• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Norwegian markedsverdi: 10,3 milliarder NOK

Kjos skal ha all mulig honør for den jobben han gjør med å bygge opp selskapet sitt. Greit jeg jobber (intil videre) for konkurenten hans, men det er bare å bli imponert over at han klarer å få selskapet til å gå såpass bra.
 
Verdivurdering er ofte et kompromiss mellom vekst og resultat. At DY har en slik prising i forhold til Sas overrasker derfor ikke.

(Fra 1A på dy på tur nordover. Ikke mye å klage på wifi her)
na2yvuhe.jpg
 
Last edited:
Verdivurdering kan være gjort på 2 sekunder med multiplikasjon.

Antall aksjer i markedet x aksjepris = Markedsverdi

35,162,139 shares x 231.20 NOK = 8,13 mrd kroner

Dersom selgerne på børsen er villige, inkludert Bjørn Kjos selv som vel sitter med 43% eller den som husker, så kan du kjøpe hele sulamitten med antakeligvis et museklikk.
 
Verdivurdering kan være gjort på 2 sekunder med multiplikasjon.

Antall aksjer i markedet x aksjepris = Markedsverdi

35,162,139 shares x 231.20 NOK = 8,13 mrd kroner

Dersom selgerne på børsen er villige, inkludert Bjørn Kjos selv som vel sitter med 43% eller den som husker, så kan du kjøpe hele sulamitten med antakeligvis et museklikk.

Det stemmer, men for å finne den totale verdien må man legge på gjeld også
 
At Norwegian sin egenkapital er mer verdt er ikke så rart
Norwegians innkjöps-rettigheter pä 222 feeder-fly alene tilsvarer lett en gjemt (IKKE BOKFÖRT !!) merverdi pä mellom ti og femten milliarder NOK, som kan plusses pä dagens börs-notert aksje-verdi innen tiden naermer seg leverans av flyene ...
 
Norwegians innkjöps-rettigheter pä 222 feeder-fly alene tilsvarer lett en gjemt (IKKE BOKFÖRT !!) merverdi pä mellom ti og femten milliarder NOK, som kan plusses pä dagens börs-notert aksje-verdi innen tiden naermer seg leverans av flyene ...

Jeg tror børsverdi gjenspeiler gjeld. Bare tenk at de 100-talls 737`ene til Norwegian, leasede, leide og lånte, tilsvarer en negativ virkning på egenkapitalgraden. Det er jo lånte eiendeler. Dersom Norwegian eide flyene ville jeg gjerne kjøpt selskapet for 8 MRD og senere solgt flyene, et og et for 300 millioner pr stk. Hadde ikke trengt å solgt mer enn 27 stk før jeg hadde passert 8 MRD og to til så hadde vi vært oppe i 8,7 MRD. Solgt resterende 50 stk så hadde jeg hatt 15 MRD til på bok. Omså du setter flyets bruktpris til 150 millioner (for lavt tror jeg) så har du likevel fly for 13,8 MRD. Selskapet har sikkert også andre verdier enn bare 92 stk 737.

Regnestykket kompliseres jo av at kanskje halvparten er leaset. Men gitt at de ikke var det, så ser man jo fort at selskapets verdi anslås til å være lavere enn eiendeler.

Ser man i regnskapet, kan man sikkert se hva flyene er priset for (pliktig regnskapsopplysning).
 
Riktig, LN-RRE : kursen avspeiler risiko-elementet i Passiva ... for öyeblikket kan det se ut som om Kjos' gaps-höyde ikke strekker til for ä bite av 222 feeder-fly ? Men mannens kreativitet er samtidig forbausende, han feier vekk det ene obstakkel etter det andre ... vi fär se hvor höyt investor-tiltroen ligger rundt 2016-2018 ?

När det gjelder "pliktig regnskapsopplysning" er det ofte v/overenskomst Buyer-Seller seg imellom at en forhandlet discount pä selve flyprisen blir vinduspyntet vekk (gradvis eller helt) til kontraktuelle retttigheter f.o.c. pä diverse pre-delivery og/eller post-delivery goods and services, dette for ä fullt bibeholde nedskrivningspotensialet i aktivaposten "fly" mens samtidig man unngär ä avduke hemmelig salgs-pris ... ? (eksempel : hvor mange är leveres Goldcare vedlikehold til NAX's 787 f.o.c. av Boeing ?)
 
Last edited:
Fordeler og kundelojalitet, godt leverandørsamarbeid og egentlig interessentsamarbeid som helhet, er ikke mulig å regnskapsføre, men har ofte en vesentlig verdi og evne til å skape omsetning i fremtiden. Av og til er denne verdien kanskje sett bort fra av markedet, men tror i de aller fleste tilfeller dette også reflekteres i børsverdien.
 
Fordeler ... er ikke mulig å regnskapsføre, men har ofte en vesentlig verdi ... av og til er denne verdien kanskje ...
... negativ ?! : hvem hadde spädd at Boeing ville velge ä spinke og spare tilbake pä avtalte goodies (f.eks. m/Goldcare f.o.c. ?) og derved holde sparsommere spares stocks enn forsvarlig v/NAX's outstations til den grad at dette kanskje har pädratt NAX en rekurrent alt for lav 787 service dispatch reliability ? Huff !
 
Ingen umulighet at verdien i "goodwill" kan være negativ. Goodwill beskriver jo akkurat disse elementene. "Badwill"
 
Back
Top