Hei
Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.
Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025
Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150krBetalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:
https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025
(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)
De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret
Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat
Cost Per Available Seat Mile, altså hvor mye det koster per sete per amerikansk mile (du har også CASK, Cost Per Available Seat Kilometer.) En kommer fran til CASM/CASK, som regnes i cents, ved å dele driftskostnadene på det tilgjengelige antallet setemiles/-kilometer. Jo lavere CASM er, jo mindre koster det flyselskapet å fly en strekning/strekninger.Originally posted by LCH78
og på norsk så er CASM?
Og ikke bare det, en -800 har mer for seg på lengre strekninger enn det de eldre søsknene har da den flyr raskere og har vinger som i større grad er optimalisert for å cruise over lengre strekninger.Originally posted by G-COLE
Og Norwegian kunne vel bruke denne flytypen på turer til utlandet, der det er stor trafikk, samt muligens når det er best trafikk på f.eks. OSL-BGO-OSL....?
-De fleste charterselskaper bruker jo flytyper med kapasitet rundt det en -800 tar, og da kan det vel også være en fordel å kunne tilby like mange seter i en konkuranse med slike ?
Originally posted by CK
...og at easyJet kun har A319 (og noen 737-700, som er på vei ut) .
Originally posted by Fellowship
... for å fortsette litt etter CK...
...og en av grunnene til at SAS Braathens har 736, 735, 73G, 734 og 738... som de vel klarer å slinge ganske greit, eller?
Hvorfor skulle ikke DY kunne klare det, om de vil?
Originally posted by Vede
Hva er egentlig forskjell på dry å wet lease?
Originally posted by Vede
Hva er egentlig forskjell på dry å wet lease?
Originally posted by TOS
Originally posted by Vede
Hva er egentlig forskjell på dry å wet lease?
Det er vel andre ting som også kan spille inn, men i hovedsak er dry lease kun lease av flyene, mens wet lease også er crew (iallefall cockpit, men kabin i enkelte tilfeller). Dvs det går på i hvor stor grad en operatør selv skal involveres i produksjonen (eller hvor stor del av produksjonen som outsources).
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.