Cost Per Available Seat Mile, altså hvor mye det koster per sete per amerikansk mile (du har også CASK, Cost Per Available Seat Kilometer.) En kommer fran til CASM/CASK, som regnes i cents, ved å dele driftskostnadene på det tilgjengelige antallet setemiles/-kilometer. Jo lavere CASM er, jo mindre koster det flyselskapet å fly en strekning/strekninger.Originally posted by LCH78
og på norsk så er CASM?
Og ikke bare det, en -800 har mer for seg på lengre strekninger enn det de eldre søsknene har da den flyr raskere og har vinger som i større grad er optimalisert for å cruise over lengre strekninger.Originally posted by G-COLE
Og Norwegian kunne vel bruke denne flytypen på turer til utlandet, der det er stor trafikk, samt muligens når det er best trafikk på f.eks. OSL-BGO-OSL....?
-De fleste charterselskaper bruker jo flytyper med kapasitet rundt det en -800 tar, og da kan det vel også være en fordel å kunne tilby like mange seter i en konkuranse med slike ?
Originally posted by CK
...og at easyJet kun har A319 (og noen 737-700, som er på vei ut) .
Originally posted by Fellowship
... for å fortsette litt etter CK...
...og en av grunnene til at SAS Braathens har 736, 735, 73G, 734 og 738... som de vel klarer å slinge ganske greit, eller?
Hvorfor skulle ikke DY kunne klare det, om de vil?
Originally posted by Vede
Hva er egentlig forskjell på dry å wet lease?
Originally posted by Vede
Hva er egentlig forskjell på dry å wet lease?
Originally posted by TOS
Originally posted by Vede
Hva er egentlig forskjell på dry å wet lease?
Det er vel andre ting som også kan spille inn, men i hovedsak er dry lease kun lease av flyene, mens wet lease også er crew (iallefall cockpit, men kabin i enkelte tilfeller). Dvs det går på i hvor stor grad en operatør selv skal involveres i produksjonen (eller hvor stor del av produksjonen som outsources).
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.