem å lage en langdistanseflåte fra Europa, sier Kjos. Han sier de etterhvert vil fly på hele Europa. - Vi har startet opp i Skandinavia, så de må være de første til å få de billigste billettene, forteller Kjos.
 
Re: Norwegian med København-Fort Lauderdale

Nuvel, blocktidene EGKK-KFLL er 9:05h, så vil kanskje ikke påstå at 10:45h fra ESSA/*CH er "en veldig lang blokktid"..

EGKK er vesentlig nærmere FLL, og kan ikke helt sammenlignes.
FRA-MIA er nesten akkurat like langt, (det skiller 50km). Likevel tar Norwegian sin rute 50 minutter lenger tid vestover.
Regner med at dette ikke kan tillegges ETPOS-restriksjoner? De vil vel ha minst 180min ved oppstart?
 
Re: Norwegian med København og Stockholm-Fort Lauderdale

Men hvilken flytype går ifra FRA? Om det er B744 eller A380 er vel dette fly som går raskere en B787
 
Re: Norwegian med København og Stockholm-Fort Lauderdale

ARN blir ju nu Norwegians ledande långdistansbas med tre destinationer på B787 :)
 
Re: Norwegian med København og Stockholm-Fort Lauderdale

I et interview på TV2 News udtaler Kjos, at det næppe er svært at gætte, at New York bliver den næste langrute fra København.
 
Re: Norwegian med København og Stockholm-Fort Lauderdale

Men hvilken flytype går ifra FRA? Om det er B744 eller A380 er vel dette fly som går raskere en B787

Typisk cruise speed er M0.85 for 787, 744 og 380, men det kan være regulert av NAT.
 
Re: Norwegian med København og Stockholm-Fort Lauderdale

Og der mistet Norwegian meg som kunde. Norge trenger ikke enda et selskap som melker norske innenlandskunder for å finansiere long haul i København og Stockholm. Kjos kan kysse seg der sola ikke skinner...
 
Re: Norwegian med København og Stockholm-Fort Lauderdale

Og der mistet Norwegian meg som kunde. Norge trenger ikke enda et selskap som melker norske innenlandskunder for å finansiere long haul i København og Stockholm. Kjos kan kysse seg der sola ikke skinner...

Hahaha, du har helt sikkert ret. Kjos er kendt som en filantrop, der ikke driver flyselskab ud fra et driftøkonomisk udgangspunkt. Samtidig er han forpligtet til, som børsnoteret NORSK selskab, først og fremmest at servicere norske lufthavne. Først efter at OSL, BGO, SVG, KRS og TRD har longhaul-ruter til New York, Thailand, Florida, Rio de Janeiro og Las Vegas kan man eventuelt udvide rutenettet til ARN og CPH. I tilfælde af irrops skal fly først og fremmest tages fra de sekundære ruter fra CPH og ARN, således at regelmæssig drift kan opretholdes på BGO-BKK etc. Loadfactor og økonomi er sekundære faktorer. Det vigtigste er at DY/DU som navnet antyder opretholder norske ruter.
/ironi slut
 
Back
Top