Norwegian legger ned TRD-BOO/TOS?

Virker mistenkelig likt denne tråden for noe tid tilbake:

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=107782

Enden på visa den gang var en økning i tilbudet, men det er kanskje verre stilt denne gang. Snodig at det ikke skal være grunnlag for minst en daglig, om ikke to. SAS klarer fire-fem, dog med hva som kanskje er mer egnet materiell enn 737-800.
 
Har sjekket rute tilbudet til SAS og Widerøe fra 01 april. Der er 5 SAS avganger til Trondheim og 9 Widerøe avganger (via helgeland), og til Tromsø har SAS 5 og Widerøe har 4 avganger.
Så hvordan AN kommer frem til at rute tilbudet mellom disse tre byene blir rasert er for meg helt ubegripelig.
 
Har sjekket rute tilbudet til SAS og Widerøe fra 01 april. Der er 5 SAS avganger til Trondheim og 9 Widerøe avganger (via helgeland), og til Tromsø har SAS 5 og Widerøe har 4 avganger.
Så hvordan AN kommer frem til at rute tilbudet mellom disse tre byene blir rasert er for meg helt ubegripelig.

Vel, konkurransen blir i alle fall utradert.
 
Tror NAX planlegger er ny base på EVE som feeder resepten av Midt- og Sør-Norge, det sattses jo på EVE fremfor TOS og BOO.
 
Tror NAX planlegger er ny base på EVE som feeder resepten av Midt- og Sør-Norge, det sattses jo på EVE fremfor TOS og BOO.

En av de merkeligste uttalelser jeg har sett :) Kan du utdype litt mer om hvorfor du mener at Evenes vil være ny base for NAX? Tenker du på pendlertrafikken som følge av QRA-etableringen, så er jo den noen år lenger fram.

Trafikkgrunnlaget for ruten er nok tilstede; det er ofte problematisk å få gode priser og av og til er det ikke plass i rushtidene. Jeg heller nok litt til materiellstørrelse som orhel er inne på, og ikke helt gode rutetider; jeg har nylig vært med i 189-setere fra Tromsø og sørover med 160 ledige seter. NAX vil nok fortsette her, men med justerte rutetider. Det får være mitt tips.
 
DY skulle rett og slett gått for en flåte bestående av:
737-700
737-800
737-900ER

For å få fly som er tilpasset etterspørsel.
 
En av de merkeligste uttalelser jeg har sett :) Kan du utdype litt mer om hvorfor du mener at Evenes vil være ny base for NAX? Tenker du på pendlertrafikken som følge av QRA-etableringen, så er jo den noen år lenger fram.

Trafikkgrunnlaget for ruten er nok tilstede; det er ofte problematisk å få gode priser og av og til er det ikke plass i rushtidene. Jeg heller nok litt til materiellstørrelse som orhel er inne på, og ikke helt gode rutetider; jeg har nylig vært med i 189-setere fra Tromsø og sørover med 160 ledige seter. NAX vil nok fortsette her, men med justerte rutetider. Det får være mitt tips.

Selvfølgelig vil det fortsatt bli fly fra BOO og TOS, men at de samler trafikk fra distriktene i Nord-Norge til EVE og så feeder BGO, TRD osv.
Men dette var bare noe jeg tror, så det er opp til hver enkelt.

Å så var det da ikke snakk om resepten, men ressten
 
Selvfølgelig vil det fortsatt bli fly fra BOO og TOS, men at de samler trafikk fra distriktene i Nord-Norge til EVE og så feeder BGO, TRD osv.
Men dette var bare noe jeg tror, så det er opp til hver enkelt.

Å så var det da ikke snakk om resepten, men ressten

Jeg begynner å lure på om hvor kjent du er med grunnlaget for trafikk i nordområdene. Sjekk Avinors statistikker, så ser du trafikkmengder. Jo, Evenes har et stort omland, men ikke byområder som Tromsø og Bodø som etterspør et helt annet trafikkmønster. Og selvfølgelig så jeg at du verken mente resepten eller ressten, men resten ;)
 
Selvfølgelig vil det fortsatt bli fly fra BOO og TOS, men at de samler trafikk fra distriktene i Nord-Norge til EVE og så feeder BGO, TRD osv.
Men dette var bare noe jeg tror, så det er opp til hver enkelt.

Å så var det da ikke snakk om resepten, men ressten

Dette er det merkeligste jeg noen gang har sett på trykk her inne..
Tror ikke du er klar over hvor mye "in the middle of nowhere" Evenes egentlig er.
Tror også du bør tenke litt når du skriver Nord-Norge, det ser kanskje lite ut på kartet, men...
 
Fremover blir det jo kanskje slik Regional-lufthavnene vil se ut oppover fra TRD, Trondheim-Polarsirkelen-Gimsøy?-Evenes-Tromsø-Alta. (Storfly til OSL; Bodø, Bardufoss, Lakselv, Kirkenes)

Men jeg legger meg langflat ovenfor mine utspill, og sier back to topic! Å vi konkluderer i at det ikke er Evenes som er Nord-Norges navle! (selv om jeg ikke mente det slik da ;))
 
Last edited:
Evenes er faktisk flyplass til den mest folkerike regionen i nord. Men ettersom det er regionalflyplasser i hele regionen er det stor "lekkasje" til Bodø og delvis Tromsø.
 
Evenes er faktisk flyplass til den mest folkerike regionen i nord. Men ettersom det er regionalflyplasser i hele regionen er det stor "lekkasje" til Bodø og delvis Tromsø.

Greit nok, men hvis du ikke bor i Narvik, Harstad og kanskje deler av Lofoten er det jo så og si umulig å komme seg dit med et fornuftig tidsforbruk.
 
(...selv om jeg ikke mente det slik da ;))
Ja, hva mente du da? Dette er tett opp mot rosablogging.

Back to topic. Norwegian har ikke med rutetider i "kystrute nord" i vår-/sommerprogammet. For store fly eller bom i rutetider?
 
Ble ikke ruta opprinnelig opprettet fordi DY fikk kontrakt med forsvaret? Kan det i såfall være fare for bortfallet av avtalen som er årsaken?
 
Ble ikke ruta opprinnelig opprettet fordi DY fikk kontrakt med forsvaret? Kan det i såfall være fare for bortfallet av avtalen som er årsaken?

Nei, dette er en rute i konkurranse som "alltid" har vært her, men du tenker kanskje på Bardufossruta?
 
Nei, dette er en rute i konkurranse som "alltid" har vært her, men du tenker kanskje på Bardufossruta?

Fant denne bare artikkelen http://www.boarding.no/art.asp?id=29845, der det står at
Norwegian satsning i Nord-Norg er et resultat av avtaler selskapet har inngått med Helseforetakene i Norge og Forsvaret, samt suksess på eksisterende ruter.
og tenkte at det var noen av disse avtalene som var falt bort, evt står i fare for å falle bort.
 
Snodig at det ikke skal være grunnlag for minst en daglig, om ikke to. SAS klarer fire-fem, dog med hva som kanskje er mer egnet materiell enn 737-800.

Men i følge Bjørn Kjos finnes det jo ikke noe mer økonomisk enn Boeing 737-800 får man inntrykk av, så da blir det jo snodig om de skal sette inn B737-300 f.eks. Kanskje nordlendingene foretrekker SAS, rett og slett...?
 
Back
Top